Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Denne tråden har hatt en ganske løs tone, og siden folk har sett ut til å trives med det, så har ihvertfall jeg personlig latt det være sånn, jeg kan godt holde være litt striktere om det er ønskelig.

7951264[/snapback]

Det er, hvertfall etter min mening, ønskelig at du tillater den løse tonen. Når ingen chit-chatter ligger tråden død helt til noen stiller et spørsmål, så får den personen et par-tre svar, og så dør tråden igjen. Det er fint at vi kan sosialisere litt med våre med-NTNU'ere.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men så er det tross alt Holgers lille NTNU-tråd da...

7951634[/snapback]

I suggest we do change that:

Poster          Innlegg
Zethyr           322
sim              226
ATWindsor        186
KjellV           150
DrKarlsen        145
cun              125
TWA              121
skag1            112
CAT0             100
LarsP             94
smoothie          84
cecolon           84
Olaaaaa           76
HolgerLudvigsen   75

Men jeg ble overrasket når jeg så hvilken spam-tøs jeg egentlig er :ohmy:

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Under Dusken 3-2007.

Pils og pizza uten slagkraft:

Gløshaugen er blitt en markedsplass. Studentene der er varene, og de påtrengende bedriftene er kapitalen. I et kappløp om å vinne til seg morgendagens

teknologer, spytter bedriftene penger inn i sine bedriftspresentasjoner. Et mat- og alkoholgilde bretter seg gratis ut for studentene. Bevisst forretningsstrategi?

Ja visst. Den har imidlertid spilt fallitt. Bedriftenes promoteringsprosess fører til et rollebytte mellom dem selv og studentene. I stedet for å stole på sin autoritet og kompetanse som arbeidsgiver, benytter bedriften seg av kostbare kulinariske virkemidler for å nå ut. Etter mitt syn er dette et sterkt svakhetstegn; en svekkelse av den opprinnelige maktbalansen bedriftene skal, og bør, opprettholde. Bedriftene skal lede, ikke bli ledet. Likevel lar de seg utnytte.

Bedriftene etterlater rom for valgfrihet, og – gjennom frihet til å velge – omvendt maktutøvelse. Der bedriftene en gang var premissleverandører, har studentene nå tatt over. Fordi de har muligheten. Sivilingeniørene er inne i en gullalder. Ni av ti får jobb innen fem måneder etter endt utdanning. De er ikke annet enn bortskjemte.

I kraft av sin attraktivitet kan studentene velge å forkaste bedriftene som ikke bruker penger nok på sin presentasjon. Tilsvarende vil de søke mot bedriftene som gjør det. Den sterkeste overlever  –på Gløshaugen som i naturen.

Dermed må det også eksistere en tapende part., for det lar seg vanskelig gjøre å stanse evolusjon. Slik kan ikke bedriftene gjøre annet enn å investere. Alle har imidlertid ikke kapasitet til å investere like mye.

Her går forretningsstrategien over fra å være feilslått, til å bli avgjørende for hvilke bedrifter som tiltrekker seg flest studenter. De offentlige og mindre bedriftene taper med andre ord kampen mot de større og private. Studentene velger bedriftene som tilbyr mest. Disse viser seg i de fleste henseende å være de private: Et overveldende flertall av de campusbesøkende er del- eller helprivate.

Ikke bare er det moralsk provoserende dersom studentene kaster fra seg ansvaret de har for å se forbi kommersielle rekrutteringstriks. De burde ha et mer utdypet perspektiv enn som så. I ytterste konsekvens er utviklingen også politisk uforsvarlig. Ved å velge privat framfor offentlig, gjør studentene seg selv en bjørnetjeneste. Der én student satser privat, mister det offentlige nok en forskerkandidat. Sårt tiltrengt kompetanse går tapt. I en tid hvor studenter selv raser mot et feilslått statsbudsjett og maser om mer penger til forskningen, burde man ikke tillate uforsvarlighet som denne.

Småbedriftene forvitrer fra studentenes interesse. Deres tilbud tilfredsstiller verken kresne ganer eller karrierejagende teknologer. Med makt til å velge faller det seg slik. Morgendagens sivilingeniører har reell innflytelse på dagens markedsplass, og de benytter seg av den. Dermed må de også ta ansvar for den.

Det er dessuten et festlig leserinnlegg på side 23:

(...) Fordommer som denne kommentaren er et uttrykk for, er med på å øke

kløften mellom teknologer og ikketeknologer i Trondheim og i samfunnet ellers. Det er også en av grunnene til at mange fra Dragvoll har dårlig selvtillit faglig sett, og bruker lang tid før de får en relevant jobb etter endt studium. Disse fordommene bidrar til at samfunnsvitere og humanister må ta til takke med langt lavere lønn enn hva vi burde hatt i forhold til utdanningens varighet. (...)

Endret av haugsand
Lenke til kommentar

http://www.itea.ntnu.no/nett/sbyinfo/oppnedregler.html

Kan noen hjelpe meg å forstå følgende:

Det vil da være opp til deg å bevise at du ikke har tatt hensyn til det som i praksis betyr advarsel mot å ha en aktiv fildelingsklient på maskina di.

Det skrives også

UNINETT har undersøkt hvilke juridiske forpliktelser vi som ISP har når det gjelder slike meldinger. Svaret er at vi må reagere og "ta skritt for å stoppe den ulovlige handlingen"

Som den eneste ISP-en i hele Norge? :o

Filnavnet (oppnedregler) er forresten også litt festlig.

Endret av sim
Lenke til kommentar

Noen må ha stått opp med feil bein den dagen de skrev for Under Dusken. Én student mer til det private = én student til som ender opp på en effektiv og produktiv arbeidsplass med en sjans til å utrette noe nyttig.

At noen faktisk klager på at bedriftene legger seg i flid for å rekruttere når det er stor hunger etter sivilingeniører har jeg også vondt for å begripe. Det ville jo være dumt av en bedrift å la være å prøve å få tak i den ansatte de selv ville ha ved å holde interessante (mettende) presentasjoner for oss gløsinger, for å la alle andre bedrifter "få en lik sjans, uten krav til investeringer". Jeg lurer også litt på hvordan vedkommende stiller seg til Abakus, som jo er jätteivrige på å skaffe Bed.Presser. Ved UiO er det ca. én bedpress hver annen måned for datastudenter, ved NTNU er det flere i uka :) Heder og ære til oss, sier nå jeg; vi trekker interessante bedrifters oppmerksomhet og vi får gode muligheter til å jobbe på gode og interessante arbeidsplasser !

Lenke til kommentar

Jeg ble irritert selv når jeg leste artikkelen i dag. Forfatteren kan ikke ha gjort veldig grundig research, tipper hun kjenner noen som kjenner noen som er med i én av MANGE linjeforeninger som har bedriftskomiteer.

Er selv leder i en bedriftskomité. Vi tar naturligvis betalt for en presentasjon, i tillegg til at vi anbefaler bedriftene å spandere mat på studentene, men jeg har mange ganger poengtert at økonomi ikke skal hindre interessante bedrifter å presentere seg. Vi arrangerte f. eks. MedTek-dagen i høst, der store og små bedrifter hadde stands og presentasjoner, og institutter (є staten?) fikk delta gratis. Bedriftene betalte en nærmest symbolsk sum for å delta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...