Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Kunne gjerne tenkt meg en jobb i teknisk avdeling i et rederi, tror dere det da er best å gå Marin Teknikk og gå Marine Systemer - Driftsteknikk eller å ta velge Marin Teknikk innenfor I&IKT?

 

Vanskelig å si hva som er best, men på I&IKT kommer du i stor grad til å ha de samme grunnleggende fagene som Marin de første to årene (Matte, mekanikk, fysikk osv.), i tillegg til endel programmeringsfag.

 

Hvis du da velger Marin i tredjeklasse kommer du til å et datafag i semesteret, som oftest et styrt fag (teknologiledelese osv.), i tillegg til fag i Marin teknikk som du har sammen med Marin oppe på Tyholt. Her står du ganske fritt til å velge og siden du har fagene sammen med Marin kommer dere til å lære akkurat det samme. Men selvfølgelig vil marinstudentene få en litt bredere kunnskap, siden de har flere fag mens vi har datafag.

 

Spesielt Marin Kybernetikk tror jeg har vært et populært valg blant I&IKT'ere på marin, og noe som har vært veldig lett å få seg jobb med.

 

Her kan du se informasjonen som ble gitt før en skulle velge retning i fjor:

http://www.ivt.ntnu.no/docs/i&ikt/studieretningsvalg/

(Du kan se bort fra dette med et visst antall plasser på hver retning, siden alle nå kommer inn der de vil.)

 

Her ligger både full fagplan for I&IKT og Marin.

http://www.ntnu.no/studieinformasjon/siving/tab-ivt.pdf

Endret av Tool4President
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ca. π vanskelig.

 

De jeg har snakket med som gikk fra høyskole til master på NTNU sier alle at arbeidsmetodene er litt forskjellige, typisk litt mer fokus på teori istedenfor det praktiske. Så om det er vanskeligere/lettere kommer litt an på deg.

Endret av The Hoff
Lenke til kommentar

Ca. π vanskelig.

 

De jeg har snakket med som gikk fra høyskole til master på NTNU sier alle at arbeidsmetodene er litt forskjellige, typisk litt mer fokus på teori istedenfor det praktiske. Så om det er vanskeligere/lettere kommer litt an på deg.

Okay takk.

 

Men jeg formulerte meg litt feil. Hvor vanskelig er det å komme inn? Altså kommer jeg inn så lenge jeg har de nødvendige fagene og studiepoengene, eller må jeg konkurrere med folk med høyt snitt?

 

Jeg prøvde å se på Samordnaopptak, men ble ikke så mye klokere av det

http://www.samordnaopptak.no/tall/2010/hoved/supplering/studium

 

 

Og et lite spørsmål til, dog er ikke sikkert dette er det riktige stede å spørre.

 

Da jeg var i Australia, da spurte jeg de som tok Master om det var vanskelig. De sa at hvis du kommer deg igjennom Bachelor, så skal Master gå greit. Noen andre som har like eller andre syn på det?

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Her er litt info (der har du foresten søkerstatistikk m.m fra de 4 siste årene)

 

http://www.ntnu.no/studier/opptak/masting/stat

 

Og derifra ser vi 2 viktige punkt:

 

1. Gjennomsnittskarakterer for alle karakterer på vitnemål fra ingeniørutdanningen. Alle karakterer i matematikk- og statistikkemner vektes dobbelt i utregningen av gjennomsnittskarakter.

 

2. Alder, der eldste rangeres først. Selv om opptak innvilges, kan man ikke regne med å få innvilget ønsket studieretning, da det ved enkelte studieretninger er stor konkurranse om plassene. Nærmere informasjon fås ved henvendelse til de enkelte fakultetene.

 

Altså ser vi at alder og god karakter i Matematikk teller mye.

Lenke til kommentar

Når man regner ut snittet når fagene teller forskjellig poengmessig, skal man gjøre forskjell på de da?

 

For eksempel man har noen fag som er 5 studiepoeng, og andre som er 10 studiepoeng. Er en C for 5-studiepoengfaget like mye verdt som 10-studiepoengfaget når man regner ut snittet. Eller teller 10 studiepoeng faget som to 5 poengs?

 

Eksempel man har én B i 5poeng og én C i 10 poeng vil det bli (4+3+3 / 3 = 3,3) -eller- (4 + 3 / 2 =3,5)

Lenke til kommentar

Når man regner ut snittet når fagene teller forskjellig poengmessig, skal man gjøre forskjell på de da?

 

For eksempel man har noen fag som er 5 studiepoeng, og andre som er 10 studiepoeng. Er en C for 5-studiepoengfaget like mye verdt som 10-studiepoengfaget når man regner ut snittet. Eller teller 10 studiepoeng faget som to 5 poengs?

 

Eksempel man har én B i 5poeng og én C i 10 poeng vil det bli (4+3+3 / 3 = 3,3) -eller- (4 + 3 / 2 =3,5)

 

Slik jeg vet er det 2 metoder:

 

Der man teller med antall studiepoeng som fagene er på.

Eksempel: 60 Studiepoeng / 1 år

 

Fag A er på i studiepoeng

Fag B er på j studiepoeng

Fag C er på k studiepoeng

Fag D er på l studiepoeng

 

Snitt av dette blir da

 

Summen av (Karakter i Fag * studiepoeng faget er på)/totalt antall studiepoeng

Med andre ord ganger du karakteren i faget med antall studiepoeng faget er verdt, summerer alle disse og deler på antall studiepoeng du har tatt (180 for bachelor)

 

Metode 2 er at du bare tar gjennomsnittet, uavhengig av studiepoeng...sum karakterer / antall fag

 

Men husk å multiplisere alle matte/statistikk-karakteren med 2(i dette tilfellet med å søke seg til Master ved NTNU)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...