Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare et kjapt spørsmål: Er det slik at det er det som er ført opp i forelesningsplanene som er det som skal leses som pensum i et emne? Altså hva som skal leses til den og den forelesningen, eller er det det som står i pensumlistene som man kan få på biblioteket og lignende som er alt det som skal leses, mens det som står i forelesningsplanen bare tar for seg det som skal undervises i hver time?

 

Lurer på dette fordi det i forelesningsplanene står oppgitt det og det kapittelet og de og de sidene, mens det i pensumlistene står oppført den og den boka, og av og til fra side x til side y.

Lenke til kommentar

Måten du fremstiller det på virker jo grei. Feilen ligger i at det allerede fra første årskurs kan skorte på pedagogikken.

 

Og det handler ikke bare om pedagogikk, men i hvert fall klare å prate tydelig, stille bittelitt forberedt og andre ting som ikke burde koste mange timene med arbeid, og gi veldig mye mer til studentene.

Da er det vel å presse på for å få en bedre undervisning. Classmate tror jeg vil være et bra verktøy. Det ligger også et ansvar på den enkelte student for å faktisk bruke referansegrupper og andre måter å gi tilbakemelding på (sa han som aldri benyttet seg av referansegruppen). Hvis foreleseren aldri får tilbakemelding kan hun ihvertfall ikke bli bedre. :)

 

Bare et kjapt spørsmål: Er det slik at det er det som er ført opp i forelesningsplanene som er det som skal leses som pensum i et emne? Altså hva som skal leses til den og den forelesningen, eller er det det som står i pensumlistene som man kan få på biblioteket og lignende som er alt det som skal leses, mens det som står i forelesningsplanen bare tar for seg det som skal undervises i hver time?

 

Lurer på dette fordi det i forelesningsplanene står oppgitt det og det kapittelet og de og de sidene, mens det i pensumlistene står oppført den og den boka, og av og til fra side x til side y.

Det er jo litt opp til deg selv hvorvidt og hvor mye du leser i boken. Du får ikke hjemmelekser på universitetet. :)

 

Jeg anbefaler generelt å lese før forelesningen så man er forberedt, men det varierer fra fag til fag hvor viktig det egentlig er å lese på siden av forelesningene.

Lenke til kommentar

Jojo, jeg skjønner, men er det alt i bøkene som er pensum eller er det bare det som står på forelesningsplanene som er pensum? Jeg er ny og er derfor usikker på dette. :p

Pleier å bli oppgitt etter hvert. Stort sett er det det som er på forelesningsplanen + eventuelt noen andre smågreier.

Lenke til kommentar

Jojo, jeg skjønner, men er det alt i bøkene som er pensum eller er det bare det som står på forelesningsplanene som er pensum? Jeg er ny og er derfor usikker på dette. :p

Det kan faktisk variere litt. I de fleste fag er nok pensumet definert ut fra lærebok eller annen litteratur, men i noen tilfeller er det selve forelesningene som definerer hva som er pensum. Dette pleier vanligvis foreleseren å si fra om på første forelesning. Det vanligste etter min erfaring er at utvalgte bok-kapitler (oppgitt i faginformasjon/forelesningsplan) danner pensum.

 

Hvis du lurer på hvorvidt det er hele eller deler av boken som i så fall er pensum, så varierer det også noe, men det er sjelden at absolutt alt i en bok er pensum i ett og samme fag.

Lenke til kommentar

Jeg er i alle fall fornøyd med de foreleserne jeg har møtt på så langt. Spesielt Kolbjørn Hagen i Generell Kjemi.

O hay thare. TMT4115? Trodde det var Tor Grande sitt domene. Hehe.

Har vært hans domene de siste par årene, men dette året har han stukket til Sveits og overlatt 4115 til en Karoliussen fra HiST.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...