Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
gjelder vel bare mens du er student ja :p men du får jo beholde ett av osene etter du er ferdig. Men uansett en kjekk ordning

7972799[/snapback]

 

vi som er under IDI har guru-tjenesten.. noe som gir oss gratis lisens til bruk mens vi er studenter på f.eks Visual Studio 2005 og .NET, Windows Server 2003, Windows XP, Windows Vista, SQL Server 2005, Visio, Virtual PC og noe mer.. en veldig kjekk ordning!

 

men ingen office :(

Lenke til kommentar
gjelder vel bare mens du er student ja :p men du får jo beholde ett av osene etter du er ferdig. Men uansett en kjekk ordning

7972799[/snapback]

 

vi som er under IDI har guru-tjenesten.. noe som gir oss gratis lisens til bruk mens vi er studenter på f.eks Visual Studio 2005 og .NET, Windows Server 2003, Windows XP, Windows Vista, SQL Server 2005, Visio, Virtual PC og noe mer.. en veldig kjekk ordning!

 

men ingen office :(

7974275[/snapback]

Stundenter ved IME og IVT får også tilgang til MSDNAA (Microsoft Developer Network Academic Alliance), der disse programmene ligger.

Lenke til kommentar
gjelder vel bare mens du er student ja :p men du får jo beholde ett av osene etter du er ferdig. Men uansett en kjekk ordning

7972799[/snapback]

 

vi som er under IDI har guru-tjenesten.. noe som gir oss gratis lisens til bruk mens vi er studenter på f.eks Visual Studio 2005 og .NET, Windows Server 2003, Windows XP, Windows Vista, SQL Server 2005, Visio, Virtual PC og noe mer.. en veldig kjekk ordning!

 

men ingen office :(

7974275[/snapback]

Stundenter ved IME og IVT får også tilgang til MSDNAA (Microsoft Developer Network Academic Alliance), der disse programmene ligger.

7974477[/snapback]

 

Det er jo det han snakker om, tilgangen til MSDNAA, og ihvertfall for meg, så ligger ikke office der.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er jo det han snakker om, tilgangen til MSDNAA, og ihvertfall for meg, så ligger ikke office der.

 

AtW

7975003[/snapback]

Trodde IDI var eget fakultet, det var derfor jeg ville presisere at også IME og IVT har tilgang. Sjekka nettsida nå, og IDI er jo under IME :blush: , men er vel stadig greit å presisere at hele IME og IVT-fakultetene får tilgang.

Lenke til kommentar
245  Sosialantropologi  NTNU  2005  22,48 timer/uke

 

http://www.adressa.no/student/studmag/unde...nc=1&utypeid=10

 

Kun samfunnsøkonomi, pedagogikk, idrett og film/visuell kultur havner lavere på lista...

7969026[/snapback]

 

Ikke så rart at det er dragvollfagene som faller lengst ned på listen, egentlig. De fleste siv.ing. studienene er jo lagt opp slik at det er obligatoriske øvinger hver uke som skal leveres inn og rettes osv. På samfunnsøkonomi så har vi kun noen få semesteroppgaver som skal levers inn og rettes (1 semesteroppgave i 7,5poengers fag, og 2 i 15 poengers). Jeg kunne godt ha tenkt meg at fagene på dragvoll hadde vært litt mer omfattende på denne måten.

Lenke til kommentar
245  Sosialantropologi  NTNU  2005  22,48 timer/uke

 

http://www.adressa.no/student/studmag/unde...nc=1&utypeid=10

 

Kun samfunnsøkonomi, pedagogikk, idrett og film/visuell kultur havner lavere på lista...

7969026[/snapback]

 

Ikke så rart at det er dragvollfagene som faller lengst ned på listen, egentlig. De fleste siv.ing. studienene er jo lagt opp slik at det er obligatoriske øvinger hver uke som skal leveres inn og rettes osv. På samfunnsøkonomi så har vi kun noen få semesteroppgaver som skal levers inn og rettes (1 semesteroppgave i 7,5poengers fag, og 2 i 15 poengers). Jeg kunne godt ha tenkt meg at fagene på dragvoll hadde vært litt mer omfattende på denne måten.

7976375[/snapback]

 

Hva er galt med at man en eller annen gang i livet lærer seg ansvar for egen læring? Det er jo ikke noe som hindrer folk i å jobbe selv om det ikke er obligatorisk. Om det obligatoriske arbeidet var årsaken burde forksjellen bli adskillig mindre på masternivå (da det, ihvertfall for meg, er så og si slutt på obligatorisk aktivitet.

