Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teller som et forsøk, hva er det dere snakker om? Du har evig forsøk på NTNU så lenge du ikke står i faget, det har null å si om du ikke møter opp på eksamen.(men du får ikke tatt konten)

Kan informere deg om at du ikke har evig forsøk i fag du ikke har bestått heller. Dvs. du har så mange forsøk du vil så lenge du har studierett, men det kommer et tidspunkt der du får beskjed om at du MÅ fullføre studiet innen da og da, ellers må du søke deg inn på nytt og begynne forfra.

Lenke til kommentar

Studierettgreiene eksisterer bare på papiret. Vet om folk som har holdt på med samme grad i mange år uten noe særlig progresjon.

Nja, er ikke så sikker på det. Har en venn som nettopp ble ferdig med graden etter x antall år (ikke sikker på hvor lenge faktisk, men tror han begynte tidlig på 2000-tallet). Han har i alle år hatt problemer med ett fag, og nå før sommeren fikk han beskjed om at hvis han ikke fikk bestått på konten så fikk han ikke grad.

En annen venn som startet studiene samtidig som meg (2005), men som begynte å jobbe en gang mot slutten av studiene (og dermed la det hele på is) bestemte seg i sommer for å fullføre sisteåret. Etter å ha ombestemt seg igjen nå for noen uker siden fikk han beskjed fra fakultetet om at han måtte fullføre innen studieåret 2012/2013 hvis han ville ha graden.

Lenke til kommentar

Tja, dette var jo beskjed fra fakultetet (IME), så hva instituttet mener spiller nok ingen rolle. Slik jeg forstår det fra det jeg fikk vite av vennene mine så vil ikke fakultetet ha studenter hengende i systemet over for lang tiden uten at de fullfører studiene, og da har de også satt en øvre grense på hvor lang tid du kan bruke.

Han første jeg nevnte i forrige innlegg tror jeg at han har brukt type 8-9 år, mens da han andre vil ved å fullføre 2012/2013 ha brukt 8 år. Så det virker som at grensen er der et sted i så fall.

Lenke til kommentar

Okei, så jeg går ITGK og jeg synes ikke at øvingene er spesielt lette. Tror dette har mye med forutsetninger å gjøre. Jeg synes det er artig å gjøre øvingene og jeg prøver virkelig, men det er ikke alltid at jeg får det til, og det er mange andre som også sier at de synes oppgavene er tricky. Kommer sikkert til å å synes at dette var kjempelett senere, men akkurat nå synes jeg faktisk at noen av oppgavene er vanskelige. Da føles det desto bedre når man får de til;)

Min kommentar var ikke myntet på deg eller noen av de som sliter med oppgavene. Selvsagt har det noe med erfaring og anlegg for programmering å gjøre; noen tar det greit mens andre har litt mer problemer med det, akkurat som med alt annet.

Var ikke ment til deg heller, hehe ;) Jeg burde vel ha quota. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har 12 av fagene på komtek allerede. Hvis jeg likevel må ha 300 stp i komtek-utdanningen, blir jeg i så fall sittende med ganske mye ekstra fordypning i forhold til vanlig. Men det hadde vært kjekt å spart noen år.

Tenker å ta digitalteknikk med kretsteknikk til våren så jeg iallfall har det unnagjort. Det finnes uansett kjekke fysikk/matte-fag jeg kan putte inn hvis det blir et halvår med venting.

Er det lurt/besparende at alle de 4 fagene i 2. klasse vår (http://www.komtek.ntnu.no/oppbygning) tas samtidig slik det er satt opp?

Du kan normalt ikke benytte fag som inngår i en fullført grad i en ny grad, så jeg vil tippe at du må fylle opp med andre fag for å ende opp på 300stp (men sjekk med fakultetet for å være 100% sikker).

Pratet med admin-folk og jeg kan ta ut bachelorgrad nå, og dessuten samtidig bruke alle fagene jeg har tatt hittil i en ny grad. Kravet er bare at jeg tar 60 nye stp i den nye graden, hvilket blir no problem : D

Lenke til kommentar

Pratet med admin-folk og jeg kan ta ut bachelorgrad nå, og dessuten samtidig bruke alle fagene jeg har tatt hittil i en ny grad. Kravet er bare at jeg tar 60 nye stp i den nye graden, hvilket blir no problem : D

Bra du slapp å ta 300 stp på nye graden da. ;) Jeg tok bare utgangspunkt i beskjeden jeg selv fikk; tok med to stk ph.d. emner i fagplan på mastergraden min, men de fikk jeg ikke lov til å ta med i fagplan på doktorgraden pga de allerede var "brukt" i en annen grad.

Lenke til kommentar

I morgen er det også en rekke bedriftsforedrag fra kl 17 i R9. Hydro, Elkem og Nexans står for dem, og alle som møter er med i trekningen av iPad2 og får pizza.

Det er i forbindelse med Materialdagen, som finner sted i realfagsbygget på torsdag. Der vil det være flere foredrag og en rekke stands med bedrifter som DNV, Elkem, Alcoa, Hydro, Eramet, Scana, Wacker... Gratis kaffe og vafler.

Lenke til kommentar

Har kanskje noe med at en doktorgrad er en slags "fortsettelse" av mastergraden din.

Neida, det er bare en del av reglene (på IME i alle fall). Men ikke noe problem for min del, det er ikke akkurat fagene i ph.d.-utdanningen som er det mest krevende med studiet.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Haha, det gjør vel i grunn ikke det. Personlig synes jeg en uke er passe, men hvis man skal bort og ikke får tid så er det ikke uhørt å bruke lengre tid, men da kan man jo sende en mail til studentene og forklare at det kommer til å ta litt lengre tid.

Selvfølgelig må de være rettet før eksamen slik at folk får gå opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...