Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe problem. Jeg ble overrasket over at dette faktisk skjer. Trodde det bare var propaganda ( i allefall her i nord).

Tracker bruker du?

 

Er det større sannsynlighet for å bli tatt når en bruker public trackers enn de som krever login osv?

Kan nok lønne seg å finne en privat torrent side om man laster ned mye.

Lenke til kommentar

Sjekker de faktisk at ting stemmer? Eller kunne jeg ødelagt for en venn ved å forge en e-post eller to til Orakel?

 

Vi har tillitt til at informasjonen vi har mottatt fra våre samarbeidspartnere om

dette forholdet er legitim.

 

Driftsansvarlige har kun adgang til å bruke driftslogger til å identifisere en enkeltbruker eller dennes bruk av nettet, eller å logge seg inn på en brukerkonto:

 

1) for å administrere systemet og sikre anleggets funksjonalitet.

 

2) for å bistå en bruker når brukeren i det enkelte tilfelle har gitt tillatelse.

 

3) for å avdekke/oppklare brudd på sikkerheten.

 

4) når det foreligger skjellig grunn til mistanke om at brukeren har brutt reglementet og det kan være av betydning for universitetets ansvar eller renommé.

 

For tilfelle 3) og 4) må det på forhånd være innhentet tillatelse fra Universitetsdirektøren eller den Universitetsdirektøren bemyndiger, med mindre det foreligger særlig tungtveiende grunner for øyeblikkelig inngripen. Slike tungtveiende grunner skal dokumenteres overfor Universitetsdirektøren i etterkant av inngrepet.

 

For tilfelle 4) må det i tillegg foreligge samtykke fra brukeren.

(Min utheving)

NTNU Abuse Response Team er en del av "driftsansvarlige" og derfor rettighet

til å benytte logger for å identifisere en bruker ved mistanke om at brukeren har brutt

reglementet. Og det har du, i henhold til våre logger, gjort i dette tilfellet. Dette tilfellet er og av betydning for NTNUs renommé.

 

De sier ingenting om de følger vilkårene med å hente inn tillatelse fra universitetsdirektør og bruker selv.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg er litt luren på å studere i Trondheim til neste år om det ikke klaffer med lærling plass, og har igrunn litt spørsmål som jeg håper noen kan svare på :)

 

Er det noen som studerer Petroleumsfag og som kan kommentere litt om hvordan det går?

Om jeg hadde søkt på Petroleumsfag og komt inn, hva vil være den beste plassen å bo (sit.no bolig)? Er miljøet godt samensveiset, og hvordan er tilbudene på studenbyene, skolen osv (ja, vet jeg har lest at Trondheim er best)?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar

Fikk vite at ITK på samfundet får mange meldinger ukentlig av samme type som jeg fikk, siden de har mange servere stående der. Så de sender videre disse beskjedene til de brukerne dette måtte gjelde. Tviler på Orakeltjenesten spør universitetsdirektøren for hvert av disse tilfellene.

 

Så på nrk-nyhetene i går i forbindelse med den store pedofilisaken, og der mener jeg at jeg hørte at det ikke holdes på koblingen "person-ip" i mer enn 21 dager. 3 Måneder er da mye mer enn det. Mulig jeg hørte veldig feil her. Grunnen til at de fikk tak i meg er vel fordi jeg ikke har endret ip siden da.

Lenke til kommentar

Tror dere bør researche litt grundigere før dere løper til Datatilsynet. Ekomloven er loven som er aktuell, hvor 2-7 omhandler lagring av denne typen data:

Trafikkdata skal slettes eller anonymiseres så snart de ikke lenger er nødvendig for kommunikasjons- eller faktureringsformål, med mindre annet er bestemt i eller i medhold av lov. Annen behandling av trafikkdata krever samtykke fra bruker.

 

I praksis betyr dette til faktureringsdato + klagefrist. Noen måneder blir det fort og akkurat hvordan NTNU og SiT utveksler fakturer vet jeg ikke nøyaktig.

