Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Studerer på NTNU og er på jakt etter noen "lette" studiepoeng.Et raskt søk på google ledet meg til den deilige tråden.

 

Det virker som om multiple choice eksamener er fjernet helt.

Tidligere i tråden fant jeg et tips om http://www.ntnu.no/studier/emner/KULT2201/2010 som virket lovende med hjemmeeksamen.

 

Noen andre som er i samme situasjon eller har noen forslag?

 

www.ntnu.no/karstat/login.do forteller meg at strykprosenten var 2%, ikke noe å bli skremt av.

 

Merk at det er 15 studiepoeng da, så forvent litt jobb. Ser også at det er en obligatorisk øving, den kan jo også være litt lei.

Lenke til kommentar

Hvordan er erfaringene deres med studierelevant sommerjobb i første årskurs? Er det i det hele tatt noen vits i å søke? (Tenker da hovedsaklig data/komtek)

 

Siemens skal begynne med en en sånn ordning at de gir studenter "fast" sommerjobb fra 1-5. klasse. Altså at hvis du får sommerjobb der et år så er du garantert sommerjobb også neste sommer. Så jobber du et nytt sted, med nye arbeidsoppgaver hver sommer, helt til du er ferdig siv.ing og ligger godt an til å få jobb hvis du har gjort en god jobb.

 

Jeg prata med de om det, og de sa at dette var et tilbud stort sett til 1.klassinger, kanskje også 2.klassinger. Har ikke en link eller noe, men du kan jo sjekke ut om du finner noe på internettet.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke noe vondt å si om det å leie hos SiT. At de driter seg ut med passordutsendelse har lite å si for boopplevelsen.

Bortsett fra en furten dame i resepsjonen som skulle "straffe" meg med muntlig test i leiekontrakt da jeg var forsinket med å betale depositum, og litt drøy pris for klesvask, har jeg bare gode erfaringer.

 

SIT er veldig praktisk når du kommer hit for første gang, ettersom det er både enkelt og trygt. Mye greiere å titte litt på privatmarkedet etterhvert, når du har god tid til å vurdere ting på forhånd, og finne ut hvor du har lyst til å bo når du er litt mer kjent i byen.

Lenke til kommentar

For meg står det mellom

 

Teknisk Kybernetikk og Marin Teknologi.

 

Begge er fagområder jeg har interesse for, men det blir så lite "levende" og sitte å lese om hver enkelt studieretning på hjemmesiden til NTNU. Der er det bare skryt, på skryt på skryt om hver eneste linje.

 

Så stiller et par spørsmål her i håp om at noen kan svare.

 

Hvordan er jobb mulighetene etter endt utdannelse innen for de to? Og hvordan tror dere jobbmarkedet ser ut på sikt? MarinTek er jo innenfor Olje, er den industrien litt på vei ut, eller?

 

Hvordan er det med lønnsnivå på sivingeniører fra slike studier?

 

Hvordan arbeid får du etter endt studie? Jeg har et ønske om å kunne jobbe litt ute på plattform, konsturere ting, bygge ting. Og helst ikke sitte på en pc og programmere.

Lenke til kommentar

Finn ut hva du faktisk synes er gøy. Jeg tenkte det samme som deg og valgte marin (men har nå byttet mot data/komtek eller kybernetikk), og jeg vet om mange som har gått andre veien. Marin har et kjempebra sosialt miljø, noe som også er viktig. Jeg anbefaler deg uansett og ikke se så mye på hvor du vil jobbe osv., men heller prøve å finne ut hva som interesserer deg og velge ut i fra det.

 

Petroleum er veldig rettet mot olje, mens marintek er rettet mer mot marine konstruksjoner og systemer som ikke nødvendigvis har noe med oljeindustrien å gjøre (skip, vindmøller, oppdrett, etc.)

 

Bare PM meg hvis du lurer på noe ang. marin :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen her som går på Industriell Kjemi og Bioteknologi (som jeg evt. kunne ha plaget litt?)?

 

Jeg er ellers veldig interessert i miljøet, og skulle gjerne utdannet meg til noe som gjør meg i stand til å jobbe med fornybar energi (vindmøller, vannkraft osv), uten å bli typisk "strøm-ingenør" (det inntrykket jeg har fått av Energi og Miljø-linjen, om det stemmer er en annen sak), hvilken linjer er aktuelle da?

 

(Skal sjekke ut marintek.)

Lenke til kommentar

Er også mulig å gå Bygg og Miljøteknikk, velge studieretningen Vann og Miljø og bli "vannkraftingeniør". Man kan for eksempel jobbe innen hydrologi (litt forenklet: nedbør) eller man kan jobbe med å prosjektere vannkraftanlegg.

 

En del vannkraftbedrifter er også interessert i folk med kompetanse innen konstruksjonsteknikk og vasskraft. Da kan man ende opp med å regne på damkonstruksjoner, hvordan stasjonshallen må utføres (er for eksempel store krefter som må tas opp av generatoren) og lignende.

Lenke til kommentar

Er det noen her som går på Industriell Kjemi og Bioteknologi (som jeg evt. kunne ha plaget litt?)?

Så vidt jeg vet er den linjen i all hovedsak representert av Sinnsyk asylaspirant og meg selv i denne tråden. Kan sikkert svare på en del. :)

Jeg vil bare bekrefte dette. At en såpass gøyal linje som MTKJ bare er representert ved to faste deltakere i tråden er trist (burde vært tosifra!)!

Endret av Sinnsyk asylaspirant
Lenke til kommentar

Er det noen her som går på Industriell Kjemi og Bioteknologi (som jeg evt. kunne ha plaget litt?)?

 

Jeg er ellers veldig interessert i miljøet, og skulle gjerne utdannet meg til noe som gjør meg i stand til å jobbe med fornybar energi (vindmøller, vannkraft osv), uten å bli typisk "strøm-ingenør" (det inntrykket jeg har fått av Energi og Miljø-linjen, om det stemmer er en annen sak), hvilken linjer er aktuelle da?

 

(Skal sjekke ut marintek.)

Hvis du har lyst til å arbeide med vindmøller (o.l.), vil jeg anbefale Produktutvikling og Produksjon (maskin) eller Energi og miljø (EMIL). Hvis du går PuP får du mer mekanikk i stedet for elektrofagene som EMIL-folkene har. Jeg går selv i 5. maskin og har delvis spesialisert meg på vindkraft, selv om jeg ikke jobber spesifikt med det i masteroppgaven min. De siste par årene har jeg hatt veldig mange fag sammen med EMIL, så poenget er at man i stor grad kan styre utdannelsen i den retningen man vil. Er også noen fra fysikk og matematikk som tar de samme fagene.

Endret av TWA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...