Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig hvordan de som skal betale med kontanter er de som presser seg først inn på bussen, så må resten stå og vente mens de leter etter mynt i lommene.

 

Er ikke det det beste? Bussjåføren får ikke kjørt før alle kontakntfolk er ferdig uansett, og de med kort kan gå forbi mens kontantmannen behandles?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg bor på Voll, og studerer i sentrum (Fjordgata 1). Jeg er ikke akkurat veltrent, men det går helt fint å sykle året rundt. Med piggdekk (som koster 299 per stykk og varer i ca. 5-15 år) er du sikret godt feste på isete fortau i vintermånedene. 10 minusgrader og sol er ypperlig sykkelføre =) De negative erfaringene med sykling har jeg hatt når det var mye regn eller plussgrader og nysnø/slaps. :/

Det var det jeg sa. Mongoer.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har lest gjennom mye av tråden nå, og fått svar på det meste jeg lurer på generelt om NTNU. Tusen takk for en flott tråd med mye nyttig info! Men har to spørsmål som retter seg mer mot et bestemt studie og ett mer generelt, og håper at noen her kan svare meg.

 

1. Jeg vurderer å søke datateknikk. "Problemet" er bare at jeg ikke har noen tidligere programmeringserfaring. Ser at det er litt delte meninger rundt spørsmålet om man bør/"må" ha det for å lykkes på studiet. Noen sier at man lærer seg det så lenge man jobber og står på, andre sier at det vil være veldig vanskelig å henge med de som har programmering før.

 

Er det noen meninger og erfaringer rundt dette?

 

2. Veldig lite bakgrunn for den påstanden jeg skal komme med nå, men vil gjerne høre hva dere tenker. For veldig mange linjer virker det som om at så lenge man følger pensum, gjør øvinger og gjør "det man får beskjed om" (misforstå meg rett, vet det er et universitet og ikke vgs), så er man ganske godt rustet innen sitt fagfelt etter utdannelsen.

 

Men for data og datateknikklinjen virker det som om at man må digge å programmere og sitte ved PCen. At man må like å sitte om kveldene å lage programmer istedet for å koble helt av med andre interesser. I et intervju HW.no hadde med noen datastudenter fra NTNU i 2007 sier han ene følgende:

 

Man blir ikke en god programmerer dersom man kun gjør programmeringsøvingene man får på skolen og ikke noe mer – gode programmerere har hobbyprosjekter gående, og programmerer fordi det er moro.

 

Slikt "bekymrer" meg. Jeg er interessert i teknologi og finner data som et spennende felt, og vil jobbe hardt på skolen, men jeg har samtidig helt andre interesser som jeg gjerne vil dyrke utenom studiene og PC-skjermen. Er det slik at man på datateknikk bør være såpass opptatt av data og programmering at man anser det som en hobby? Ser liksom ikke for meg at Energi & Miljø (tilfeldig valg, no offense til noen, hehe!) studentene forsker videre på vindmøller på fritiden etter en prosjektoppgave om det. Jeg kan derimot godt se for meg en datastudent programmerer ivrig etter ett kjempestort programmeringsprosjekt.

 

3. Rykter skal ha det til at matematikknivået er et stort hopp fra vgs til universitetet. Er det slik at selv om minstekravet er 4 i R2, så bør man ha fått 6'er i både standpunkt og eksamen for å klare seg gjennom Matematikk 1? Jeg har selv 5 i R2 uten særlig store anstrengelser. Vil selvfølgelig jobbe hardt med matten på ntnu, men er det slik at jeg må forvente meg et kjempehopp mtp. innhold og vanskelighetsgrad?

 

Beklager hvis det ble langt innlegg, men svarene kan godt være korte, hehe. Men setter veldig stor pris på alle erfaringer! Takk! :)

Endret av mattekaptein
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De som har programmering som hobby i tillegg til å studere det er kanskje de som får de mest hard core programmeringsjobbene. De som "bare" har gjort skolearbeidet får heller (f.eks.) lederstillinger. Det er i alle fall min oppfatning/spekulering.

Endret av TWA
Lenke til kommentar
3. Rykter skal ha det til at matematikknivået er et stort hopp fra vgs til universitetet. Er det slik at selv om minstekravet er 4 i R2, så bør man ha fått 6'er i både standpunkt og eksamen for å klare seg gjennom Matematikk 1? Jeg har selv 5 i R2 uten særlig store anstrengelser. Vil selvfølgelig jobbe hardt med matten på ntnu, men er det slik at jeg må forvente meg et kjempehopp mtp. innhold og vanskelighetsgrad?

