Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her som har erfaring med NTH Flyklubb? Så de hadde et seilfly stående utenfor IT-bygget på gløs og gikk bort for å snakke med dem. Har alltid hatt lyst til å fly, men PPL blir for dyrt, og ønsker egentlig ikke å fly kommersielt. Pilot i Forsvaret har jeg også vurdert, men endte opp med å ikke prøve meg der heller. Seilfly derimot, det er billig, det ser veldig gøy ut (opptil 7g/-5g, loops, fantastisk utsikt, gøy, frihetsfølelse, spennende, og billig.

Og man kan ta med kjente på bakseteturer, eller en jente man vil imponere. Hvor fett er ikke det? :new_woot:

Har selv vært passasjer og synes det var veldig gøy. Virker som en fin plass å starte pilot-karrieren. Men det tar selvfølgelig ganske mye tid.

Lenke til kommentar

Det brukes mye MATLAB i BFY, blant annet i en del øvinger i ymse fag, så det er kjekt å kunne. Godt utbygd system for matematikk og plotting og, kontra Python hvor det er vanskeligere uten en del ekstrautstyr som SciPy. Python er mye mindre spesialisert, og syntaksen ligner såpass at du lett kan lære deg Python på egen hånd etterpå.

Men hvis du absolutt vil, anbefaler jeg at du kontakter en veileder og spør om du får det godkjent. Er studiepoengreduksjonen 7.5, går det av seg selv og du trenger ikke spørre.

MATLAB brukes i Elektrisitet og magnetisme og andre fag som du skal ha, både i øvinger og på lab. Hvis du tar TDT4110 i stedet for TDT4105 anbefaler jeg at du lærer deg det det viktigste i Matlab på egenhånd.

Burde vel kanskje nevnt at jeg så og si er ferdig med bachelorgraden i fysikk, så det at jeg får bruk for det i elektromagnetisme o.l er forsåvidt ikke et argument for. Har kun vært borti Matlab på en liten del av ei øving i FY1003 (eller var det innføring i kvantemekanikk?). Ellers har jeg ikke syslet med Matlab til nå i studiet.

Brukte Python i obligatoriske prosjektoppgaver i både Elektromagnetisk teori (mer omfattende oppgave) og Statistisk fysikk, så det er hovedsaklig derfor jeg snuser på TDT4110 i stedet for TDT4105. Ble såpass kjent med Python gjennom disse to prosjektene at jeg også har lært meg litt mer i etterkant.

Kunne alltids spurt en veileder på instituttet, men erfaringsmessig kan man få svar på relevante spørsmål raskere gjennom denne tråden :)

Lenke til kommentar

1. Har du sjekka biblioteket? De har visst pensumbøker til utlån, men veldig få. Det er førstemann til mølla. Er du heldig, finnes også bøkene elektronisk:

http://www.ntnu.no/ub

2. Kanskje finner du brukte bøker på www.ibok.no

3. Eller du kan potensielt spare en hundrelapp eller to (i forhold til sit tapir-butikken) ved å bestille på nett (f.eks amazon.com m.fl.). Det er ikke moms og toll på bøker bestilt fra utlandet.

4. Noen annonserer bruktbøker på lapper som de henger opp på korktavler (f.eks under biblioteket på dragvoll)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hyggelig og veldig grei fyr. På andre siden har du begrepet "Støvneng eksamen".

Fra mine Støvneng-eksamener (bølgefysikk og elmag) synes jeg det virker som han lager vanskelige eksamener, men er ganske grei med sensuren. Jeg synes det er en fin løsning. Sier meg også enig i at han er en veldig flink foreleser.

Lenke til kommentar

Akkuratt hjemme fra samfundet, forelesning kl 9.15 i morgen. Gøy med fadderuke =)

Lykke til! syns det var hardt å komme seg på skolen klokken 10 i dag!

Kom akk hjem selv, men er ikke noe på planen før klokken 16 i morgen heldigvis, da er det bedriftbesøk med free food etterpå! Samt at vi hadde free lunch idag! Må si at masterstudiet er awesome! :D

Lenke til kommentar

1. Har du sjekka biblioteket? De har visst pensumbøker til utlån, men veldig få. Det er førstemann til mølla. Er du heldig, finnes også bøkene elektronisk:

http://www.ntnu.no/ub

2. Kanskje finner du brukte bøker på www.ibok.no

3. Eller du kan potensielt spare en hundrelapp eller to (i forhold til sit tapir-butikken) ved å bestille på nett (f.eks amazon.com m.fl.). Det er ikke moms og toll på bøker bestilt fra utlandet.

