Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan dokumenterer man kunnskaper innen bruk av JSP annet enn at de kan se jeg har tatt IT GK tidligere? For IT GK er nok første og siste gang jeg bruker JSP.

Hvis du ikke har brukt JSP utenom ITGK bør vel karakteren din (i ITGK) være nok dokumentasjon av kunnskap innen bruk av JSP?

Lenke til kommentar

Hvordan dokumenterer man kunnskaper innen bruk av JSP annet enn at de kan se jeg har tatt IT GK tidligere? For IT GK er nok første og siste gang jeg bruker JSP.

Jeg har brukt JSP i jobb-sammenheng. Mye. Tror jeg hadde vært en sterk kandidat hadde jeg søkt på studass-jobb nå. :)

 

Egentlig ikke, siden JSP byttes ut med python til høsten.

Lenke til kommentar

Finnes det noen grunn til å bruke JSP fremfor f.eks. PHP, rent bortsett fra at man åpenbart ønsker å forvirre studentene ved å legge seg tett opp til Java før de tar fatt på Objektorientert programmering og må glemme hvordan de gjorde ting i JSP?

PHP har jo utrolig slapp syntaks og håndtering av variabler. Ikke et godt utgangspunkt om man vil lære god og riktig koding fra grunnen av.

 

Eller hvis du lurer på hvorfor bruke JSP i bedriftslivet: Bedre mulighet for å bygge klasser og gjenbruke kode, bedre mulighet for integrasjon opp mot andre systemer, bedre egnet for "tunge" webapplikasjoner som skal kunne gjøre 1000 forskjellige ting med minst mulig kode.

 

Egentlig ikke, siden JSP byttes ut med python til høsten.

Så ryktet stemmer? :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Både PHP og JSP er horrible språk. Folk som setter dem på CV-en sin burde ikke få siving-ring.

Jsp er vel strengt tatt ikke (ment som) et programmeringsspråk. Såvidt jeg har forstått er det slik at når man skriver websider i java, så bruker man jsp for å generere selve frontenden, eller templatene om du vil. Selve kodingen foregår i java. Dette er noe som blant annet finn.no bruker.

 

Det å bruke jsp som eneste programmeringsspråk er bak mål. Det å bruke det i itgk er litt fornuftig, siden det er samme syntaks som java, samtidig som det er prosedyreorientert.

 

Forresten lurer jeg veldig på om noen er sikre på om det er jsp eller python i TDT4110 neste år. Und-ass søknadene søkte etter folk som kunne python, mens stud-ass søknadene spør etter folk som kan jsp.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ca. ikke har rørt JSP siden ITGK synes jeg det er et fornuftig språk å starte med. På samme måte som i Java synes jeg det at man faktisk må deklarere typen på variabler gjør ting enklere å forstå, og at man bare kan "kjøre koden i nettleseren" og ikke må slite med kompilering etc. gjør det enklere for de fleste å få til.

 

Og når alt kommer til alt, ITGK er tross alt bare basiskunnskaper innen programmering, man skal lære grunnleggende konsepter. Alt man lærer av JSP i ITGK bør man kunne lære seg i (nesten) hvilket som helst programmeringsspråk på noen få timer, spesielt om du noen gang har tenkt å få deg en jobb innen programmering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både PHP og JSP er horrible språk. Folk som setter dem på CV-en sin burde ikke få siving-ring.

Tåpelig.

 

Finnes det noen grunn til å bruke JSP fremfor f.eks. PHP, rent bortsett fra at man åpenbart ønsker å forvirre studentene ved å legge seg tett opp til Java før de tar fatt på Objektorientert programmering og må glemme hvordan de gjorde ting i JSP?

Jeg kan skjønne man ønsker å spore oss inn på Java og "skikkelige" språk isteden for scriptspråk, men om de går over til Python forsvinner jo det poenget. Dessuten var jo JSPen vi lærte smått horribel, og jeg synes synd på de som ikke kunne noe fra før av som lærte det på denne måten.

