Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

§ 1 i likestillingsloven sier

Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling.

 

Kvinner og menn skal gis like muligheter til utdanning, arbeid og kulturell og faglig utvikling.

 

At en student skal komme inn på et studie med inntil 2 færre poeng, samt få tilgang til "eksklusive rom" over en annen student bare fordi denne personen er innehaver av en vagina gir ikke mening.

 

Det er jeg i utgangspunktet enig i, men det er da "prisen" man betaler for å få flere jenter inn på teknologistudiene. Om det er riktig kan man jo være uenige om, men at det er ønskelig at flere jenter studerer realfag er det vel få som er uenige i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som kyb'er er jeg for å ta en mer praktisk tilnærmelse. Hva med å prøve og styre systemet til en 50/50 fordeling med en simpel PI-regulator?

Enkelt å greit:

y = andel kjønn A

r = referanseverdi (0.5)

u, antall bonuspoeng på den aktuelle linjen for kjønn A, designes til en PI-regulator på e = r - y

 

Så er det bare å håpe at systemet ikke er ustabilt!

Endret av Turbosauen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så det vandret noen hundre jenter rundt i Realfagbygget i dag.

 

Du vet at det er jenter der ellers også ikke sant? :p

 

Du vet at det aldri går noen hundre jenter samlet på Gløshaugen utenom på jentedagene? Oh, stemmer det, du er førstis og vet ikke det...enda.

 

Sånn ellers til posten din før denne: Jo, man vil ha flere jenter inn på studiene, men poenget her er at man takker nei til andre (gutter) som kanskje er bedre kvalifisert, og det pga man skal ha så og så mange jenter inn hvert år. Det er ikke greit.

 

Tror NTNU kan se lenge etter å klatre på disse rankingene når de kjører en bevisst strategi om å ta inn dårligere søkere. Sånt sett overrasker det ikke at NTNU sentralt har kommet med forslag om å droppe karakterkrav for opptak til PhD-utdanningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken holdeplass i Munkegata er det Flybussen kjører fra? Pleier egentlig å ta toget ut til Værnes, men så sent på kvelden blir det lenge å vente på Værnes om jeg skulle tatt toget kl. 19.

Tror ikke de stopper i Munkegata (da det ikke er noen holdeplass mellom Kongens og Dronningens gate). Nærmeste holdeplass er vel Torget eller Hotel Britannia.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Syntes kvalitete på jenter på gløs er meget bra jeg. Spesielt om sommeren når de småløper for å rekke timene :love:

 

Faglig sett så syntes jeg at jenter er svakere på noen områder og sterkere på andre. Spesielt i fag som atematikk og fysikk, så er det guttene som drar fra. I det minste av det jeg har sett.

generelle trenden er vel at jenter jobber, og gutter er smarte.

 

Fag som krever kreative evner, og fag som krever empati og slikt er jenter klart bedre. Men dette er jo bare det jeg har sett utifra min snevre boble også kjent som virkeligheten min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synd de ikke er enige.

 

Hvem?

 

Du, blant annet?

 

 

Faglig sett så syntes jeg at jenter er svakere på noen områder og sterkere på andre. Spesielt i fag som atematikk og fysikk, så er det guttene som drar fra. I det minste av det jeg har sett.

generelle trenden er vel at jenter jobber, og gutter er smarte.

 

Fag som krever kreative evner, og fag som krever empati og slikt er jenter klart bedre. Men dette er jo bare det jeg har sett utifra min snevre boble også kjent som virkeligheten min.

 

Og her mistet du all mulighet til å plukke opp eventuelle "jenter" som henger på forumet :p

Lenke til kommentar

Hvilke ejnter? :p Så langt jeg har fått med meg er det vel bare to, tre inkludert deg ;)

 

Uansett så er jenter fantastisk flinke til å lage mat, stelle med barn og vaske

 

Ser ikke hvorfor det skal bli sett ned på. Om alle hadde kun vært flinke til å løse integral, hadde verden gått under. Ser ikke helt greien med skjønnskvotering, hvorfor ikke bare godta at jenter og gutter er forskjellige? Er bare dumt å prøve å si at alle er like.