 

Jeg hørte også dette før jeg begynte på NTNU, men jeg synes ikke spranget var i nærheten av å være så stort som enkelte påsto at det skulle være. Både matematikken på VGS og Matte 1, 2 og 3 (og sikkert også 4, men det faget har jeg enda ikke hatt) er uabstrakt matematikk med åpenbare bruksområder (dersom du er glad i slikt), og Matte 1 er en naturlig fortsettelse (og delvis repetisjon) av R2. Den største forskjellen er at tempoet er høyere, men jeg vendte meg til det etter hvert.

 

Når det gjelder hvorvidt man "må" ha fått en enkel sekser i R2 for å komme seg gjennom Matte 1 kan jeg fortelle deg at det trenger du absolutt ikke. Enkelte tror at alle sivilingeniørstudentene er personer som følte at matematikken på VGS var en lek og sov seg gjennom timene for så å møte opp på eksamen, gjøre oppgavene på en halvtime og få en sekser, men det er ikke i nærheten av sannheten. (Jeg kan vedde på at det på de fleste linjene er langt flere som fikk 5 enn 6 i R2, og mange som fikk 4.) Husk også på at ståkarakterene strekker seg mellom E og A.

Endret av operg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som har programmering som hobby i tillegg til å studere det er kanskje de som får de mest hard core programmeringsjobbene. De som "bare" har gjort skolearbeidet får heller (f.eks.) lederstillinger. Det er i alle fall min oppfatning/spekulering.

Så konklusjonen er at de flittige blir likestilt med lutefattige indere, mens de som later seg får kremjobbene? :hmm:

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som har programmering som hobby i tillegg til å studere det er kanskje de som får de mest hard core programmeringsjobbene. De som "bare" har gjort skolearbeidet får heller (f.eks.) lederstillinger. Det er i alle fall min oppfatning/spekulering.

Så konklusjonen er at de flittige blir likestilt med lutefattige indere, mens de som later seg får kremjobbene? :hmm:

 

Selvfølgelig, det er ikke uten grunn at økonomer og meglere tjener så godt :) Det er vel også sånn at folk med de høyeste karakterene på siving heller ikke tjener mest, ihvertfall ikke om man ser på snitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tidligere i dag var jeg på et jobbintervju for en trainee-stilling med mye fokus på ledelse og prosjektstyring. De fortalte meg at de mest sannsynlig aldri ville ansatt en person med "bare" A-er. Kanskje mest fordi den personen ikke ville passe med tanke på hvem som skal ledes i dette tilfellet (personer uten høyere utdannelse), men likevel.

 

På den annen side får man nok aldri en krem-programmeringsjobb i Google e.l. uten å ha noe spesielt programmeringsarbeid å vise til utenfor skolen, i tillegg til meget gode karakterer. Noen få av disse vil naturligvis ha mulighet til å gå videre i lederstillinger, men mange passer nok best bak skjermen.

Endret av TWA
Lenke til kommentar

3. Rykter skal ha det til at matematikknivået er et stort hopp fra vgs til universitetet. Er det slik at selv om minstekravet er 4 i R2, så bør man ha fått 6'er i både standpunkt og eksamen for å klare seg gjennom Matematikk 1? Jeg har selv 5 i R2 uten særlig store anstrengelser. Vil selvfølgelig jobbe hardt med matten på ntnu, men er det slik at jeg må forvente meg et kjempehopp mtp. innhold og vanskelighetsgrad?

Kan si meg enig med operg her og si at dette absolutt ikke stemmer. Du må selvsagt regne med å jobbe en del, men ikke enormt mye. Dette venner du deg fort til. Jeg gikk selv fra 4 i 3MX (med lite innsats) til A/B i de grunnleggende mattefagene (med passe mengde innsats), etter et år uten matematikk i forsvaret.

Lenke til kommentar

Tidligere i dag var jeg på et jobbintervju for en trainee-stilling med mye fokus på ledelse og prosjektstyring. De fortalte meg at de mest sannsynlig aldri ville ansatt en person med "bare" A-er. Kanskje mest fordi den personen ikke ville passe med tanke på hvem som skal ledes i dette tilfellet (personer uten høyere utdannelse), men likevel.

 

På den annen side får man nok aldri en krem-programmeringsjobb i Google e.l. uten å ha noe spesielt programmeringsarbeid å vise til utenfor skolen, i tillegg til meget gode karakterer. Noen få av disse vil naturligvis ha mulighet til å gå videre i lederstillinger, men mange passer nok best bak skjermen.

 

 

Enig, folk med "bare" A-er mangler ofte litt sosialt og passer derfor bedre til krem-programmeringsjobber enn typiske lederjobber som går mye på sosiale egenskaper.

 

 

Lenke til kommentar
De som "bare" har gjort skolearbeidet får heller lederstillinger.

Jeg håper at du her forenklet så mye at poenget ble helt borte. På Accentures siste bedpress fortalte et av kvinnfolkene at hun nå i stor grad drev med powerpoint. Det er det du ender opp med å drive med dersom du ikke interesserer deg for fagfeltet ditt.

Endret av Jonas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...