Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Jøsses professoren. Trodde du var eldre.

Etter hva du sier om innsats og resultat i realfagene så minner du litt om meg selv. Jeg har ihvertfall klart meg fint, men det krever endel innsats ja. Jeg vil ikke si det er urovekkende mye, men hvis du ser for deg en studietilværelse med harty-party og full pupp flere ganger i uka, fridager i fleng og ekstrajobb ved siden av for å ha mere schpenn så bør du heller velge noe annet. Antall timer er vanskelig å si. Er du effektiv, dvs. du klarer faktisk å styre unna facebook, twitter og diverse annet titsfordriv (freudian slip), så bør det egentlig ikke være så mye. Tipper jeg har snittet under 40 timer per uke, men i eksamensperioden er det jo mye mer.

Vil forresten anbefale deg noe annet en I&IKT, det virker som en bastard av en linje som de aller fleste bytter vekk ifra.

Det med IKT-erfaring er ikke viktig. Lærer fort.

Endret av The Hoff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, tar det som et kompliment. ;)

I&IKT virker som en ganske ideell linje for meg, da opptakskravet er oppnåelig, samt at jeg slipper kjemi - et fag som jeg hater. Hvilken linje går du på?

Det er ikke løgn at I&IKT er en litt uheldig linje som mange bytter fra, men det er ikke noe å bry seg om. Selv om linja skulle bli oppløst i framtiden vil du fortsatt ha en siving-grad og en masteroppgave, nøyaktig hvilken linje man går har ikke så mye å si. Grunnen til at mange bytter er at folk enten ikke liker programmering og dermed heller vil gå maskin, marin eller bygg, eventuelt at de liker programmering veldig godt og heller vil gå data,komtek,kyb. De som faktisk fullfører ender opp med en ganske unik utddannelse.

Jeg gikk selv 2 år på IKT før jeg byttet til fysmat. Likte linja svært godt men var ikke interessert i noen av spesialiseringsretningene, så da var det bare å bytte. Veldig bra klassemiljø, akkurat fått egen kjeller. Anbefales stort fra min side.

edit: Moynar: OK takk, da er det vel ikke noe stress. Tenkte det var veldig forskjellig siden den har byttet hjelpemiddelskode.

Endret av Gebby
Lenke til kommentar

Siden det annonseres for oss studenter på innsida antar jeg det er null problem å møte opp. Øiseth du skal høre på?

Vet ikke helt om jeg skal gå, men det så interessant ut. Vet ikke helt hvor mye utbytte jeg får av det siden jeg går så langt nede i årstrinnene, så tenker vel mest til senere anledninger ;-)

Lenke til kommentar

Er det lov å gå for å høre på doktorgradsdisputaser? Er det vanlig å gå på prøveforelesningen eller selve disputasen?

Det er åpent for alle. Jeg vil påstå det er vanlig å gå på begge deler hvis man er interessert eller det er en bekjent som disputerer, men man gjør jo som man vil.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen mellom de to?

Prøveforelesningen er en forelesning i et emne som opponentene bestemmer. Du får vite tema to uker før selve disputasen; så poenget er at du skal vise at du på to uker klarer å sette sammen en 45min forelesning om et emne som ikke er for relatert til det du har forsket på.

Den andre delen av disputasen er selve forsvaret av avhandlingen din. Du skal presentere det du har gjort på ca 45min, og etter at du er ferdig må du svare på spørsmål fra opponentene (og eventuelt publikum).

Lenke til kommentar

Tok en interessetest i går, og scorte skyhøyt på økonomi og administrasjon. Dette er nok først og fremst fordi jeg alltid har hatt lyst til å havne i en lederstilling når jeg blir eldre. Etter hva jeg har forstått, vil i så fall kommunikasjonsteknologi være et langt bedre alternativ for meg enn I&IKT. Her er det også lavere opptakskrav, og fagene virker mer interessante. Noen innspill, eventuelt erfaringer fra folk som går på denne linjen?

Lenke til kommentar

Tok en interessetest i går, og scorte skyhøyt på økonomi og administrasjon. Dette er nok først og fremst fordi jeg alltid har hatt lyst til å havne i en lederstilling når jeg blir eldre. Etter hva jeg har forstått, vil i så fall kommunikasjonsteknologi være et langt bedre alternativ for meg enn I&IKT. Her er det også lavere opptakskrav, og fagene virker mer interessante. Noen innspill, eventuelt erfaringer fra folk som går på denne linjen?

Hvorfor er kommunikasjonsteknologi et langt bedre alternativ enn I&IKT hvis du er ute etter lederstillinger? (Spør fordi jeg er nysgjerrig.) Den store forskjellen mellom de to studiene er (etter min oppfatning) at på I&IKT lærer du mer hvordan du kan bruke data til å løse fysikkproblemer (selvsagt alt etter hvilken retning du velger innen I&IKT), mens på Kom.Tek blir du mer generell utvikler (igjen, dette avhenger av valgt retning), mer i samme retning som Datateknikk. Etter det jeg har hørt er det ikke særlig stor forskjell på hvilke utdanninger blant disse siv.ingene som fører til lederstillinger (utenom Indøk, selvsagt).

Kan forsåvidt nevne at Kom.Tek. og Datateknikk er (nesten) identiske de 4 første semestrene, mens I&IKT har f.eks. mer fysikk, mekanikk ol.

Lenke til kommentar

Hvorfor er kommunikasjonsteknologi et langt bedre alternativ enn I&IKT hvis du er ute etter lederstillinger? (Spør fordi jeg er nysgjerrig.)

Det er som sagt det inntrykket jeg har fått. For meg virker det som om I&IKT-linja først og fremst er en linje for de som vil fungere som et slags bindeledd mellom ingeniører og dataeksperter, mens komtek er litt mer åpent.

Fra ntnu.no (angående komtek):

Du kan gå inn i mange ulike jobber med varierte arbeidsoppgaver, for eksempel forsking, utvikling av utstyr og programvare, planlegging, oppbygging og drift av nett, ledelse, rådgiving og undervisning.

Tar selvsagt høyde for at jeg kan ha misforstått. Det er derfor jeg spør etter innspill. ;)

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

[...] mens komtek er litt mer åpent.

Selv har jeg forstått det litt motsatt: At I&IKT er litt mer åpent, mens hvis du går Kom.tek. blir du i første omgang utvikler (av en eller annen form).

Skal nevnes at jeg selv går Datateknikk, og dermed bør du ta det jeg sier om I&IKT med en klype salt (men vurderte studiet selv før jeg bestemte meg for Data). :)

Lenke til kommentar

Utenom kanskje indøk, avhenger mulighetene dine for lederkarriere for det meste av personligheten din, ikke av hvilken utdanningsretning eller valgfag du tok for noen år siden. Og litt faglig dyktighet seff. En naken keiser som ingen vil se.

@ drgz, hvorfor inviterer du oss ikke alle sammen til disputasen din, når den tid kommer ? Hadde vært koslig

Endret av Tegocalderon
Lenke til kommentar

Takker for svar! Komtek virker som linjen som kan passe meg best, så jeg tror kanskje at jeg skal sikte meg inn på den. I verste fall kan jeg prøve å komme meg over på en linje dersom jeg finner ut at det ikke er noe for meg.

Hvordan er forresten fysikken jeg må ta på komtek i forhold til fysikken fra VGS? Hva slags områder legges det mest vekt på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...