Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig satte jeg det på spissen.

Uansett er karakterer bare en del av det helhetsinntrykket en arbeidsgiver får av deg som person. Mitt inntrykk så langt i jobbsøkingen er at karakterene har mindre betydning enn det man gjerne tror. Et snitt på omtrent C-B er godt nok i de fleste tilfeller. Det viktigste er at man passer som person, både med tanke på medarbeidere og arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg vurderer å søke datateknikk. "Problemet" er bare at jeg ikke har noen tidligere programmeringserfaring. Ser at det er litt delte meninger rundt spørsmålet om man bør/"må" ha det for å lykkes på studiet. Noen sier at man lærer seg det så lenge man jobber og står på, andre sier at det vil være veldig vanskelig å henge med de som har programmering før.

Er det noen meninger og erfaringer rundt dette?

Hei. Jeg var litt i samme situasjon som deg for et år siden og vurderte ikke data en gang da jeg trodde det bare var folk med masse peiling fra før, da spesielt innen programmering. Dette var mye fordi de jeg kjente som skulle begynne hadde en del programmeringserfaring. Jeg vurderte derfor aldri data seriøst.

I stedet begynte jeg på marin teknikk som ikke passet meg, og har nå planer om å bytte over til data/komtek eller kybernetikk. Jeg vet også nå at det er mange på de programmeringstunge linjene som ikke har noen form for erfaring innen programmering fra før, så det er definitivt ikke noe problem.

Kanskje vi sees på data til høsten ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Har lest gjennom mye av tråden nå, og fått svar på det meste jeg lurer på generelt om NTNU. Tusen takk for en flott tråd med mye nyttig info! Men har to spørsmål som retter seg mer mot et bestemt studie og ett mer generelt, og håper at noen her kan svare meg.

1. Jeg vurderer å søke datateknikk. "Problemet" er bare at jeg ikke har noen tidligere programmeringserfaring. Ser at det er litt delte meninger rundt spørsmålet om man bør/"må" ha det for å lykkes på studiet. Noen sier at man lærer seg det så lenge man jobber og står på, andre sier at det vil være veldig vanskelig å henge med de som har programmering før.

2. Veldig lite bakgrunn for den påstanden jeg skal komme med nå, men vil gjerne høre hva dere tenker. For veldig mange linjer virker det som om at så lenge man følger pensum, gjør øvinger og gjør "det man får beskjed om" (misforstå meg rett, vet det er et universitet og ikke vgs), så er man ganske godt rustet innen sitt fagfelt etter utdannelsen.

Men for data og datateknikklinjen virker det som om at man må digge å programmere og sitte ved PCen. At man må like å sitte om kveldene å lage programmer istedet for å koble helt av med andre interesser. I et intervju HW.no hadde med noen datastudenter fra NTNU i 2007 sier han ene følgende:

Man blir ikke en god programmerer dersom man kun gjør programmeringsøvingene man får på skolen og ikke noe mer – gode programmerere har hobbyprosjekter gående, og programmerer fordi det er moro.

Slikt "bekymrer" meg. Jeg er interessert i teknologi og finner data som et spennende felt, og vil jobbe hardt på skolen, men jeg har samtidig helt andre interesser som jeg gjerne vil dyrke utenom studiene og PC-skjermen. Er det slik at man på datateknikk bør være såpass opptatt av data og programmering at man anser det som en hobby? Ser liksom ikke for meg at Energi & Miljø (tilfeldig valg, no offense til noen, hehe!) studentene forsker videre på vindmøller på fritiden etter en prosjektoppgave om det. Jeg kan derimot godt se for meg en datastudent programmerer ivrig etter ett kjempestort programmeringsprosjekt.

3. Rykter skal ha det til at matematikknivået er et stort hopp fra vgs til universitetet. Er det slik at selv om minstekravet er 4 i R2, så bør man ha fått 6'er i både standpunkt og eksamen for å klare seg gjennom Matematikk 1? Jeg har selv 5 i R2 uten særlig store anstrengelser. Vil selvfølgelig jobbe hardt med matten på ntnu, men er det slik at jeg må forvente meg et kjempehopp mtp. innhold og vanskelighetsgrad?

Beklager hvis det ble langt innlegg, men svarene kan godt være korte, hehe. Men setter veldig stor pris på alle erfaringer! Takk! :)

1. Tidligere programmeringserfaring er overhodet ikke nødvendig. Det utgjør bare forskjellen på om du kan sove deg gjennom IT Grunnkurs (hvis formål er å få alle opp på samme nivå innen data), eller må legge inn en liten innsats.

