Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Satser nå på å få mest mulig femmere og meste mulig poeng (fy, mx og kj, tilsammen 8,5)

7791433[/snapback]

 

Er det 8,5 tilleggspoeng for å ha tatt de(realfagsp. + fordypningsp.)? Skal søke meg inn på NTNU i høst etter et noe tafatt friår serru. Lurer på åssen poengsum jeg får. Det finnes vel ikke noe kalkulator for slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordjupningspoeng

 

Fordjupingspoeng blir tildelte på grunnlag av beståtte studieretningsfag som har ei godkjent fordjuping over to år (normalt minst 8 veketimar) frå allmennfagleg studieretning i vidaregåande skole, eller frå studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag i Reform 94, eller for spesielle fagkombinasjonar i andre studieretningar.

 

Full kvote uansett studieretning er 4 fordjupingspoeng.

Kilde

 

Med 2MX/3MX samt 2FY/3FY får man full kvote på 4 poeng.

 

Realfagsspoeng

 

I tillegg til dei ordinære fordjupingspoenga blir det gitt ekstra poeng for studieretningsfag i matematikk, biologi, fysikk og kjemi frå studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag.

 

Det blir gitt 0,5 poeng for kvart av faga 2MX/2MY/2MZ, 2BI, 2FY og 2KJ, og 1 poeng for kvart av faga 3MX/3MY/3MZ, 3BI, 3FY og 3KJ.

 

Full kvote med alle fire realfaga på VKIInivå er 6 poeng.

Kilde

 

2MX + 2FY + 2KJ = 0.5 x 3 = 1.5

3MX + 3FY + 3KJ = 1 x 3 = 3

 

Totalt 4 (fordypning) + 4.5 (realfag) = 8.5 poeng. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Men, jeg hadde et spørsmål tidligere i tråden om hva som kreves mest kunnskap av når en skal bli ingeniør. Er det mx eller fy, eller lik "kunnskapsmenge" av begge?

7791433[/snapback]

For meg, som dataingeniørstudent, er det matten som brukes mest.

 

Men, det som de fleste linjene driver mest med er ikke matte eller fysikk, men teknologi.

Lenke til kommentar
Annen vinkling av spm.: Hva arbeider en ingeiør mest med, matte eller fyskk?

7791433[/snapback]

 

Det spørs vel akkurat hva slags ingeniør du skulle finne på å bli. Enkelte jobber vel minimalt med begge deler. Eksempelvis en bekjent som har gått bygg, som i dag er konsulent innenfor vann og vannrensing hos NorConsult, han jobber mest med kjemi :)

 

Men du klarer det nok helt fint uten 3 fy om det er det du stiller spørsmål ved :)

Lenke til kommentar
Må man ha rundt 5 i snitt for å komme inn på NTNU, whatsoever, hvilken linje man tar?

 

Eller er det litt mer humant?

7790816[/snapback]

du må i alle fall ta sikte på å ha litt over 50 poeng. dvs at du kan ha mindre enn 5 i snitt. (pga realfagpoeng osv)

7791080[/snapback]

 

Humanoira er nok litt mer humant ;)

Lenke til kommentar
Hvordan er det mulig å stå opp til 08.15 forelesningene, og faktisk få med seg noe der?

7787240[/snapback]

Enkelte er så heldige at de har MA1102 med Per Hag tidlig om morgenen. Intet problem å holde seg våken med et slikt matematisk fyrverkeri foran seg.

7790935[/snapback]

 

Du liker han, ja? Jeg liker han veldig godt, men det virker ikke om så mange andre gjør det.

Lenke til kommentar
Satser nå på å få mest mulig femmere og meste mulig poeng (fy, mx og kj, tilsammen 8,5) Håper jeg kommer inn på en ingeniør-linje da.

 

Men, jeg hadde et spørsmål tidligere i tråden om hva som kreves mest kunnskap av når en skal bli ingeniør. Er det mx eller fy, eller lik "kunnskapsmenge" av begge?

 

Grunnen til at jeg spør er at i mx har jeg en god lærer, mens i fy har jeg en mindre god lærer. Kravet er vel 3MX og 2FY, så da krever det mer matte enn fysikk på ntnu?

 

Annen vinkling av spm.: Hva arbeider en ingeiør mest med, matte eller fyskk?

7791433[/snapback]

 

Jeg ville tatt både 3MX og 3FY, for fordypnings/realfagspoeng og faglig fortrinn.

Lenke til kommentar
Du liker han, ja? Jeg liker han veldig godt, men det virker ikke om så mange andre gjør det.

7798342[/snapback]

Jepp, han er veldig presis i formuleringene sine, noe som jeg mener er alfa og omega når man skal lære bort vanskelige emner.

7800973[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvem dere snakker om, men vil tro elevene også må ha en intuitiv evne til å forstå, hva som fort kan bli noe kryptisk, presise formuleringer, og det er derfor mange kanskje misliker forelesningene hans.

 

Men for de elevene som kan fagsjargongen og dermed vet hva han snakker om har jo gode læringsvilkår :)

Lenke til kommentar
Poenggrensene viser hvor mange poeng man måtte ha for å komme inn på linjene i 2005, henholdsvis på vanlig søking, og søking tillagt forbedrede karakterer, alderspoeng og denslags.

7814031[/snapback]

Med andre ord, den viser ikke gjennomsnittet av alle som kom inn? Kun den siste som kom inn?

Forresten, hvordan regnes disse poengene ut? Har fått forskjellige forklaringer fra samtlige rådgivere, vet ikke hva jeg skal tro på.

Lenke til kommentar
Med andre ord, den viser ikke gjennomsnittet av alle som kom inn? Kun den siste som kom inn?

Stemmer, den viser den siste som kom inn.
Forresten, hvordan regnes disse poengene ut? Har fått forskjellige forklaringer fra samtlige rådgivere, vet ikke hva jeg skal tro på.

7814076[/snapback]

Bare gudene vet ... det er et sammensurium av ulike tolkninger.

Lenke til kommentar
Poenggrensene viser hvor mange poeng man måtte ha for å komme inn på linjene i 2005, henholdsvis på vanlig søking, og søking tillagt forbedrede karakterer, alderspoeng og denslags.

7814031[/snapback]

Forresten, hvordan regnes disse poengene ut? Har fått forskjellige forklaringer fra samtlige rådgivere, vet ikke hva jeg skal tro på.

7814076[/snapback]

se post høyere på siden.

Endret av TWA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...