 

PHP har jo utrolig slapp syntaks og håndtering av variabler. Ikke et godt utgangspunkt om man vil lære god og riktig koding fra grunnen av.

 

Eller hvis du lurer på hvorfor bruke JSP i bedriftslivet: Bedre mulighet for å bygge klasser og gjenbruke kode, bedre mulighet for integrasjon opp mot andre systemer, bedre egnet for "tunge" webapplikasjoner som skal kunne gjøre 1000 forskjellige ting med minst mulig kode.

Måten vi lærte JSP på gjør at det nok hadde vært greiere med PHP. Det var magi og sære feilmeldinger for mange. PHP har en utrolig brukermasse og informasjon på nettet som lettere kan taes i bruk.

 

Jeg ser forresten ikke helt hvordan JSP har bedre mulighet for å bygge klasser og gjenbruke kode enn PHP? Isåfall har du ikke vært borti PHP siden PHP4.

Lenke til kommentar

Jeg ser forresten ikke helt hvordan JSP har bedre mulighet for å bygge klasser og gjenbruke kode enn PHP? Isåfall har du ikke vært borti PHP siden PHP4.

PHP har fortsatt ikke alle finessene som Java tilbyr, og har heller ikke på langt nær et så stort bibliotek av ferdigdefinert kode som Java.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Nå er "finesser" veldig lite spesifikt, og gjør det egentlig helt umulig å komme med motargumenter.. Biblioteket er nok ikke like stort som Java, men til gjengjeld er all kode og rammeverk designet nettopp for web, noe som ikke kan sies om Java, så ikke veldig sammenlignbart.

Uansett ikke meningen å lage en språkdebatt. ;)

Lenke til kommentar

Både PHP og JSP er horrible språk. Folk som setter dem på CV-en sin burde ikke få siving-ring.

Tåpelig.

JSP er ikke i nevneverdig bruk, PHP er et lappverk av dårlig kode og dårlige ideer. For å nevne et par enkle ting PHP ikke klarer å gjøre skikkelig: Escape input, håndtere ulike tegnsett, thread safe, boolsk logikk ((int)0 = (string)"False"?! - og ja, jeg er klar over "==="-operatoren, men som pedagogisk språk er PHP helt balle), inkonsekvente standardbibliotek, ingen god støtte for f.eks. long unsigned ints, dårlig skalering, manglende navnekonvensjon og en haug minnelekkasjer.

 

Den største fordelen med PHP er at det eksisterer bred støtte for det hos hosting-leverandører. Det er klart det er mulig å skrive okei kode i PHP, med pedagogisk sett er språket en katastrofe. De fleste som jobber med PHP ender opp med å lære PHP, ikke å faktisk programmere.

 

I forhold til valget av Python går nok ikke det på et kunstig skille mellom "scriptespråk" og ordentlige språk (hva nå enn skal bety, Python kompileres til bytecode via C okke som), men heller fordi Python er greit å kode i uten for mange særheter som førstegangsprogrammerere kan slite med. Ingen skumle klammer, du tvinges til å bruke identering riktig og f.eks. for-løkker vil bli enklere for førstegangsbrukere. Eksempel:

C/Java:

for(int i = 0; i < 10; i++){
   array[i] = 0;
}

 

Python:

for element in array:
   element = 0

 

Pythonkoden ligger nært pseudokode og forståelsen ligger i å forstå at en for-løkke itererer gjennom en sekvens med elementer og lar deg gjøre noe med alle elementene (noe som jeg fra mine studassdager husker var vanskelig å forklare, når studentene hang seg opp i løpende indekser og så videre). C-koden har mange potensielle forvirringsmomenter: Int = 0? Indekseringsnotasjon? Den kryptiske sekvensen med for-betingelser, kan jeg bytte om på rekkefølgen? Hva gjør klammene? Osv.