 

AtW

Lenke til kommentar
245  Sosialantropologi  NTNU  2005  22,48 timer/uke

 

http://www.adressa.no/student/studmag/unde...nc=1&utypeid=10

 

Kun samfunnsøkonomi, pedagogikk, idrett og film/visuell kultur havner lavere på lista...

7969026[/snapback]

 

Ikke så rart at det er dragvollfagene som faller lengst ned på listen, egentlig. De fleste siv.ing. studienene er jo lagt opp slik at det er obligatoriske øvinger hver uke som skal leveres inn og rettes osv. På samfunnsøkonomi så har vi kun noen få semesteroppgaver som skal levers inn og rettes (1 semesteroppgave i 7,5poengers fag, og 2 i 15 poengers). Jeg kunne godt ha tenkt meg at fagene på dragvoll hadde vært litt mer omfattende på denne måten.

7976375[/snapback]

 

Hva er galt med at man en eller annen gang i livet lærer seg ansvar for egen læring? Det er jo ikke noe som hindrer folk i å jobbe selv om det ikke er obligatorisk. Om det obligatoriske arbeidet var årsaken burde forksjellen bli adskillig mindre på masternivå (da det, ihvertfall for meg, er så og si slutt på obligatorisk aktivitet.

 

AtW

7976662[/snapback]

 

Det er jo ikke noe galt med ansvar for egen læring, men det inntrykket jeg har av dragvoll og gløshaugen er at det er mye mer vanlig å jobbe sammen i grupper om øvingene på gløs enn det er på dragvoll, evt jobbe med pensumet utenom øvinger og forelesninger generelt. Jeg tror at flere øvinger hadde vært med på å forbedre dette, da jeg ikke har mer enn 2 øvinger i uka og da blir det fort slik at jeg ikke jobber noe ekstra med de enn jeg trenger å gjøre.

Lenke til kommentar

Undersøkelser på Dragvoll har vist at det er mange som mener det bør være mer skole på Dragvoll, dessverre er det også sånn at det er de samme menneskene som er på færrest forelesninger og som gjør minst.

 

Flere obligatoriske oppgaver fører bare til mindre frihet, mindre tid til å jobbe ved siden av studiene etc.

Lenke til kommentar

Et spørsmål av ren nysgjerrighet, hvorfor er dere så opptatt av at det skal være så stor frihet? Jeg ser på universitetsdagen som en arbeidsdag, altså ikke slik at jeg skipper arbeidet i starten av året fordi jeg kan sitte med det 23 timer i døgnet de siste ukene foran eksamen. Jeg jobber jevnt og trutt, og jeg lurer på hvor lenge jeg måtte ha vært våken i strekk dersom jeg skulle ha spredd arbeidsmengden utover slik at jeg gjorde unna 4 fag på 2-3 uker foran eksamen.

Lenke til kommentar
Hva er galt med at man en eller annen gang i livet lærer seg ansvar for egen læring? Det er jo ikke noe som hindrer folk i å jobbe selv om det ikke er obligatorisk. Om det obligatoriske arbeidet var årsaken burde forksjellen bli adskillig mindre på masternivå (da det, ihvertfall for meg, er så og si slutt på obligatorisk aktivitet.

7976662[/snapback]

Det er ikke noe galt i å lære folk å jobbe selvstendig, men da må man ikke lempe på kravene ved eksamen.

 

Ellers blir det påstått i UD at forskjellene mellom Gløs og Dragvoll jevner seg ut på masternivå, noe som er både bra og helt naturlig. Masterstudenter utgjør dog ikke majoriteten på Dragvoll, så det er fortsatt på sin plass å stille spørsmål til den lave gjennomsnittlige arbeidsmengden. (På landsbasis bør man videre regne Gløs som unntaket, heller enn regelen.)

Lenke til kommentar
Et spørsmål av ren nysgjerrighet, hvorfor er dere så opptatt av at det skal være så stor frihet? Jeg ser på universitetsdagen som en arbeidsdag, altså ikke slik at jeg skipper arbeidet i starten av året fordi jeg kan sitte med det 23 timer i døgnet de siste ukene foran eksamen. Jeg jobber jevnt og trutt, og jeg lurer på hvor lenge jeg måtte ha vært våken i strekk dersom jeg skulle ha spredd arbeidsmengden utover slik at jeg gjorde unna 4 fag på 2-3 uker foran eksamen.

