Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Dette har vært diskutert før, men her er allikevel mine hovedpoenger.

Internetttilkoblingen er latterlig billig, enkelte begrensninger må man regne med til den prisen.

NTNUs nett er hovedsaklig til for NTNU, det er kun av "godhet" at de lar studentbyene bruke det. Gitt at grensen på datatrafikk økes, må det betydelige investeringer til for at ytelsen ikke skal reduseres.

Det er ingen tvang å bruke NTNUs nett, ei heller er grensen på båndbredden en hemmelighet. Det blir etter min mening litt for dumt å klage på dette i etterkant, er du ikke fornøyd så bytt til en annen ISP. Dette blir for meg det samme som å klage på benplassen når man flyr Ryanair. "Alle" vet at Ryanair har dårlig plass i flyene, men velger allikevel å fly med de pga. lav pris og gode destinasjoner.

@Flin. Det er vel 10GB i mnd hvis jeg ikke husker feil.

Nå er det som nevnt, ikke mulig å leie SiT-hybel uten internetttilknytning lenger, og de som leier betaler dermed for internetttilkoblingen enten de vil eller ikke. Argumenter angående at NTNU av sin godhet tillater SiT å benytte deres nett holder dessverre ikke vann lenger. Det var vel slik i gamle dager at SiT fikk nett fra NTNU tilnærmet gratis. Slik er det ikke lenger. Studentene som kunder av SiT må derfor få lov til å klage på urimelige begrensinger som ikke har blitt oppdatert på over 5 år til tross for drastiske endringer i bruken av internett.

10GB/dagen er når alt kommer til alt svært lite med dagens båndbreddekrav. Hvis en student streamer en "Full-HD" strøm så vil vedkommende sprenge grensen i løpet av halvannen time. (Basert på båndbreddebruken til Uninetts NRK stream). Noe som er ganske synd siden filmer pleier å vare noe lenger.

Ellers har man slike moderne tjenester som Steam som gjerne distribuerer spill på rundt en 9 GB, ikke mye igjen av dagskvoten da nei. IT-drift har vel også annerkjent at Spotify sin p2p-sak kan skape problemer med hensyn til kvotestørrelsen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge VG blir det trolig ingen endring allikevel.

Bra de hører på fornuft, samtidig litt mindre bra at de bare kaster ut en endring uten å ha tenkt på det i det hele tatt.

AtW

Det var vel slik i gamle dager at SiT fikk nett fra NTNU tilnærmet gratis. Slik er det ikke lenger

Er det ikke slik lenger? Hva er det egentlig SiT betaler NTNU for nettet i disse dager?

AtW

Lenke til kommentar

Det var vel slik i gamle dager at SiT fikk nett fra NTNU tilnærmet gratis. Slik er det ikke lenger

Er det ikke slik lenger? Hva er det egentlig SiT betaler NTNU for nettet i disse dager?

AtW

Det er vel dessverre like hemmelig som SiTs regnskap (Noe studenter burde ha innsynsrett i). Men uttalelser fra SiT Bolig, uoffisielle kilder, samt at Voll Studentby nå har valgt en annen leverandør enn NTNU indikerer at dette har endret seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Det er vel dessverre like hemmelig som SiTs regnskap (Noe studenter burde ha innsynsrett i). Men uttalelser fra SiT Bolig, uoffisielle kilder, samt at Voll Studentby nå har valgt en annen leverandør enn NTNU indikerer at dette har endret seg.