Det er store individuelle forskjeller på hvor lett man tar programmeringen, men det har ikke nødvendigvis sammenheng med tidligere erfaringer.

2. Når det gjelder datafag generelt lærer man dem best ved å sitte og leke med det på egenhånd og prøve seg fram med ting både innenfor og utenfor øvingene. Som innen de fleste områder lærer man mye bedre hvis man har en genuin interesse for emnet. Jeg regner med du har en interesse for data når du planlegger å søke datateknikk, og da trenger du ikke bekymre deg for om du kommer til å bruke fritiden på å programmere eller ikke. Hvordan du fordeler tiden er noe du finner ut av etterhvert, men du har helt klart nok tid til å både bli god i programmering og til å drive med andre interesser.

(Jeg går forøvrig andre året ingeniørvitenskap & IKT, og har mange av de samme fagene som datateknikk.)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tidligere i dag var jeg på et jobbintervju for en trainee-stilling med mye fokus på ledelse og prosjektstyring. De fortalte meg at de mest sannsynlig aldri ville ansatt en person med "bare" A-er. Kanskje mest fordi den personen ikke ville passe med tanke på hvem som skal ledes i dette tilfellet (personer uten høyere utdannelse), men likevel.

På den annen side får man nok aldri en krem-programmeringsjobb i Google e.l. uten å ha noe spesielt programmeringsarbeid å vise til utenfor skolen, i tillegg til meget gode karakterer. Noen få av disse vil naturligvis ha mulighet til å gå videre i lederstillinger, men mange passer nok best bak skjermen.

Enig, folk med "bare" A-er mangler ofte litt sosialt og passer derfor bedre til krem-programmeringsjobber enn typiske lederjobber som går mye på sosiale egenskaper.

[Citation needed]

Dog, en med bare A-er vil ofte være interessert i akademia og frastå slike ikke-vitenskapelige jobber. Selv har jeg har vanskelig for å se noen grunn til å ikke ansette en indøker med bare Aer til en slik jobb. Slike rykter som det der virker å være satt ut av studenter med lavt karaktersnitt slik at de skal føle seg bedre. Akkurat som at masse verv skal hjelpe deg [hvis du søker på en teknisk stilling].

Endret av kloffsk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig, folk med "bare" A-er mangler ofte litt sosialt og passer derfor bedre til krem-programmeringsjobber enn typiske lederjobber som går mye på sosiale egenskaper.

[Citation needed]

Dog, en med bare A-er vil ofte være interessert i akademia og frastå slike ikke-vitenskapelige jobber. Selv har jeg har vanskelig for å se noen grunn til å ikke ansette en indøker med bare Aer til en slik jobb. Slike rykter som det der virker å være satt ut av studenter med lavt karaktersnitt slik at de skal føle seg bedre. Akkurat som at masse verv skal hjelpe deg [hvis du søker på en teknisk stilling].

Skrev ofte av en grunn. Ved to identiske personligheter der den ene har A i snitt og den andre har C i snitt vil man selvsagt valgt han med A, men mitt inntrykk er at folk som har A i snitt ofte mangler litt sosialt og passer bedre til forskerjobber osv. Og bare så det er klart, når jeg snakket om de som får typiske lederjobber tenker jeg på rundt B i snitt, altså ikke noen med veldig lavt snitt.

Lenke til kommentar

De som har programmering som hobby i tillegg til å studere det er kanskje de som får de mest hard core programmeringsjobbene. De som "bare" har gjort skolearbeidet får heller (f.eks.) lederstillinger. Det er i alle fall min oppfatning/spekulering.

Så konklusjonen er at de flittige blir likestilt med lutefattige indere, mens de som later seg får kremjobbene? :hmm:

Selvfølgelig, det er ikke uten grunn at økonomer og meglere tjener så godt :) Det er vel også sånn at folk med de høyeste karakterene på siving heller ikke tjener mest, ihvertfall ikke om man ser på snitt.

AtW

Har du en kilde på det der ?

Uansett, må man korrigere for at mange A-studenter går for doktorgrad. En god statistikk burde se på hvordan lønna avhenger av karakterer for studenter i sammenlignbare bransjer.

Og fluidmekanikk suger.

Lenke til kommentar

Hei!

Har lest gjennom mye av tråden nå, og fått svar på det meste jeg lurer på generelt om NTNU. Tusen takk for en flott tråd med mye nyttig info! Men har to spørsmål som retter seg mer mot et bestemt studie og ett mer generelt, og håper at noen her kan svare meg.