 

Poenget med ITGK er ikke å lære folk bestemte programmeringsspråk. Poenget er å lære folk de grunnleggende kontrollstrukturene som brukes for imperativ programmering, slik at studentene lett kan sette seg inn i nye språk senere. Da er det greit å ha programmeringsspråk som får ting gjort og som har så få særegenheter som mulig som gjør det pedagogiske arbeidet vanskeligere :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken "magi" var det i jsp som forvirret deg? Det eneste jeg husker som ulogisk var når man skulle koble sammen jsp med en database der man brukte et resultset og en scanner (som man lærer om seinere uansett), men ellers var det nesten bare logiske øvelser som boblesortering og å finne laveste verdi. Følte det var en grei måte å lære å tenke programmering.

 

Om det er bedre med python eller php aner jeg ikke, men jsp var ikke noe spesielt problematisk.

Lenke til kommentar

Moynar: Jeg er enig i at PHP ikke er et glimrende språk. Poenget mitt var at om man behersker det bra er det noe man helt klart kan sette på en CV.

Python-løkken din er forøvrig mer en foreach enn en for, sammenlignet med C-løkken.

 

Gebby: Jeg ble ikke forvirret selv, da jeg har vært borti det en del før. Men databaser som du nevner, var bare masse kode mange ikke skjønte hva gjorde. En del basic spørsmål som foreleser ikke ga skikkelig svar på, f. eks. når folk lurte på hvorfor String er med stor bokstav, og int ikke. Men jeg tror det var mer foreleser og opplegget enn språket det gikk i. Vi lærte det på en slik måte at tror overgangen til Java ble litt rar.

 

Nå er Java en egen historie. Vi har brukt et tillegg som heter acm hele våren.. :hrm:

Lenke til kommentar

Helt enig med Moynar. Husk også at ITGK er et felles fag for alle siv. ing-retningene, ikke bare for de som tar objektorientert programmering senere. Det må derfor stå for seg selv som et introfag til programmering og generell IT.

 

For eksempel på marin så vil nok de færre studenter ha bruk for å programmere i PHP spesifikt i fremtidige jobber, men de kan få bruk for generell kunnskap innen programmering for når de skal jobbe med for eksempel beregninger eller simuleringer på PC senere. Da er Python et mye bedre pedagogisk språk.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

I mine dager lært vi vanlig java på it-intro. Nå er ikke jeg noen ræcer på slikt for å si det ekstremt mildt, men det lille jeg har vært borti av python, så er jeg enig i at syntaksen er ekstremt god. For meg som programeringsnoldis, så er det veldig ofte at jeg tenker "hvilken syntaks ville jeg ideelt sett ha brukt for å få til dette", og det er nesten akkurat det samme som python, men mulig det bare passer meg veldig godt på individuell basis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Gebby: Jeg ble ikke forvirret selv, da jeg har vært borti det en del før. Men databaser som du nevner, var bare masse kode mange ikke skjønte hva gjorde. En del basic spørsmål som foreleser ikke ga skikkelig svar på, f. eks. når folk lurte på hvorfor String er med stor bokstav, og int ikke. Men jeg tror det var mer foreleser og opplegget enn språket det gikk i. Vi lærte det på en slik måte at tror overgangen til Java ble litt rar.

 

Det er egentlig ikke så rart at ikke foreleseren prøvde å forklare hvorfor String har stor S. Grunnen er at String er et objekt, mens int ikke er det, og det er ikke lett å forklare det når ikke folk vet hva objekter er. Poenget med itgk er, som flere sier, å lære seg grunnleggende programmeringsferdigheter.

 

Forresten er jeg helt enig i at python er et bedre pedagogisk språk enn jsp, og et språk som passer veldig bra i et fag som itgk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor blir "studenter som kan dokumentere kunnskaper innen bruk av Matlab og/eller JSP" foretrukket, hvis de går over til Python? Og hadde det ikke vært smart å nevne det i utlysningen av studasstilling i ITGK at de faktisk skal endre store deler av pensum (blant annet programmeringsspråket)? Kan ikke se for meg at alle som søker faktisk er flinke i Python. Eller vil det bli gitt kurs i Python eller lignende for studassene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...