Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved sykdom under eksamen skal det søkes om gyldig forfall slik at man kan ta kont, jamfør denne linken. Finnes det noe standard søknadsskjema eller liknende man kan bruke? Og det er vel ikke åpent for å levere papirene personlig imorgen regner jeg med, i og med at det er helligdag? Er det ellers noe annet som er greit å vite i en slik situasjon? Takk.

Lenke til kommentar

Kan ikke noen på IMF opprette MA1401 Hoderegning? Hadde vært ubercool, med muntlig eksamensform seff

Jeg tror ikke man skal vente seg å få studiepoeng for å kunne hoderegning. Men finnes det en eller annen studentforening for mattenerder kan de selvsagt arrangere kveldskurs i hoderegning, skal ikke være noe problem å låne auditorium til dette da.

Lenke til kommentar

Ved sykdom under eksamen skal det søkes om gyldig forfall slik at man kan ta kont, jamfør denne linken. Finnes det noe standard søknadsskjema eller liknende man kan bruke? Og det er vel ikke åpent for å levere papirene personlig imorgen regner jeg med, i og med at det er helligdag? Er det ellers noe annet som er greit å vite i en slik situasjon? Takk.

Alt er nok steng i morgen.

Tror ikke det finnes noe standard søknadsskjema, og det er nok heller ikke nødvendig. Skriv at du var forhindret fra å møte til eksamen i *emne+dato* og legg ved legeerklæring så ordner det seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke noen på IMF opprette MA1401 Hoderegning? Hadde vært ubercool, med muntlig eksamensform seff

Jeg tror ikke man skal vente seg å få studiepoeng for å kunne hoderegning. Men finnes det en eller annen studentforening for mattenerder kan de selvsagt arrangere kveldskurs i hoderegning, skal ikke være noe problem å låne auditorium til dette da.

Hehe, hoderegning er faktisk godt over grensen til å være fagstoff :p Massevis av spennende temaer om alt fra angrepsmetoder på problemer, memorering, approksimasjonsmetoder/ "guesstimation", hvordan ta tredjeroten i hodet, og ikke minst bør det kvalifisere som pedagogisk fag siden alle elever føler seg awesome hvis de lærer rask hoderegning, "mestringsfølelse". Men nei, får nok neppe dette inn som studiefag.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har tenkt å begynne på siving etterhvert og vil være forberedt. Kan noen fortelle meg hva slags bøkere dere bruker? Vet at siving er ett vidt studieområde, men jeg er interessert i basisfagene som de fleste linjene har, matte, grunnleggende fysikk, kjemi. Noen tips for hvordan bøker på et slikt nivv kan skaffes, vil være utrolig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar

Besøk pensumlisten til ønsket Siv-Ing.-grad. Du finner det på nettsiden. I oppbyggingen til hver grad finner du hvilke fag du har f.eks førsteåret.

Så finner du de bøkene du ønsker å kjøpe hos Akademika, Gnist, Amazon eller the book depository. For å nevne noen :)

Lenke til kommentar

Matte: University Calculus av Hass/Weir/Thomas

Fysikk: University Physics av Young & Freeman eller Physics av Tipler og Mosca

Kjemi: Chemical Principles av Zumdahl

er vel de vanligste det første året for emnene som mange av siv.ing.-linjene har.

Merk at de fleste matte/fysikk/kjemi-bøker på dette nivåer er så å si like. Hvis du har et universitetsbibliotek eller høgskolebibliotek i nærheten kan du gå dit og låne bøkene.

Endret av operg
Lenke til kommentar

De to norske lærebøkene i fysikk er MYE bedre enn de to ovenfor. Jeg sikter da til «Generell fysikk for universiteter og høyskoler» bind 1 og 2. De dekker mer enn nok til samtlige fysikkfag ved de ulike linjene de to første årene, og er dessuten på samme matematiske nivå som NTNU ønsker.

Bøker handles billigst på capris.no (dessuten fraktfritt).

Endret av Tallteori
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har bind nr 2 av generell fysikk, og er ikke noen fan av den eller Y&F. Vet ikke om noe godt alternativ i mekanisk fysikk, men i elektromagnetisme og kvantefysikk anbefales Griffiths sine bøker. I bølgefysikk har jeg brukt "Fundamentals of Wave Phenomena" av Hirose og Lonngren pluss Griffiths for (delvis) elektromagnetiske bølger og spesiell relativitetsteori.

De amerikanske mursteinene er generelt sett lite å samle på. De går inn i alt for liten dybde i alt for mange temaer, og ender opp med å være rimelig ubrukelig i det meste.

(Det skal sies at jeg ikke aner hva du skal studere)

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...