Flere av de jeg gikk i klasse med hadde aldri brukt datamaskinen til å programmere og hadde ingen erfaring med det. Det er absolutt ikke krav til at du må ha programmeringserfaring fra før. Det som er viktig er at du har en interesse for å lære det. Det er liten tvil om at du sannsynligvis kommer til å jobbe med noe programmeringsrelatert når du en gang blir uteksaminert fra datateknikk.

2. Veldig lite bakgrunn for den påstanden jeg skal komme med nå, men vil gjerne høre hva dere tenker. For veldig mange linjer virker det som om at så lenge man følger pensum, gjør øvinger og gjør "det man får beskjed om" (misforstå meg rett, vet det er et universitet og ikke vgs), så er man ganske godt rustet innen sitt fagfelt etter utdannelsen.

Men for data og datateknikklinjen virker det som om at man må digge å programmere og sitte ved PCen. At man må like å sitte om kveldene å lage programmer istedet for å koble helt av med andre interesser. I et intervju HW.no hadde med noen datastudenter fra NTNU i 2007 sier han ene følgende:

Man blir ikke en god programmerer dersom man kun gjør programmeringsøvingene man får på skolen og ikke noe mer – gode programmerere har hobbyprosjekter gående, og programmerer fordi det er moro.

Slikt "bekymrer" meg. Jeg er interessert i teknologi og finner data som et spennende felt, og vil jobbe hardt på skolen, men jeg har samtidig helt andre interesser som jeg gjerne vil dyrke utenom studiene og PC-skjermen. Er det slik at man på datateknikk bør være såpass opptatt av data og programmering at man anser det som en hobby? Ser liksom ikke for meg at Energi & Miljø (tilfeldig valg, no offense til noen, hehe!) studentene forsker videre på vindmøller på fritiden etter en prosjektoppgave om det. Jeg kan derimot godt se for meg en datastudent programmerer ivrig etter ett kjempestort programmeringsprosjekt.

Noen har programmering som hobby i tillegg til å studere det. Det er klart at de som jobber mye med det blir flinkere enn andre, men det hindrer deg ikke nødvendigvis i få den jobben du har lyst på.

3. Rykter skal ha det til at matematikknivået er et stort hopp fra vgs til universitetet. Er det slik at selv om minstekravet er 4 i R2, så bør man ha fått 6'er i både standpunkt og eksamen for å klare seg gjennom Matematikk 1? Jeg har selv 5 i R2 uten særlig store anstrengelser. Vil selvfølgelig jobbe hardt med matten på ntnu, men er det slik at jeg må forvente meg et kjempehopp mtp. innhold og vanskelighetsgrad?

Beklager hvis det ble langt innlegg, men svarene kan godt være korte, hehe. Men setter veldig stor pris på alle erfaringer! Takk! :)

Nivået er nok ikke så veldig mye høyere, men tempoet er nok justert opp et par hakk. Det krever altså at du jobber litt for å klare å henge med i svingene, men det er absolutt overkommelig selv om du ikke har 6 fra VGS.

De som har programmering som hobby i tillegg til å studere det er kanskje de som får de mest hard core programmeringsjobbene. De som "bare" har gjort skolearbeidet får heller (f.eks.) lederstillinger. Det er i alle fall min oppfatning/spekulering.

Så konklusjonen er at de flittige blir likestilt med lutefattige indere, mens de som later seg får kremjobbene? :hmm:

De som er flittige og dyktige til å programmere får ofte de tyngre programmeringsjobbene. Da tenker jeg på Google, Yahoo! osv. Å sammenligne dem med indere som implementerer fra ganske strenge beskrivelser av programvaren blir feil. Lønnssystemene i mange bedrifter er lagt opp slik at man kan velge om man vil gå lederveien eller holde seg teknisk uten at det går ut over lønnen man får. Dessuten bør det også nevnes at det man kan jobbe med ganske mye annet enn kun å sitte foran en dataskjerm å programmere når man er ferdig på Datateknikk. Det vil altså si at man ikke trenger å være programmeringsguru.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Trenger ikke ha programmert før man begynner på Datateknikk. Har du programmert før får du IT GK gratis, har du ikke er det ikke så drøyt vanskelig akkurat.

2. De som sitter og programmerer kvelden lang trenger ofte dette. Enormtmye dårlig og ueffektiv kode. Har en på linjen som skryter over sitt "50k-linjers-program!!one11!!one".Kunne gjort det samme med betydelig mindre kode..

Learn by doing, men ikke undervurder viktigheten av å lese og lære, og tenke igjennom hva man gjør før man setter i gang.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Har prøvd å google litt, uten noe særlig hell, så lurte litt på om det finnes en tradisjonell barbersalong av noe slag her i byen, eller steder de utøver god gammeldags barbering?