 

Det kan også godt hende NTNU har lovhjemmel for å drive mer aggressivt enn dette, siden de ikke er en helt ordinær tjenestetilbyder, men det ville blitt synsing fra min side.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ser det komiske i at dere vil klage på NTNU på NTNU bryter norsk lov på grunn av at de hindrer dere i å bryte norsk lov?

 

Dog synes jeg ikke de burde ha slike logger.

 

Nei ^^. Jeg personlig kommer ikke til å klage, men kommer til å følge tett med på hva de andre her kommer til å gjøre, og følgene det får.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ser det komiske i at dere vil klage på NTNU på NTNU bryter norsk lov på grunn av at de hindrer dere i å bryte norsk lov?

 

Dog synes jeg ikke de burde ha slike logger.

Det er akkurat den holdningen jeg har selv. NTNU har ikke hindret meg i noe som helst, og har ærlig talt ingen stor grunn til det da bruken min er temmelig stueren. Dette er først og fremst en prinsippsak.

 

Tror dere bør researche litt grundigere før dere løper til Datatilsynet. Ekomloven er loven som er aktuell, hvor 2-7 omhandler lagring av denne typen data:

Trafikkdata skal slettes eller anonymiseres så snart de ikke lenger er nødvendig for kommunikasjons- eller faktureringsformål, med mindre annet er bestemt i eller i medhold av lov. Annen behandling av trafikkdata krever samtykke fra bruker.

 

I praksis betyr dette til faktureringsdato + klagefrist. Noen måneder blir det fort og akkurat hvordan NTNU og SiT utveksler fakturer vet jeg ikke nøyaktig.

 

Det kan også godt hende NTNU har lovhjemmel for å drive mer aggressivt enn dette, siden de ikke er en helt ordinær tjenestetilbyder, men det ville blitt synsing fra min side.

Faktureringshensyn? Det hele er jo en del av husleia, enten vi vil eller ikke og uavhengig av om vi bruker det. Trenger de å logge hvilke nyheter jeg leser på VG Nett for at SiT skal kunne kreve inn husleien?

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Faktureringshensyn? Det hele er jo en del av husleia, enten vi vil eller ikke og uavhengig av om vi bruker det. Trenger de å logge hvilke nyheter jeg leser på VG Nett for at SiT skal kunne kreve inn husleien?

De lagrer ikke hvilke nyheter du leser på vgnett, de lagrer hvilken ip du har fått tildelt og trafikken din. Når en ISP får DMCA notice sjekker de bare ip-adressen og sender ut klage, de sjekker ikke om du faktisk har lastet ned. Det må eventuelt etterprøves i en rettssak, noe som har hatt varierende utfall (folk har, i andre land, både blitt frikjent og dømt selv når beviser på maskinen ikke kan spores opp). Faktureringshensynet må her forstås utifra juridisk praksis og at en tjenestetilbyder dermed kan lagre data i noen måneder (toppen!), måtte det være for å overvåke forbruket slik at de kan betale riktige summer til NTNU for linjeleie, justere husleie eller sperre linja di for overforbruk. Vil tro at klager sendes ganske umiddelbart og uansett havner innenfor det SiT har lov til å lagre.

 

Selv om nett inngår i husleie betyr det ikke at du ikke betaler for nett. Om faktura er spesifisert eller ikke har lite med saken å gjøre.

Endret av Moynar
Lenke til kommentar

De lagrer ikke hvilke nyheter du leser på vgnett, de lagrer hvilken ip du har fått tildelt og trafikken din.

Hvilke nyheter jeg leser er jo ærlig talt en del av trafikken min, med mindre du mener at de kun lagrer mengden trafikk. I så fall vil det være fint om du kan vise til en kilde. Jeg har oppfattet det som at NTNU nærmest praktiserer Datalagringsdirektivet på egne systemer, så det vil være gledelig om det ikke er faktum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...