Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antall øvinger varierer mye fra fag til fag. I år (2. klasse datateknikk) har vi veldig få øvinger, bare rundt 3-6 i hvert fag. Det er nok mye fordi vi skal ha et prosjekt etterhvert i semesteret.

Øvinger er forresten ofte meget god øvelse til eksamen. På eksamen skal man tross alt gjøre oppgaver omtrent som på øvingene, og det er ofte ikke nok å bare ha lest gjennom teorien, man må ha erfaring.

Lenke til kommentar
Øvinger er innleveringer som er obligatoriske i de fleste fag etter at kvalitetsreformen skyllet inn over NTNU. Hvor ofte de kommer og hvor mye arbeid man må legge i dem avhenger. Stort sett teller de ikke på karakterene, men her finnes noen unntak. Stort sett er det litt møkk å måtte gjøre øvinger, men om man ikke gjør øvingene i fag der de ikke er obligatoriske må man ta helteaktige skippertak om man har tenkt til å stå på eksamen.

7937760[/snapback]

Øvinger var obligatorisk lenge før "kvalitets"-reformen kom. Det kvalitetsreformen har kommet med er de tåplige midtsemesterprøvene.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes midtsemesterprøver er flott. 2x full score gir en liten betryggelse før eksamen. Det gir også en grei pekepinn på hvor mye man bør jobbe, selv om de generelt virker litt lettere enn eksamen.

Øvinger er også greit, da jobber man seg jevnt gjennom alt stoffet, samme om man har arbeidsvaner fra før eller ei. Arbeidsmengden er også overkommerlig.

Jeg vil ellers benytte anledningen til å hilse til alle venner og kjente: man blir jo berømt, også i det virkelig liv, av å poste på diskusjon.no.

Lenke til kommentar
Jeg synes midtsemesterprøver er flott. 2x full score gir en liten betryggelse før eksamen. Det gir også en grei pekepinn på hvor mye man bør jobbe, selv om de generelt virker litt lettere enn eksamen.

Øvinger er også greit, da jobber man seg jevnt gjennom alt stoffet, samme om man har arbeidsvaner fra før eller ei. Arbeidsmengden er også overkommerlig.

Jeg vil ellers benytte anledningen til å hilse til alle venner og kjente: man blir jo berømt, også i det virkelig liv, av å poste på diskusjon.no.

7938853[/snapback]

Midsemester-prøver er dårlige av to grunner 1. Du kan vite veldig mye om temaet på slutten av semesteret, og fortsatt få dårlig uttelling. Mao er det ingen god indikator på hvor god du er i faget når du er ferdig med det, til det er de for snevre og tidlige. I tillegg hemmer de fleksisbiliteten din, lesemessig.

2. Gjør du en dårlig midtsemester, så har man også ødelagt for en eventuell konte, noe som i mine øyne er ganske tåpelig.

AtW

Lenke til kommentar
Kan være de har det på økonomi også ...

Vi har uansett ikke prøver, de tilhører barnehagen og barneskolen. På denne tiden av året har vi mindre rapporter og oppgaver å levere.

7939816[/snapback]

På samfunnsøkonomi har vi kun en håndfull semesteroppgaver som skal leveres inn og godkjennes. Ellers har vi øvinger som ikke er obligatoriske, men veldig smart å gjøre.

Lenke til kommentar
trulshe: Hvordan gikk det i dag? De konkluderte med makspuls på 210 for meg :!:

7937648[/snapback]

Det var problemer med pulsklokka jeg fikk, så det ble ingen makspulstest på meg. Det har jeg uansett tatt før, og den er 207.

Ellers syns jeg ikke at jeg fikk noe ut av det. Det var jo bare praktisk gjennomføring av 4x4 som vi har hatt teori om, og det har jeg gjort selv.

Jeg spurte også om hva det blir neste gang, og det var visst knebøy og benpress.

helt til du har kjemi med ystenes med 39 øvinger og sikkert 20delexer, men i det faget går det ikke ann å stryke da ^^ (nå traff jeg vel noen :p)

7938067[/snapback]

Ja, det var ganske så voldsomt syns jeg.
Lenke til kommentar

Har inntrykk av at dere som går på NTNU, er generelt smarte folk.

