Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Hei på dere studenter ved NTNU.

Jeg går nå vg1 TIP, og har planer om ingeniør/siving ved f. eks NTNU senere. Da tenkte jeg mest på å ta 1-årig forkurs. Men jeg tror det vil bli for vanskelig å ta så mye matematikk og fysikk på ett år.

 

Jeg lurer da på å velge vg1 studiespesialisering og velge r1+r2 og fysikk som programfag i vg2 og vg3. Er dette det beste valget for senere ingeniørstudier? Eller er forkurset også et godt valg?

 

Ønsker seriøse svar, dere som bare skal slenge dritt og være negative kan spare dere for bryet å poste et svar.

Endret av Christian_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på dere studenter ved NTNU.

Jeg går nå vg1 TIP, og har planer om ingeniør/siving ved f. eks NTNU senere. Da tenkte jeg mest på å ta 1-årig forkurs. Men jeg tror det vil bli for vanskelig å ta så mye matematikk og fysikk på ett år.

 

Jeg lurer da på å velge vg1 studiespesialisering og velge r1+r2 og fysikk som programfag i vg2 og vg3. Er dette det beste valget for senere ingeniørstudier? Eller er forkurset også et godt valg?

 

Ønsker seriøse svar, dere som bare skal slenge dritt og være negative kan spare dere for bryet å poste et svar.

 

Hvis du tror det blir vanskelig med forkurs pga mye matte og fysikk tror jeg det kan bli vanskelig med et siv.ing studie. Uansett så tror jeg begge deler vil funke bra, og du bør velge det som du har mest lyst til. De fleste går vel vanlig studiespesialisering med fysikk + matte + evt. kjemi på videregående, men de jeg har snakka med som har gått forkurs er vel like godt forberedt som oss.

Lenke til kommentar

Ønsker seriøse svar, dere som bare skal slenge dritt og være negative kan spare dere for bryet å poste et svar.

 

Hvorfor skulle vi gjøre det ?

 

Har mange i klassen som er fornøyde med forkurset i hvert fall :)

Takk for svar :)

Har merket litt negativitet i denne tråden før da jeg har stilt noen spørsmål.

Lenke til kommentar

Hvis du tror det blir vanskelig med forkurs pga mye matte og fysikk tror jeg det kan bli vanskelig med et siv.ing studie. Uansett så tror jeg begge deler vil funke bra, og du bør velge det som du har mest lyst til. De fleste går vel vanlig studiespesialisering med fysikk + matte + evt. kjemi på videregående, men de jeg har snakka med som har gått forkurs er vel like godt forberedt som oss.

Tenkte bare at ved 3-årig studiespesialisering ble det litt mer gradvis økning i nivået enn ved forkurs. At ikke alt skulle komme så fort at jeg ikke rekker å fordøye det.

 

Trives godt med matte, både på ungdomsskolen og TIP (vet at matematikken der holder et veldig lavt nivå).

 

Jeg tar i mot alle råd med takk :)

Har forresten gått til innkjøp av en matematikk bok, Sinus 1t, har regnet en del oppgaver og det virker greit.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Hadde så å si bestemt meg for forkurs inntil noen uker tilbake da jeg satte meg ned og tenkte meg om. Fant ut at TIP ikke er min greie. Det er slapt, kjedelig og ensformig.

 

Da blir det nok til vg1 studiespesialisering til høsten. Blir litt dumt å henge et år etter 94-kullet, men men.

Endret av Christian_K
Lenke til kommentar

Hvilke jobber får man hvis man tar en master i matematikk og ikke velger statistikk som fordypning eller andre lett anvendelige fordypninger? Er man da dømt til å gå inn i forskning og ta en doktorgrad, eller finnes det relevante jobber i det private næringslivet?

 

Får folk med master i matematikk generelt dårlig lønn så lenge de ikke jobber i finans sektoren?

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

Matematikere er jo svært anvendelige mennesker. Om man utvider horisonten utover de mest tradisjonelle forestillingene, så finner man fort ut at man som matematiker kan ende opp med mange forskjellige relevante jobber i næringslivet. Ikke at jeg har konkrete eksempler for hånden akkurat for øyeblikket, men var på bedriftspresentasjon med IFE (Institutt for energiteknikk) for en tid tilbake, og selv om jeg ikke fikk det eksplisitt bekreftet så kan jeg tenke meg at det er en plass en matematiker kunne ha fått seg jobb. En finner jo flere slike forskningsbaserte teknologiforetak i det norske næringslivet. Modellering er jo noe som visse typer bedrifter driver mye med, og da kan jo en matematiker være på sin plass (merk; jeg studerer ikke matematikk selv, så du får ta mine ord med en klype salt).

Lenke til kommentar

Hvilke jobber får man hvis man tar en master i matematikk og ikke velger statistikk som fordypning eller andre lett anvendelige fordypninger? Er man da dømt til å gå inn i forskning og ta en doktorgrad, eller finnes det relevante jobber i det private næringslivet?

 

Får folk med master i matematikk generelt dårlig lønn så lenge de ikke jobber i finans sektoren?

 

Spørsmålet er vel egentlig om du ønsker å jobbe med det du har spesialisert deg på. Om du vil jobbe med en smal fordypning, så er universitet nærliggende. Om du bare vil spesialisere deg smalt, og aksepterer å jobbe med noe som ikke er det du har spesilisert deg i, men annen amtematikk, så er svaret ett annet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...