 

For eksempel i gymmen og militæret har jenter slappere krav enn gutter. Pga fysiologi.

 

Hvorfor ar ikke gutter slappere krav på områder jenter er bedre på ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nebuchadnezzar, har du sett på Mad Men nå? Tror det er kult med litt dårlig logikk og holdninger fra steinaldrene?

 

Det er klart at det er forskjeller på gutter å jenter, men jeg kjenner mange jenter som helt sikkert er mye bedre enn deg i matte og fysikk. Sånt pølsevev som det der må du lengre ut på landet med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nebuchadnezzar, har du sett på Mad Men nå? Tror det er kult med litt dårlig logikk og holdninger fra steinaldrene?

 

Det er klart at det er forskjeller på gutter å jenter, men jeg kjenner mange jenter som helt sikkert er mye bedre enn deg i matte og fysikk. Sånt pølsevev som det der må du lengre ut på landet med.

 

Det er utrolig hvor høye tanker mange får om seg selv så fort de har begynt på NTNU. I AM THE MASTER OF TEH UNIVERzzz.. øh not.

 

@Nebu: du sier at guttene er smarte og skjønner matematikken, mens jentene jobber flittig for å nå like langt. Hvis jeg ikke husker feil henger du på Gløshaugen om natta for å få gjort masse arbeid. Ergo ville jeg ikke ha plassert deg i gruppen med "smarte gutter", som du så fint har definert det selv, tvert i mot.

Lenke til kommentar

nå kommer dette til å bli langt tror jeg, men fælt så dere misstolker meg da. Eller at jeg ikke evner måten til å uttrykke meg skikkelig.

Slik jeg har sett det tidligere. På barne-ungdom og videregående skole. Jobber jenter mer enn gutter. Og dette gjennspeiler seg i karakterene og. Jenter får bedre karakterer enn gutter. Bare å se på statistikken det. Selv i fag som matematikk og fysikk.

 

Derimot ser det ut som en del jenter sliter mer nå enn før. Grunnet at mange jenter fikk gode karakterer på grunn av puggementalitet. Her pugger vi alle svarene, får gode karakterer uten å egentlig ha forstått noe. De fleste gutter orker ikke pugge, og har ofte en annen forståelse for fag. Det vil si at jeg tror mange gutter har en grei forståelse for hva fagene går ut på, uten og ha en dyp forståelse. For eksempel hjalp jeg ei vennine med matte 1. Hun ante ikke hva integrasjon eller derivasjon var for noe, men hun kunne alle reglene på rams. Mens en venn av meg kalrte ikke å regne med integrasjon og derivasjonm, slet med å huske reglene. Men han forstod hva integrasjon og derivasjon var for noe. Sier seg selvsagt at det vaar jenta som fikk best poengsum på MSP.

 

Jeg jobbet ikke med skole på videregående og fikk et greit snitt på 5. Jeg hadde god forståelse, men hadde ikke pugget. Og fikk dermed ikke 6 i de aller fleste fag. Selv mener jeg at for å få 6 trenger man en dyp forståelse (noe jeg ikke hadde) og en evne til å pugge småfakta og detaljer.

 

Nå jobber jeg en del med skolearbeidet. Fordi i motsetning til mesteparten av vennene mine, og de på linjen. Så koker jeg veldig, veldig lite. eg prøver også å forstå stoffet. Selv om det ofte kan bli litt knapt med tid, da vi ofte går rastk igjennom stoffet. (Mekanisk Fysikk)

Inkluderer også lab, som stjeler tid. Annen grunn til at jeg jobber en del, er at jeg tar ekstrafag. Og tar 3 mattefag, ett fysikkfag og IT.

