Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Ja, laboratoriearbeidet i el.mag. og mekanisk fysikk har ikke har vært så ekstremt engasjerende. Det dreier seg egentlig mye om å gjøre rutinearbeid som står beskrevet til punkt og prikke i labheftet, for så skrive labjournal etter labben med til tider svært tidskrevende "ekstraoppgaver". (Det er kanskje fysmat-tradisjon å hate kjemilab, men jeg synes egentlig at el.mag.-laben er verre. Altfor mye som skal skrives i journalen etter endt lab, og forhåndsoppgaver som tilsvarer en hel øving. Da hjelper det lite at å gjøre fysiske eksperimenter er mye morsommere enn å blande kjemikalier.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det en stund siden jeg hadde lab, men når jeg hadde lab var det dårlig og kjedlige greier, fysikklab kan jo være gøy. Det mest bisarre er jo at thorarin eller hva han islendingen heter fikk en pedagogisk pris for laben vis fremste misjon virker å være å få fysikk til å virke kjedelig (noe det definitivt ikke er). Litt lenger opp får man gjort lit tmere moro, herjet med superledere osv. Det er vel kanskje mekanikklabben som er aller værst

 

AtW

Lenke til kommentar

Samboeren min var og vasket på Singsaker-vaskeriet, og så var det en fyr som skrudde av vannet til vaskemaskinen hennes i et øyeblikk hun var ute av rommet. Wtf? Noen som har opplevd lignende?

Mener du at han skrudde av vannkranen bak oppvaskmaskinen? Kanskje han prøvde å få maskinen til å åpne så han kunne stjele klærne? Jeg tror ikke det er noen måte å få maskinen til å åpne før den er ferdig (det vet jeg så altfor godt, jeg prøvde å stoppe den en gang jeg oppdaget at jeg hadde satt på feil program), så det var nok bomtur i så fall.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Mesteparten av tiden på lab i de første kursene er journalføringen. Det er ekstremt lite pedagogisk, og det virker som assistentene omtrent gjengjelder opplevelsen de selv hadde. De kunne bare oppsummert med at notering av resultater/utstyr er viktig, og så gått i gang med fysikken. Heldigvis hadde iallfall jeg en slaskete assistent, og det endte med at de andre gruppene klagde til fagansvarlig fordi vi hadde det for lett.

Lenke til kommentar

Merk at det alle de andre her har sagt om fysikklab gjelder for TFY-fagene (altså siving fysikk og matematikk), om du går bachelor i fysikk og tar FY-fagene får du mye mer avslappet lab. Ingen superstreng journalføring etter endt lab, om du selv føler at du har notert nok til å kunne skrive rapport fra forsøket så får du godkjent. Fagene har samme forelesninger, eksamen og er i praksis samme fag, kun labdelen som er forskjellig.

 

EDIT: K disregard this, det er visst endret. Se nedenfor.

Endret av Leviandan
Lenke til kommentar

Heh. I fysikk for ikkefysikere på NT-fakultetet hadde vi ganske grei ordning. Tradisjonelle "kjedelige" oppgaver, men det var fokus på at man skulle jobbe i sitt eget tempo og forstå fysikken. Alle skulle sitte fulle 4 timer (med egenbestemt pause), heller enn å skynde seg igjennom. Det var nok av oppgaver å ta av, og når klokka ble 16.00 er man ferdig med forsøket.

I løpet av de 4 labene i semesteret skulle vi da skrive rapport på en valgfri lab.

Lenke til kommentar

I fjorårets lab i Mekanisk fysikk var tidsbruken for øvrig så herlig feilberegnet at enkelte av gruppene satt én og en halv time over tiden, dvs. til ca. 20:30. At det var så å si ingen kommunikasjon mellom labansvarlig og vit.ass.ene hjalp ikke, da noen krevde at studentene gjorde ferdig journalen med alle ekstraoppgaver på laben (derav 1,5 timer ekstra), andre krevde at de leverte journalen senere (gjerne neste dag), og andre igjen godkjente journalen uten at ekstraoppgaver var gjort etter at den vanlige tiden var ute.

Lenke til kommentar

Heh. I fysikk for ikkefysikere på NT-fakultetet hadde vi ganske grei ordning. Tradisjonelle "kjedelige" oppgaver, men det var fokus på at man skulle jobbe i sitt eget tempo og forstå fysikken. Alle skulle sitte fulle 4 timer (med egenbestemt pause), heller enn å skynde seg igjennom. Det var nok av oppgaver å ta av, og når klokka ble 16.00 er man ferdig med forsøket.

I løpet av de 4 labene i semesteret skulle vi da skrive rapport på en valgfri lab.

Det ligner faktisk veldig på opplegget vi hadde i TFY4106. Man kunne ta det med ro og gjøre og forstå så mange oppgaver man rakk, istedenfor å pløye gjennom for å bli ferdig. Fungerte ganske bra i grunnen.

Lenke til kommentar

Sitter her og vurderer hva jeg skal søke neste år. Tror jeg ønsker å ta en siv. ingeniør utdanning ved NTNU, men vet ikke helt hvilken. Har alltid hatt interesse for data og har siden ungdomskolen tenkt meg å bli dataingeniør (altså noe som datateknikk linjen). Dog har datainteressen dalt litt og jeg kan ikke tenke meg en utdanning hvor man sitter å programmerer hele dagen og deretter fortsetter med det samme i jobb. Er vel stort sett dette datateknikk går ut på? Er uansett litt interessert i å lære programmering (kan ikke noe fra før), men ikke kun dette. Er da Ingeniørvitenskap & IKT noe for meg? Tenkte for eksempel å velge Marin Teknikk innenfor I&IKT, vil dette kvalifisere for en landbasert jobb innenfor et rederi f. eks?

 

Hvordan er utdanningen innenfor f. eks Marin Teknikk og Petroleumsfag i I&IKT i forhold til de "rene" utdanningene innenfor disse fagene?

 

Ellers synes jeg industriell økonomi og teknologiledelse virker interessant, men kravene er for høye for min del.Energi & miljø virker også litt interessant, men virker å være litt utenfor rekkevidde karaktermessig.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er lett å kombinere Fysikk og matematikk med ekstra programmeringsemner hvis du er interessert i fysikk eller matte. I tillegg til de to/tre (hvis du går matte) obligatoriske programmeringsfagene vi har, vet jeg om flere i høyere årskurs som tar ekstra datafag.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...