7977517[/snapback]

 

Hadde du satt pris på en arbeidsgiver som forteller deg akkurat hvordan du skal gjøre arbeidet ditt, og ikke ser på resultatet? La oss si du skal programmere for noen, hadde du satt mer pris på "dette programmet må gjøre ditt og datt, så så fort innen 3 uker", eller "dag 1 så må du programere en for-løkke, dag2 må du gjør ditt" osv.

 

Problemet med gløs er at det automatisk antas at en arbeidsmåte som egner seg for endel egner seg for alle. Hvorfor skal man trøkkes inn i en spesiell måte å utføre oppgaven på om en annen måte egner seg bedre for deg?

 

Det er andre alternative måter å lære på som ikke innebærer å bare lese 2 uker før eksamen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det noen som er arkitektstudent eller kjenner en som er det?

 

Tenker på å begynne der til høsten, men ser kanskje ut som det blir i knappeste laget med poeng. Hvis jeg ikke kommer inn, er det linje el. jeg kan begynne på som det er mulig å ta noen relevante fag for arkitektstudiet på. Så at Industriell design hadde "Form & Farge 1" som et av fagene i 1. og 2. semester, men det er jo en del av de andre fagene der som jeg helst skulle ungått.

Noen andre tips til hva jeg kan ta hvis jeg må vente et år til?

Håper selvfølgelig på å greie det til høsten, men hvis det har seg slik at jeg må vente et år til, så vil jeg gjerne gjøre noe fornuftig istedet for å sløse det vekk, slik som jeg har gjort dette året på NHH.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Er det noen som er arkitektstudent eller kjenner en som er det?

 

Tenker på å begynne der til høsten, men ser kanskje ut som det blir i knappeste laget med poeng. Hvis jeg ikke kommer inn, er det linje el. jeg kan begynne på som det er mulig å ta noen relevante fag for arkitektstudiet på. Så at Industriell design hadde "Form & Farge 1" som et av fagene i 1. og 2. semester, men det er jo en del av de andre fagene der som jeg helst skulle ungått.

Noen andre tips til hva jeg kan ta hvis jeg må vente et år til?

Håper selvfølgelig på å greie det til høsten, men hvis det har seg slik at jeg må vente et år til, så vil jeg gjerne gjøre noe fornuftig istedet for å sløse det vekk, slik som jeg har gjort dette året på NHH.

 

Takker for svar

7977849[/snapback]

Du må ikke gå på et studieprogram for å ta emner på NTNU. Du kan lage ditt eget opplegg for et år om du søker deg inn på "årsstudier åpne emner".

Lenke til kommentar

Hei, skal(om ikke alt skjærer seg) studere på NTNU, til høsten, valget står mellom Marin og Bygg, men ikke søren om jeg greier å bestemme meg, noen som går en av de 2 linjene og som kan fortelle meg mer om hvordan det er å gå de to, enn det som står i div. studiekataloger?

Lenke til kommentar
Er selv ganske glad for øvingsopplegget. Tror dessverre ikke jeg hadde klart å jobbe like jevnt uten det.

7978721[/snapback]

Jeg synes også det er greit at vi har et slikt øvingsopplegg. Det kunne muligens vært litt mindre fokus på "x antall øvinger MÅ bestås for å kunne gå opp til eksamen", men de er veldig greie å jobbe med. Sett som en helhet tror jeg man vinner på å ha øvingsopplegget, selv om enkelte kanskje opplever det som dumt.
Lenke til kommentar
Er selv ganske glad for øvingsopplegget. Tror dessverre ikke jeg hadde klart å jobbe like jevnt uten det.

7978721[/snapback]

Jeg synes også det er greit at vi har et slikt øvingsopplegg. Det kunne muligens vært litt mindre fokus på "x antall øvinger MÅ bestås for å kunne gå opp til eksamen", men de er veldig greie å jobbe med. Sett som en helhet tror jeg man vinner på å ha øvingsopplegget, selv om enkelte kanskje opplever det som dumt.

7978735[/snapback]

 

Vinner hva, er spørsmålet, har universitet ingen oppdragene effekt utover hvor gjennomsnittskarakterten på de uteksaminerte? Har ikke universitet som rolle også å la folk finne ut av ting selv? Å la folk på egenhånd tenne gløden for et fag? Det er fantastisk lett å snike seg unna øvingsopplegget om man ønsker det, de som "tvinges" til å gjøre det tror jeg i stor grad hadde følgt øvingsopplegget uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...