Jeg har et par teoretiske prøver til neste uke, som jeg er villig til å jobbe mye med for å få en god karakter. Hvordan jobber dere når dere vet dere skal ha en skriftlig prøve om et stoff?

Leser dere bare på stoffet eller gjør dere no mer utavdet? :)

Lenke til kommentar
Har inntrykk av at dere som går på NTNU, er generelt smarte folk.

Jeg har et par teoretiske prøver til neste uke, som jeg er villig til å jobbe mye med for å få en god karakter. Hvordan jobber dere når dere vet dere skal ha en skriftlig prøve om et stoff?

Leser dere bare på stoffet eller gjør dere no mer utavdet? :)

7941737[/snapback]

kommer an på faget. men generelt er det ganske stor forskjell på hvordan jeg øver her i forhold til på vgs. nå pleier jeg hovesaklig å gjøre oppgaver for å øve, mens på vgs pleide jeg nesten alltid bare å lese.

Lenke til kommentar

Smoothie: Søt hund i avataren ! :love: Litt offtopic, men den måtte bare kommenteres!

Jeg spurte også om hva det blir neste gang, og det var visst knebøy og benpress.

7941610[/snapback]

Hva er det dere går? Noe perspektivemne Idrettsfysiologi eller denslags? Høres skøy ut.

I dette tilfelle er fagene Samfunnsfag og Natuffag.

7942609[/snapback]

Begge de to fagene har en lik fremgangsmåte å lese til: Les kjapt gjennom boka for å forsikre seg om at man har kontroll, og gå gjennom repetisjonsspørsmålene med seg selv (kan jeg dette? kan jeg dette? osv.). Finner man svake punkter lønner det seg å enten lese seg til kunnskapen selv, eller spørre en venn om å forklare/repetere for deg. Jeg har gode erfaringer med sistnevnte.

Matte, fysikk og denslags er lurt å sette seg sammen med noen venner som ligger på samme nivå som deg, og regne oppgaver sammen.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene folkens, til veldig god hjelp.

La oss si at dere har en prøve på mandag, når vil dere begynne å øve/forbrede dere til prøven? Dagen før? Flere dager før?

Zethyr: Utrolig fett navn du har ^^ ;)

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar
La oss si at dere har en prøve på mandag, når vil dere begynne å øve/forbrede dere til prøven? Dagen før? Flere dager før?

7942941[/snapback]

Forberedelsene begynner når man begynner på skolen, ettersom man arbeider inn stoffet vha øvinger (lekser) hele veien. På vgs. gjorde jeg aldri annet enn det jeg rakk i timene, pluss max 1 time lekser i uka, og evt 1 time lesing på forhånd før en prøve. Det straffer seg litt nå, prøv å gjøre litt mer om du ikke vil få sjokk når du faktisk trenger arbeidsmoral til siden.
Lenke til kommentar

7942941[/snapback]

Forberedelsene begynner når man begynner på skolen, ettersom man arbeider inn stoffet vha øvinger (lekser) hele veien. På vgs. gjorde jeg aldri annet enn det jeg rakk i timene, pluss max 1 time lekser i uka, og evt 1 time lesing på forhånd før en prøve. Det straffer seg litt nå, prøv å gjøre litt mer om du ikke vil få sjokk når du faktisk trenger arbeidsmoral til siden.

7942974[/snapback]

Ja selfølgelig, men jeg tenkte mer på det man gjør hjemme. Jeg har jo jobbet godt med stoffet i hver time med dette faget på skolen.

Lenke til kommentar

Forresten folkens, jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge av linjer. Jeg vil gjerne gå på NTNU. Jeg skal nok velge FY1, KJ1, S1, og muligens BI1 straks nå på vgs.

Hvilke linjer kommer jeg inn på da?

Jeg vet jeg kan komme inn på:

- Medisin

Hva mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...