Nei, finnes ikke per i dag. Men barbersalonger er på vei inn igjen nå, så kanskje det finnes om noen år. :)

EDIT: Ser ut som det kanskje kan finnes noe likevel:

http://www.finnalle.no/mike_melki_barberer_og_fris%C3%B8r/76008592475.html

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Tusen takk for veldig mange og gode svar! :) Hyggelig at dere vil dele erfaringene deres ærlig, og ikke bare skape mye mystikk og "dramatikk" rundt hvert eneste emne ved å si at kun spesielt egnete personer vil klare seg.

Det er jo egentlig betryggende å lese at det er heller fåtallet enn flertallet som har mye og lang erfaring med programmering før studiestart. Ikke det at konkurranse ikke er sunt (bare fint å ha noen å strekke seg etter), men vet med sikkerhet at jeg ville blitt demotivert hvis jeg ikke klarte å lage en enkel kalkulator i et språk, mens alle andre rundt meg lagde sitt eget operativsystem. Også fint å lese at det er tid til andre ting utenom. Når jeg leser og hører diskusjoner om NTNU, så kommer det alltid en eller annen kommentar at man ikke får tid til noe annet ved siden av.

Hei. Jeg var litt i samme situasjon som deg for et år siden og vurderte ikke data en gang da jeg trodde det bare var folk med masse peiling fra før, da spesielt innen programmering. Dette var mye fordi de jeg kjente som skulle begynne hadde en del programmeringserfaring. Jeg vurderte derfor aldri data seriøst.

I stedet begynte jeg på marin teknikk som ikke passet meg, og har nå planer om å bytte over til data/komtek eller kybernetikk. Jeg vet også nå at det er mange på de programmeringstunge linjene som ikke har noen form for erfaring innen programmering fra før, så det er definitivt ikke noe problem.

Kanskje vi sees på data til høsten ;)

Høres ut som at vi er i akkurat samme situasjon ja! Tenker helt likt som deg, og har (hadde?) de samme bekymringene. Marin teknikk er faktisk også et stude som tiltrekker meg, men datateknikk og de fagene er mer relevante og interessante for meg. Vi får holde sammen til høsten og stå i mot codemonkeys som vil prøve å tråkke på oss, hehe ;)

2. Når det gjelder datafag generelt lærer man dem best ved å sitte og leke med det på egenhånd og prøve seg fram med ting både innenfor og utenfor øvingene. Som innen de fleste områder lærer man mye bedre hvis man har en genuin interesse for emnet.

Jepp, er helt enig! Jeg håper jo egentlig at jeg blir så interessert at jeg blir fristet til å programmere noe på fritiden også. Men vil ikke ha det hengende over meg som et "krav" for å bli god og for å ha sjanser til å få meg en grei jobb.

Ellers også interessant å høre diskusjonen om karakterer, hehe. Må si jeg er spent på hvor høyt karakterene henger på NTNU. Min videregående skole var kjent for å holde høyt nivå på elevene, men overalt på nettet forteller folk at de gikk fra å være den beste i matte på deres skole til den dåligste på NTNU... så det skal bli spennende å se for eksempel hva som skal til for en B i Matematikk 1. Mitt inntrykk er at det krever mye jobbing (?). Vet ikke om de som sier her at matten på NTNU ikke krever så mye innsats har A eller E som mål. Hvis jeg begynner på NTNU er ikke akkurat målet mitt å stå, men heller gjøre det så godt som mulig, hehe...

Men takk igjen for veldig gode svar! Blir mer inspirerende når folk som går på linjen sier at man har en sjangs selv om man ikke har viet mye av fritiden sin til det fra før :)

Endret av mattekaptein
Lenke til kommentar

Hva er egentlig det gjennomsnittlige snittet for utgangsstudenter fra siv.ing.-linjer på NTNU? I begynnelsen av studiet normalfordeles jo fagene så hardt at man skulle tro at det ligger rundt midten av C i hvert fall etter det første året. Fortsetter det slik gjennom hele studiet?

Lenke til kommentar

Det er nok en god del som dropper ut. Mitt kull har gått fra å være ca. 50 studenter til et sted litt over 10. Jeg går nå i 5. klasse på lektorutdanningen i realfag. Sånn sett så er det nok et utsilingsfase som tar sted i perioden 1-3. klasse. Videre så tror jeg en god del studenter (meg inkludert) gjennomgår en modningsfase både når det kommer til studieteknikker og ikke minst arbeidsmoral. Snittet mitt for det siste året ligger nesten to karakterer høyere enn da det lå på etter første året på Gløshaugen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...