4. Noen annonserer bruktbøker på lapper som de henger opp på korktavler (f.eks under biblioteket på dragvoll)

Takk for informasjonen!

Ellers virker det som om jeg har det ganske chill selv, første forelesningen min er ikke før fredag 26. august. :p

Tenker jeg bør begynne å lese litt før den tid, men jeg er ikke sikker på hva forelesningen går ut på og hvilket stoff jeg evt. bør lese. Hvor kan jeg finne ut av det? Er HIST1250 og SØK1000 det gjelder. :)

Lenke til kommentar

Har Jon Andreas Støvneng i faget, er det en grei kar?

Støvneng er en trivelig fyr og den beste foreleseren jeg har hatt.

Ja, Støvneng er en veldig engasjerende og god foreleser. Som andre har vært inne på, så følte jeg dog at relativt sett til kunnskapene så er det litt vanskeligere å gjøre det bra på eksamene hans i forhold til en gjennomsnittseksamen.

AtW

Lenke til kommentar

Ja, Støvneng er en veldig engasjerende og god foreleser. Som andre har vært inne på, så følte jeg dog at relativt sett til kunnskapene så er det litt vanskeligere å gjøre det bra på eksamene hans i forhold til en gjennomsnittseksamen.

AtW

Jeg tror at han har blitt flinkere til å skrive enkle eksamener de siste årene. Jeg har hatt eksamener skrevet delvis eller helt av ham de siste fire semesterne, og min egen oppfattelse, samt den til andre jeg har snakket med, er at de har blitt stadig enklere. Det var meget fortvilelse etter mekfys for to år siden, men folk koste seg tilsynelatende med kjemisk fysikk-delen av kvante i år.

Lenke til kommentar

Er nok også slikt at han lager eksamener som kanskje skiller seg litt fra andre. Er ikke rart det var veldig mye styr for de stakkars folka som hadde Mekfys eksamen for to år siden. Du jobber hele eksamens perioden med Mikkelsen eksamener blir kjent med hans måte å gjøre ting på. Så brått på eksamens dagen får du en helt annet eksamen. Er mulig den ikke var veldig mye vanskeligere enn de som hadde vært før, men spørsmål stilles på helt andre måter og man blir rett og slett overasket og litt satt ut. Tror det var mange som forvirret seg selv på den eksamen rett og slett fordi de hadde øvd så mye på en type eksamener og så fikk de noe helt annet.

Lenke til kommentar

Takk for informasjonen!

Ellers virker det som om jeg har det ganske chill selv, første forelesningen min er ikke før fredag 26. august. :p

Tenker jeg bør begynne å lese litt før den tid, men jeg er ikke sikker på hva forelesningen går ut på og hvilket stoff jeg evt. bør lese. Hvor kan jeg finne ut av det? Er HIST1250 og SØK1000 det gjelder. :)

Om det ikke foreligger noen forelesningsplan på It's Learning, så er det stor sannsynlighet at første forelesning vil bli brukt til å gå gjennom formaliteter som innleveringsoppgave, tidspunkt for forelesninger og gi en myk start. Om du har pensumbøkene klare kan du bare sette i gang å lese om året 1848. :p Vil tro det er enten Pål eller Anne-Katrine som vil forelese mesteparten.

Lenke til kommentar

Studentkortet fungerer også som nøkkelkort. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det er på Dragvoll, men på Gløshaugen er det slik at man får tilgang til ulike deler av Gløshaugen avhengig av hvilken linje man går på. (Jeg snakker nå utenfor normal åpningstid, siden man vanligvis ikke trenger å dra kort)

edit: Det er også forskjell på om det er hverdag eller helg.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Jeg skulle helst ha reservert

1329 i Sentralblokk 2 , 13 etasje, ganske sent på en lørdag. Vet noen hvordan dette kan bli gjort? Rommet er et slags grupperom, men står ikke oppført over listen over rom man kan resservere.

Det rommet er vel kantina/pauserommet til Institutt for matematiske fag, om ikke jeg tar feil. Så du får høre med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...