Voll er ikke endel av SiT, så det indikerer vel ikke noe spesielt. Rikitnok betaler SiT noen av utgiftene (feks nettasser og også lokalt utstyr på studentbyene såvidt jeg vet), men betaler de virkelig så mye til NTNU? Hvor mye av husleia er nettleia på i disse dager? Om det er noenlunde det samme som før, så er det jo veldig lite.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit at studielånet fordeles utover året. Vi får jo inn en gang i måneden, i likhet med majoriteten av resten av Norge. Å "øve" seg på å styre penger ved å få inn alt i en jafs er dermed ikke egentlig et tema, da det blir å øve til noe som aldri vil skje. Dessuten hjelper det lite at man kan spise nudler noen måneder, dersom man har lite penger, hvis man bruker opp husleiepengene for 3 måneder frem i tid. Det er kjipt å måtte ta opp kredittlån for å betale husleie.

Samtidig er det lurt å gi en stor slant i starten av semesteret. Spesielt ved studiestart, da mange må kjøpe møbler, betale ekstra husleie for sommeren osv.

Jeg synes ordningen som finnes nå er midt i blinken, med unntak av to støtte-frie sommermåneder.

Lenke til kommentar

Voll er ikke endel av SiT, så det indikerer vel ikke noe spesielt. Rikitnok betaler SiT noen av utgiftene (feks nettasser og også lokalt utstyr på studentbyene såvidt jeg vet), men betaler de virkelig så mye til NTNU? Hvor mye av husleia er nettleia på i disse dager? Om det er noenlunde det samme som før, så er det jo veldig lite.

AtW

Nå har vel verden endret seg såpass at nettassene ikke finnes som en separat enhet og Orakel står for brukerstøtte for studby-nettet. Så det er nok en tjeneste som SiT betaler NTNU for.

Antar en den gamle avgiften for internett og ganger dette opp med antall boliger SiT har, noe som er rimelig da det ikke er mulig å leie uten internett lenger, så blir det en inntektspott på litt over en

halv million i måneden. Hvor mye av dette som går til NTNU og hvor mye som blir brukt til vedlikehold av eget utstyr er ukjent.

Lenke til kommentar

Det jeg sikler på nå er Industriell kjemi- og bioteknologi, samt et veldig uspesifisert ønske om å bli noe der du roter rundt i havet f.eks og prøver å finne nyttige greier du kan lage medisiner av, f.eks.

Hei du. Jeg går selv på det studiet. Kan ikke si stort negativt om studiet, etter det jeg har opplevd hittil hvertfall. Jeg anbefaler deg å sjekke ut studieretningen Bioteknologi innenfor linja. De driver med litt sånn forskning på tang og tare og en del annet spennende. Uten at jeg har noe erfaring derfra tror jeg det kan passe med det du etterspør.

^

Åh, sjekket det ut nå, det ser jo ut som om det kan være midt i blinken!

Kan ikke gjøre annet enn å anbefale studiet jeg også. Ingenting å nøle med :)

Lenke til kommentar

Har lurt litt på det selv, men som gående gjør det meg fint lite siden det betyr at jeg slipper å vente på grønt lys. Du får hoppe av sykkelen og kreve at folk stopper for deg, A-Jay.

Men det tar mer tid og er klønete, så da tar jeg heller risikoen på å sykle rett over når det er klart. Kall meg gjerne lat/dumihauet/whatever. :)

Egentlig ganske smart å ha blinkende gult lys hvor en av de viktigste sykkeltraseene i Trondheim krysser en forkjørsvei. (not)

Lenke til kommentar

Tips og tips fru blom. Vedder en tier på dette vi ta deg over ett minutt ekstra i nesten samtlige tilfeller om du skal til sentrum.

Skal jeg fra Gløs til sentrum sykler jeg over broen, til Singsaker skole, så ned bakken og Bybroen. Jeg er temmelig sikker på at dette er raskeste vei iallefall til de østlige deler av Midtbyen.

Lenke til kommentar

Tips 1: Om du ønsker høyere enn 10GB grense, klag til SiT! SiT kjøper nett av NTNU, dermed er det her forhandlingsmakten ligger. SiT skal jo også være 'for studenter', så 'menneskelig' nett bør jo være et saklig argument.

Tips 2: Jeg har hørt om personer som har blitt busta for privattrackere også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...