Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, Y&F er jo generelt en godt ansett bok både blant studenter (i hvert fall så vidt jeg har fått med meg) både på NTNU og i utlandet... Alle har sine preferanser, men hvilken synes du er bedre? Tipler & Mosca som brukes i enkelte fysikkemner er etter min mening bare mer ordrik og finnes dessuten ikke i to bind.

Jeg har også hørt at mange sier den er en god bok (visstnok flere fysmatere som sier det), men jeg skjønner ikke helt hvorfor, men så har jeg heller aldri lest noe særlig i den. Nå har jeg ikke helt oversikt over hva Y&F dekker, men den dekker i alle fall pensum i stort sett alle fysikkfagene man har 1. og 2.-året. Til innføring i kvantefysikk bruker man jo uansett Hemmer (selv om Griffiths muligens er bedre) eller tilleggene til Øverbø, så da er det mek.fys, elmag, termisk og bølge igjen.

I mekanisk fysikk kan jeg ikke huske å ha brukt en eneste lærebok. Men, man har jo de to norske bøkene som jeg har fått inntrykk skal være mye bedre likt enn Y&F på BFY.

Til elektromagnetisme kommer man ikke utenom Griffiths, som er ei knakende god bok. Jeg tror ikke det er noe kretslære i Griffiths, så da kommer jo kanskje Y&F til sin rett.

I bølgefysikk brukte jeg kun kompendiet, som jeg syntes var veldig bra.

Til termisk fysikk fungerer Hemmer ok.

Jeg er generelt ingen fan av "store" bøker som dekker pensum i flere fag.

Lenke til kommentar

Og så er det jo ikke helt uvanlige med caser som "hvor mange flasker cola ble det solgt i India i fjor", men det er kanskje vanligere i konsulentfirmaer som arbeider mer med strategi og ledelse enn koding.

Hva bør man svare på et slikt spørsmål..?

Som Sagen fan kan du tenke Drake equation!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og så er det jo ikke helt uvanlige med caser som "hvor mange flasker cola ble det solgt i India i fjor", men det er kanskje vanligere i konsulentfirmaer som arbeider mer med strategi og ledelse enn koding.

Det handler om resonnering og å bryte et problem ned i mindre deler.

Type: I India bor det 1.5 milliarder mennesker, hvis vi antar at 1% kjøper cola hver dag vil det si 15 millioner flasker hver dag. 15 millioner flasker per dag i 365 dager vil si... osv.

Lenke til kommentar

(...)Jeg har også hørt at mange sier den er en god bok (visstnok flere fysmatere som sier det)

(...)

Jeg tror ikke jeg har hørt noen si at de synes Y&F er en god bok. Personlig har jeg ikke åpnet den etter mek.fys. De amerikanske mursteinene prøver å presse inn alt for mange temaer, og kvaliteten på hvert tema blir deretter.

Lenke til kommentar

Hørte en som hadde blitt spurt om skiltet til drosjen han kom med

Lenke til kommentar

Hørte en som hadde blitt spurt om skiltet til drosjen han kom med

Og hva skal man svare på et slikt spørsmål? "Vent litt, må sjekke notisblokken min"?

Til tross for at jeg er Carl Sagan klarer jeg ikke pønske ut en systematisk måte å regne meg frem til drosjens registreringsnummer.

Endret av Carl Sagan
Lenke til kommentar

I dette tilfellet vil det eneste riktige være å lyve. Dere vet begge at du ikke har svaret, men samtidig er det umulig for intervjueren å bevise at du lyver. Bedrifter vil ha folk som skjønner når det er mulig å slippe unna med løgn.

Hva om de faktisk sjekker registreringsnummeret? Det krever jo ikke mer enn en SMS.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet vil det eneste riktige være å lyve. Dere vet begge at du ikke har svaret, men samtidig er det umulig for intervjueren å bevise at du lyver. Bedrifter vil ha folk som skjønner når det er mulig å slippe unna med løgn.

Really? Vil virkelig bedrifter ha folk som lyver når det er åpenbart at de gjør det? Høres ut som en oppskrift for å bli tatt useriøst, hva slags jallafirmaer synes det er bra? /utenom kanskje advokater)

AtW

Lenke til kommentar

Ikke for å kuppe tråden deres om drosjenummer og arbeid, men jeg har store mistanker om at jeg og noen kompiser flytter nedover til høsten for å starte på NTNU!

Jeg trenger dere til å fortelle meg hvor sinnsykt fantastisk Trondheim er, og hvor kult det er å studere på NTNU, og at dere aldri i livet kunne tenkt dere å gjøre noe annet! ;D

Venter ikke i spenning, for jeg VET at dere ikke blir å skuffe meg :)

Lenke til kommentar

Trondheim er sinnsykt fantastisk. Det er sinnsykt kult å studere på NTNU og jeg kunne aldri tenkt meg noe annet! Fornøyd? :p

Neida. Trondheim er en fin by, og du kan drive med absolutt alt av hobbyer/idrett. Studentlivet er konge, i hvertfall i slutten av månedene! Hva skal du studere?

EDIT: Great minds think alike (eller noe), eller hva Sindre? ;)

Endret av haarod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke for å kuppe tråden deres om drosjenummer og arbeid, men jeg har store mistanker om at jeg og noen kompiser flytter nedover til høsten for å starte på NTNU!

Jeg trenger dere til å fortelle meg hvor sinnsykt fantastisk Trondheim er, og hvor kult det er å studere på NTNU, og at dere aldri i livet kunne tenkt dere å gjøre noe annet! ;D

Venter ikke i spenning, for jeg VET at dere ikke blir å skuffe meg :)

Trondheim er fantastisk. Det er kult å studere på NTNU. Jeg kunne aldri tenkt å gjøre noe annet.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...