Jeg jobber fordi jeg ikke er spesielt smart. Eneste jeg tar rimelig raskt er matematikk. grunnen til at jeg tar det greit er at jeg har lagt ned mange,mnage timer ned i det. Og at jeg er interessert.

 

Nå virker det også som litt av puggementaliteten slår tilbake på de som bare pugget seg gjennom skolen, siden nå forventer skolen at vi faktisk forstår hva vi driver på med. I det minste de fagene jeg tar, da jeg ikke tar for eksempel Matte 1. Et fag jeg mener det er for mye pugging i og lite forståelse, grunnet stort pensum.

 

For å oppsumere mener jeg at jenter ofte jobber mer enn gutter, om enn på en inneffektiv måte. Altså pugge stoffet, helt og holdent. Gutter jobber gjerne forlite med stoffet, leser over en gang og ser om de forstår sånn ca hva det dreier seg om. Og dette syntes de fleste gutter holder. De får ikke noen dyp forståelse, lærer seg ikke alle detaljene. Men får en grov oversikt.

 

Kall det gjerne huleboerlogikk. Men menn og kvinner er bygget opp forskjellig. Både fysisk og mentalt, og jeg skulle gjerne likt å se noen motbevise dette. Da mener jeg også at de som er best skikket til jobben, skal få den. Uavhengig om søkeren er utstyrt med meloner eller en banan.

 

Så skal en kvinne for eksempel bli tømrer, skal hun gjøre en bedre jobb enn en mannlig søker for å få jobben. Er mannen bedre skal han få jobben.

 

Bare sånn praktisk, dersom du ser på antall søkere til Bachelor matematikk, fysikkk osv, er mesteparten av søkere gutter. Tror det er 3-4 jenter som går i førsteklasse ren matematikk. Litt flere på fysikk, uten at jeg har lett grundig. Nano har mye jenter, (2poeng wtf)

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man søker jobb som IME-studass, skal man krysse av for "Teknostart" dersom man har hatt eller om man har undervist teknostart?

Dersom du har hatt det ja. Og oppgi hvilket emne.

 

wut? Spør de ikke om du har undervist? Jeg vil da tippe alle som søker stud.ass under IME har vært med på teknostart?

Lenke til kommentar

Nå virker det også som litt av puggementaliteten slår tilbake på de som bare pugget seg gjennom skolen, siden nå forventer skolen at vi faktisk forstår hva vi driver på med. I det minste de fagene jeg tar, da jeg ikke tar for eksempel Matte 1. Et fag jeg mener det er for mye pugging i og lite forståelse, grunnet stort pensum.

Jeg er enig med det du sier om puggementalitet. Men uenig at jenter er overrepresentert der. Evt. kan man si det er nok av gutter som hverken forstår eller pugger..

 

Synes også du som førsteklassing og en som spør om veldig mye her ikke skal uttale deg for mye om de forskjellige fagene. Som kommentaren din om matte1.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå jobber jeg en del med skolearbeidet. Fordi i motsetning til mesteparten av vennene mine, og de på linjen. Så koker jeg veldig, veldig lite. eg prøver også å forstå stoffet. Selv om det ofte kan bli litt knapt med tid, da vi ofte går rastk igjennom stoffet. (Mekanisk Fysikk)

 

Hva vet du egentlig om hva mesteparten på studentene på linja du går på gjør?

 

Nå virker det også som litt av puggementaliteten slår tilbake på de som bare pugget seg gjennom skolen, siden nå forventer skolen at vi faktisk forstår hva vi driver på med. I det minste de fagene jeg tar, da jeg ikke tar for eksempel Matte 1. Et fag jeg mener det er for mye pugging i og lite forståelse, grunnet stort pensum.

 

Hehe, dette blir mer og mer komisk. Hva vet du om faget Matematikk 1? Og hva vet du om forskjellene mellom pensum i Matematikk 1 og Analyse 1? Og har du egentlig valgt selv å ikke ta Matematikk 1? Tipper svarene er: ingenting, ingenting og nei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...