Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på det ryktet som går på at gløshaugere er arrogante og trangsynte. Det styrkes av slike stereotypiske uttalelser som jokkmokken over kom med.

 

Hvor har du dette ryktet fra? Aldri hørt noe sånt rykte på de årene jeg har gått her oppe.

 

Virker som at du bare dikter opp ting fordi du av en eller annen grunn har blitt sur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker på det ryktet som går på at gløshaugere er arrogante og trangsynte. Det styrkes av slike stereotypiske uttalelser som jokkmokken over kom med.

 

Det er nok en grad av arroganse blant gløsere ja (dvs, er det arroganse om man har rett? :))Enkelte fagfelt vil sikkert si man er trangsynt også, men akkurat det tar jeg ikke så tungt, det er stort sett folk som heller vil bygge ting på annet enn solid vitenskaplig fundament, så får de heller kose seg med sitt gale, men "ikke-trangsynte" verdensbilde og metodikk.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig jeg foretrekker det over de klysete gløsingene man møter på byen hver helg, som drar de samme gamle vitsene hver gang de møter noen fra alt-annet-enn-gløs.

 

Synes egentlig problemstillingen er ganske interessant, sånn i all alvorlighet. Er det feks kylsete å si at en gjennomsnittlig sivingstudent er viktigere for samfunnet enn den gjennomsnittlige medievitenskapstudent? Eller den gjennomsnittlige aksjespekulant? Endel folk liker jo slike vurderinger veldig dårlig, men like fullt er det ganske åpenbart at det er forskjell på slikt. Hvor går grensen for å være klysete? Folk fleste overvurderer jo egne evner og viktighete ganske mye, er det det å snakke om det som er lite hendig? I et samfunnsmessig perspektiv er det jo også ganske relevant.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er bilde av Gløshaugere som arrogante og trangsynte virkelig vidt spredt? Trodde den generelle oppfatningen av en gløser var mer som innadvendt, nerdete og med en høy sosialangst faktor.

 

Haters gonna hate sier bare jeg. Velger man siv.ing så har man kanskje tatt et valg mellom hva man er mest interessert i, matte eller fysikk, og da skjønner jeg godt at mange ønsker å ta ekstra emner innen noe man er interessert i.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på at du virkelig ikke ser forskjellen på det å gjøre narr av livsvalgene til tilfeldige personer du møter på byen og det å føre en saklig sosioøkonomisk diskusjon om yrkesvalg, så jeg antar at dette bare er et dårlig forsøk på å sno seg unna.

 

Selvfølgelig, men det er jo en glidene overgang mellom de to punktene. Burde man feks slippe å få høre kritikk av sitt yreksvalg sin samfunnsnytte, bare fordi det er ubehagelig? Jeg møtte feks en vennine av en vennine som studerte homeopati en gang, er det dårlig tone å si at man synes hele fagfeltet er pøsevev? Jeg prøver ikke å sno meg unna egentlig (det var ikke så klart hva slags klysete uttalelser du snakket om, jeg merker ikke så mye til det i tilfeldige settinger på byen), jeg synes bare diskusjonen rundt er litt interessant, uavhengig av det orginale utgangspunktet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er i kjempehumør, så slike tåpelige utsagn kan du spare deg.

 

Tåpelig var det nå ikke, men hvis du tok deg nær av det så beklager jeg, det var ikke intensjonen.

 

Ang. dette med at gløsere kommer med nedlatende kommentarer til ikke-gløsere på byen tror jeg er voldsomt overdrevet; er sikkert noen som gjør det, men det skjer neppe i så stor grad folk vil ha det til.

Lenke til kommentar

Burde man feks slippe å få høre kritikk av sitt yreksvalg sin samfunnsnytte, bare fordi det er ubehagelig?

Tredve sekunder etter å ha hilst på noen for første gang? Ja, definitivt.

Jeg møtte feks en vennine av en vennine som studerte homeopati en gang, er det dårlig tone å si at man synes hele fagfeltet er pøsevev?

Det kommer an på om du vile sidestille alt som ikke er realfag med noe som beviselig er regelrett svindel.

jeg synes bare diskusjonen rundt er litt interessant, uavhengig av det orginale utgangspunktet.

Det kan jeg si meg enig i.

Lenke til kommentar

Jeg synes folk bare kan la andre folk drive med det de vil uten å dømme alle hele tiden. Uansett hva som er viktigst for samfunnet så er det ingen som er verdt mer enn andre på grunn av hva de jobber med.

 

Det er veldig mange trangsynte folk, det er mange slemme og mange folk som tror de er mye bedre enn andre. Synes sånne folk kan skjerpe seg litt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Selv tok jeg Spansk 1 som ikke-teknisk og trivdes godt med å studere på en annen måte enn hva jeg hadde gjort de siste fire årene. Språk er særdeles nyttig, men nå skal vel disse fagene ikke lenger kunne velges som ikke-teknisk, etter hva jeg har forstått?

Lenke til kommentar

Jeg synes folk bare kan la andre folk drive med det de vil uten å dømme alle hele tiden. Uansett hva som er viktigst for samfunnet så er det ingen som er verdt mer enn andre på grunn av hva de jobber med.

 

Det er veldig mange trangsynte folk, det er mange slemme og mange folk som tror de er mye bedre enn andre. Synes sånne folk kan skjerpe seg litt.

 

Selvfølgelig er det noen som er mer verd enn andre. Man kan jo late som det ikke er tilfellet, men slik er det nå. Personlig synes jeg de som bør skjerpe seg er folk som prøver å late som ting er annerledes enn de er, bare fordi de synes virkeligheten er ubehagelig. Når det er sagt, så er ikke nødvendigvis noe spesielt å ta opp i sosiale sammenhenger, men det er jo interessant å diskutere. SKal man være fritatt for kritikk angående valgene man tar? Det virker jo ikke om folk mener det generelt, er det være å kritisere folk i forbindelse med "store" valg? Som jobb og utdannelse?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Burde man feks slippe å få høre kritikk av sitt yreksvalg sin samfunnsnytte, bare fordi det er ubehagelig?

Tredve sekunder etter å ha hilst på noen for første gang? Ja, definitivt.

Jeg møtte feks en vennine av en vennine som studerte homeopati en gang, er det dårlig tone å si at man synes hele fagfeltet er pøsevev?

Det kommer an på om du vile sidestille alt som ikke er realfag med noe som beviselig er regelrett svindel.

jeg synes bare diskusjonen rundt er litt interessant, uavhengig av det orginale utgangspunktet.

Det kan jeg si meg enig i.

 

Kan jeg forsåvidt være enig i ja, de fleste har jo en tendens til å være litt rundere i kantene i starten.

 

Har ikke så mye om å sidestille utdanningen som sådan, men mer om hva som er greit å si sosialt. Vedkommende trodde det hunn gjorde var rett, og var således ingen jeg oppfattet som en svindler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...