Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Sånn er det dessverre bare, så ta deg en bolle

Det er ikke alle som har din holdning. Nei, jeg leser ikke ting som ikke er eksamensrelevant rett før eksamen, men det er ingen grunn til å ignorere alt som ikke er direkte relatert til eksamen resten av semesteret. Sier du virkelig at du studerer utelukkende for å bestå eksamener?

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

at matlab delen ikke var eksamensrelevant og at det derfor var liten vits i og jobbe med den

Hva faen i helvete er dette for noe tull? Er dette en generell holdning blant studenter?

Hvis folk ikke har noen umiddelbar motivasjon for å jobbe med noe, blir det sjelden gjort. Det bør ikke komme som noen overraskelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall ikke hatt noe bruk for ferdigheter i Matlab, Mathematica, etc. ila. studietiden. Mattefagene har for meg kun vært trening i problemløsning, metodisk tankegang og nyttige som snittboostere.

 

Hvis det skal mer programmering inn i mattefagene håper jeg det blir mer differensiering mellom linjene. Det er ikke alle linjer som driver med matte etter 3. klasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, Maple øvingene i matte 2 var obligatoriske, uten at det hjalp noe særlig. I matte 4 var 8 av 12 øvinger kravet, og flere enn 4 hadde en god del matlab. Jeg kokte en maple og skrev bare random tall på den andre. Matlab leverte jeg ikke, siden studassen ikke gadd eller var i stand til å rette disse øvingene. Fikk A i begge fagene.

 

Så lenge det ikke har noe å si for karakteren er det ingen som gidder å lese det, det er i hvert fall min erfaring.

 

:)

Det høres ut for meg som om problemet går mye ut på dårlig og manglende veiledning.

 

Det er riktig som du sier at noen studenter kun bryr seg om å stå på eksamen og ikke noe mer. Men det er tross alt en del av friheten ved å gå på universitetet. Man velger selv om man vil være toppstudent eller en som såvidt står i alle fag.

 

Uansett vil det komme tilbake og bite en i bakenden senere når man skal jobbe med Matlab-intensive fag eller masteroppgaven om man ikke tar Matlab seriøst tidlig i studiet. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

I matte 4M er det matlab på eksamen. Jeg synes det fungerte greit.

Det var også to uker undervisning (med to øvinger) som gikk kun på å bruke matlab sammen med Fourier for bilderedigering. Det var ikke annet enn kjempegøy.

 

Når det gjelder Professorens spørsmål, er det med eksamensrelevans allerede løst, da ideen er å kombinere matteøving og itgkøving.

Lenke til kommentar

Gjennom gjestenett ja, men trodde man kunne gjøre litt mer hvis man logget inn med min NTNU-bruker.

 

Eduroam fungerte fint, men hastigheten er kke så veldig imponerende. Trodde det var 100 Mbit-linjer her oppe, men får ikke mer enn 11-12 mbit. Vet at det blir litt begrenset på wifi, men burde i det minste være 40-50 mbit?

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

11-12 mbit er vel det du får i praksis på 802.11g, det er ikke 802.11n på gløshaugen såvidt jeg vet (Og selv da hadde du vel ikke fått så mye som 40-50 mbit). Om du ønsker hastighet så er det bare å ta med seg en nettverkskabel. Det er uttak på alle plassene i lesesalene på realfagbygget, og også på grupperommene.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Ser at studiehåndboka til realfag nevner TDT4105 som et anbefalt IT grunnkurs for BFY. Det er vel ikke noe problem å heller ta TDT4110 i stedet? Ser at det er stp.-reduksjon, men det er vel ingen særlig grunn til at fysikkstudentene må ha 4105? Er mer gira på Python enn på Matlab.

Lenke til kommentar

Du får ihvertfall bruk for litt matlab i fysikkfagene (kanskje matematikk også?), da det er noen øvinger med matlab-del, men det er jo fullt mulig å lære seg på siden. Grunnen til at det er anbefalt er vel at TDT4110 først er Python i år.

 

edit: Skrev feil.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Ser at studiehåndboka til realfag nevner TDT4105 som et anbefalt IT grunnkurs for BFY. Det er vel ikke noe problem å heller ta TDT4110 i stedet? Ser at det er stp.-reduksjon, men det er vel ingen særlig grunn til at fysikkstudentene må ha 4105? Er mer gira på Python enn på Matlab.

Det brukes mye MATLAB i BFY, blant annet i en del øvinger i ymse fag, så det er kjekt å kunne. Godt utbygd system for matematikk og plotting og, kontra Python hvor det er vanskeligere uten en del ekstrautstyr som SciPy. Python er mye mindre spesialisert, og syntaksen ligner såpass at du lett kan lære deg Python på egen hånd etterpå.

 

Men hvis du absolutt vil, anbefaler jeg at du kontakter en veileder og spør om du får det godkjent. Er studiepoengreduksjonen 7.5, går det av seg selv og du trenger ikke spørre.

Lenke til kommentar

at matlab delen ikke var eksamensrelevant og at det derfor var liten vits i og jobbe med den

Hva faen i helvete er dette for noe tull? Er dette en generell holdning blant studenter?

 

Kua har glemt hvordan det er å være kalv?

 

 

Uansett det sier seg vel litt selv gjør det ikke det?

 

La oss ta et eksempel fra mitt eget liv. For noen år siden hadde jeg et fag som het Analyse 1 og der var det noen obligatoriske maple øvinger som jeg selvfølgelig gjorde og fikk godkjent. Så kommer eksamens perioden og jeg begynner å repetere, jeg vet at maple greiene ikke kommer på eksamen så da bruker jeg selvfølgelig ikke tid på å repetere det.

 

Når det kommer til mere IT i mattefagene så er det vel greit nok, men da burde man prøve å gjøre det relevant. Jeg har selv hatt ITGK og Prosedyre og objekt orientert programmering, men ingen av de fagen hjalp meg veldig mye når jeg skulle ha et numerisk fysikk prosjekt i Elektromagnetisk teori. Alt man lærer i disse fagene er hvordan man sorterer lister og bruker fiffige funksjoner til tullball.

 

Så hvis noen hadde spurt meg så hadde jeg sakt det samme som jeg har sakt til mine professorer. Slutt med ITGK og fokuser heller på å lage fag som faktisk er relevante for de linjene som skal ha faget.

 

PS: Faen i helvete baningen din får deg til å virke som en fjortis fra Lillestrøm så jeg antar egentlig at du bare er ute å troller, men hvis du mot formodning er professor på NTNU så har du nå fått min mening her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...