Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stygge sagflismønstrede plater her iallefall, med veldig tydelige spikrer overalt. Kjipt. Tenkte jeg skulle starte fra scratch med tomt rom og innrede til et skikkelig cute jenterom, og så er det masse gul møkk på veggene og blå/grått gulv. :w00t:

Du kan jo spørre sit om du får lov til å male eller tapetsere veggene.

Jeg syns egentlig veggene ser helt greie ut. Har vel blitt vant til det.

Lenke til kommentar

Stygge sagflismønstrede plater her iallefall, med veldig tydelige spikrer overalt. Kjipt. Tenkte jeg skulle starte fra scratch med tomt rom og innrede til et skikkelig cute jenterom, og så er det masse gul møkk på veggene og blå/grått gulv. :w00t:

Du kan jo spørre sit om du får lov til å male eller tapetsere veggene.

Jeg syns egentlig veggene ser helt greie ut. Har vel blitt vant til det.

Tviler jeg sterkt på at man får, får jo ikke henge opp noe på veggen en gang(med skrue/spiker osv.). Syns veggene er ganske greie jeg og, la merke til det de første par dagene, etter det har jeg ikke tenkt noe særlig over det. Får en del kommentarer på det når jeg har besøk men.

Lenke til kommentar

Le Professeur:

Som sagt går jeg foreløpig kun 2. året. Hittil har vi hatt de fleste fagene felles med NT-fakultetet (som vi er en del av), dvs. kjemi, fysmat og nano. Et fag hvert semester har vært mat.tek. Disse synes jeg ikke har vært spesielt vanskelige, og absolutt interessante.

Det skulle også bare mangle, da jeg selv har valgt mattek. De første to årene går det mattek-spesifikke hovedsaklig på metaller. Vi lærer om hvordan metallbiter er satt sammen. Det både atomært, kornmessig, og hva urenheter/gitterfeil angår.

Vi kobler atomær struktur opp mot styrke, deformasjoner, tetthet, legeringsevne, hardhet osv.

Mikrostruktur (korn, samling av enkrystaller) settes opp mot hardhet, styrke, osv.

Vi har fokusert mye på fasediagrammer, og det å tolke disse, og forklare hvorfor de er slik de er.

Vi har også sett en del på produskjon av metaller.

Allerede etter ett år kan jeg forutsi metallers egenskaper ut fra typen metall, varmebehandling, kalddeformasjon osv.

I faget mattek 2 hadde vi en stor prosjektoppgave der vi kunne velge eget emne (innenfor materialteknologi). Det var veldig lærerikt. Selv hadde gruppa mi om superledere.

Som sagt er 3 av 4 fag felles med flere andre større linjer, men mattek-fagene har typisk 30-40 deltagere og foregår i klasserom. Jeg liker veldig å være på 1 til 1 -nivå med professorene. Det er snakk om dyktige fagfolk med titals publikajsoner som hilser utenfor forelesninger og kan navnet ditt.

Som sagt mye er felles med andre siv.ing. -linjer. Spesielt Kjemi, fysmat, og nano. Dersom du starter på en av disse, er det lite trøbbel med å bytte internt, dersom du finner ut at du vil en annen retning.

Etter hvert som man spesialiserer seg innen mattek, kan du gå dypere i temaer som: Solceller, metallproduksjon, plast, kompositter, nanoteknologi, oksidasjon, osv. Lista er lang. Se her for mer info.

Hvis du lurer på noe spesielt, bare spør.

Lenke til kommentar

Hvordan kommer man inn på det da?

Det er passordbeskyttet.

Jeg gidder ikke lete det opp nå, men det står da ganske detaljerte guider for hvordan logge på Eduroam på IT-nettsidene til NTNU.

Selv har jeg satt opp seamless innlogging på Windows 7 og kan fritt bruke e-post og annet som pleier være problematisk om man bare logger seg på via web. Kanskje en viss risikofaktor siden min bruker/passord sikkert ligger lagret ett eller annet sted, men. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...