Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Hva har du eksamen i? Neste er å skrive oppgave? Eller helt, eh, "ferdig"?

Geometri, kunne i teorien tatt et tilfeldig Dragvoll-emne, men dette er et fag jeg har hatt lyst til å ta, men ikke har hatt tid til å ta tidligere.

Sitter og skriver ferdig mastergraden nå. Forhåpentligvis er jeg ferdig i god tid før fristen 1. juni.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å skryte av slett arbeidsinnsats er barnslig, selv om man snakker om det heller kjedelige faget Ex.Phil.

Jeg har forøvrig min siste eksamen på fredag. Det skal bli en spesiell følelse å gå ut av lokalet den dagen.

Hvorfor det? Jeg er glad for at jeg fikk vite at jeg ikke skulle lese meg ihjel på Ex.phil, og heller prioritere andre fag.

Gratulerer med å være ferdig!

Lenke til kommentar

Nå er det åpenbart Dragvollingene sin tur til å more seg på Gløshaugens bekostning.

Jarand Rystads "Alt glemt på grunn av ubrukeleg eksamensform? En empirisk undersøkelse av Matematikk 2 eksamen ved NTH" blei publisert i fagtidsskriftet UNIPED nr 2-3, 1993:29-50. Universitetsavisa og Adresseavisen i Trondheim gav att sentrale deler av Rystad sine funn ei tid etter. Han fekk åtte NTH-studentar (menn) og ni SINTEF-forskarar og dr.ing-studentar til å gå opp att til eksamen i emnet "matematikk 2", og alle strauk. Funna gir rom for ettertanke.

http://oaks.nvg.org/eksamen.html

Lenke til kommentar

Klarer ikke å se fornuften i den undersøkelsen dog. Jeg oppfatter eksamen som at de lærer deg og tester deg i pensum som er noen nivåer høyere enn det du eventuelt får bruk for i arbeidslivet. De forventer ikke at de aller vanskeligste bitene skal sitte noen år etter, men de har iallefall en garanti på at det "enklere" grunnstoffet som de avanserte bitene bygger på sitter for evig. Jeg kommer nok ikke til å huske stokes teorem i all tid, men jeg kommer nok til å huske hvordan man beregner div og curl rimelig lenge :)

Så jeg føler at å få "gamliser" til å ta eksamen på nytt blir en dårlig måte å teste om de har lært matte 2 på NTH, da, som sagt, eksamen er vanskeligere en det som _skal_ læres nettopp fordi grunnpillarene skal stå igjen når tiden har revet av taket.

Lenke til kommentar

Selv om du ikke husker alt i detaljer, så har lærestoffet likevel satt spor etter seg i hjernen. Det går mye fortere å lære seg stoffet på nytt en andre, tredje osv gang enn den første gangen du lærer deg det.

Lenke til kommentar

Og poenget er vel også at en kan bruke kunnskapen fra mattefagene til å lære seg andre fag, f.eks fluidmekanikk (for matte 2) som igjen gjør at en kan lære seg senere fag og igjen blir skikket for en yrkeskarriere...

Lenke til kommentar

Selv om du ikke husker alt i detaljer, så har lærestoffet likevel satt spor etter seg i hjernen. Det går mye fortere å lære seg stoffet på nytt en andre, tredje osv gang enn den første gangen du lærer deg det.

Det er nok helt sant, men hadde jeg tatt en eksamen i morra i matte 2 hadde jeg nok allikevel slitt hardt :)

AtW

Lenke til kommentar

Nå skal vel ikke forskere måles etter hvor gode de er i matte 2, men hvor gode de er til å forske. At du gjør det dårlig på et matte eksamen en stund etter at du er ferdig med studiene kan jeg godt skjønne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen praktisk forskjell på å levere blankt på eksamen og å ikke møte opp? (er ikke kont i faget, men er obligatorisk øvingsopplegg)

Øvingsopplegget er godkjent helt til de omrokkerer drastisk på pensum (skjer ikke så sinnsykt ofte, for å si det sånn)

Eneste forskjell på å levere blankt og å ikke stille opp er at om man ikke møter, får man ikke konte. Finnes det ingen kont er det ingen forskjell. Du må melde deg opp på kurset neste år på studweb.

Lenke til kommentar

Bare jeg som har reagert på at http://www.iet.ntnu.no/courses/tfe4120/ er nede dagen før eksamen? Hadde vært greit å ha lf til oppgavene jeg har printet ut:d

Du har vel strengt tatt ikke krav på å ha tilgang til LF, men forstår frustrasjonen. :)

* Ellers er det planlangt nedetid på netttilgang på B-, C- og D-blokka på elektrobygget som sikkert er grunnen til at alt av iet.ntnu.no er nede. Kan vel også argumentere for at det er urutinert av deg å ikke ha lastet ned / printet ut før dagen før eksamen. ;)

Endret av drgz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...