Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Er det forresten noen som vet om multicast teller på grensen? Jeg regner egentlig med det, men jeg har hørt rykter om at det ikke skal telle. Uninett streamer jo f.eks. TV2 med 8 Mbps, og HD-versjonen er enda mer ekstremt, så det ville vært en befrielse å kunne streame i vei uten å bekymre seg for at ekstraomganger kan føre til to dagers camping på et datarom i P15.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff, lei meg på dine vegne.

10GB-grensen er vel rundt 5 år, og internettbruken har endret seg vesentlig siden da. Man kan streame fotballkamper i 5mbit/s, kjøpe ISO-bilder av programmer på rundt 5GB, og mye mer som for bare noen få år siden var helt utenkelig. Poenget mitt er at man lett kommer opp i 10GB dagen ved lovlig bruk, selv om dette ikke er normen.

Jeg synes en økning til f.eks. 25GB hadde vært rimelig, og det hadde fortsatt satt en stopper for de som ønsker å drive distribusjon av piratmateriale i stor skala.

edit: Du sprengte ihvertfall grensen med en ålreit+ film :)

Nei, sprengte ikke 10 GB-grensen sånn sett. Det var noen folk i Hollywood som har sendt mail til NTNU og sagt fra om at en på nettet deres deler en torrent med rettightesbeskyttet materiale.

10GB-grensen er lett og glemme den og, mister nettet én dag eller noe bare..

Lenke til kommentar

Er det forresten noen som vet om multicast teller på grensen? Jeg regner egentlig med det, men jeg har hørt rykter om at det ikke skal telle. Uninett streamer jo f.eks. TV2 med 8 Mbps, og HD-versjonen er enda mer ekstremt, så det ville vært en befrielse å kunne streame i vei uten å bekymre seg for at ekstraomganger kan føre til to dagers camping på et datarom i P15.

Nope, multicast teller ikke (http://www.ntnu.no/itinfo/nett-tilkobling/tilkobling/trafikkfaq.html).

Lenke til kommentar

Hvordan får jeg tilgang til private? Anbefalinger?

Begynner jo snart å bli litt drøyt å ta i NTNU-tråden, det er jo ulovlig.. Men private trackers får man rett og slett med å kjenne noen, så om du ikke går på data/komtek/IKT/informatikk eller har noen kompiser med invites får du begynner å spille et stort nerdespill som starcraft eller diablo, skaffe deg kontakter, få invites :)

Lenke til kommentar

Fordi de har en altfor lav grense på båndbredden. Hvis man er sportsinteressert og streamer i HD (for eksempel Premier League og NFL) begynner man fort å bekymre seg for at man skal miste internettforbindelsen sin. Jeg har ingen alternativer til streaming for å se PL og NFL, og Uninett legger dessverre begrensninger på min bruk av tjenester jeg betaler for.

Endret av KjellV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi de har en altfor lav grense på båndbredden. Hvis man er sportsinteressert og streamer i HD (for eksempel Premier League og NFL) begynner man fort å bekymre seg for at man skal miste internettforbindelsen sin. Jeg har ingen alternativer til streaming for å se PL og NFL, og Uninett legger dessverre begrensninger på min bruk av tjenester jeg betaler for.

10gb om dagen? Da skal du jaggu streame i ekstrem HD.

Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert før, men her er allikevel mine hovedpoenger.

Internetttilkoblingen er latterlig billig, enkelte begrensninger må man regne med til den prisen.

NTNUs nett er hovedsaklig til for NTNU, det er kun av "godhet" at de lar studentbyene bruke det. Gitt at grensen på datatrafikk økes, må det betydelige investeringer til for at ytelsen ikke skal reduseres.

Det er ingen tvang å bruke NTNUs nett, ei heller er grensen på båndbredden en hemmelighet. Det blir etter min mening litt for dumt å klage på dette i etterkant, er du ikke fornøyd så bytt til en annen ISP. Dette blir for meg det samme som å klage på benplassen når man flyr Ryanair. "Alle" vet at Ryanair har dårlig plass i flyene, men velger allikevel å fly med de pga. lav pris og gode destinasjoner.

@Flin. Det er vel 10GB i mnd hvis jeg ikke husker feil.

Endret av String-Emil
Lenke til kommentar

10gb om dagen? Da skal du jaggu streame i ekstrem HD.

10GB. Ved 5Mb/s datastrøm tar det 4,5 timer før jeg har passert grensen (5Mb/s = 0,625MB/s, 10000MB / 0,625MB/s = 16000s = 4,45h)

String-Emil: Om man øker grensen vil det neppe føre til en ekstrem økning i trafikkmengde. Grunnen til trafikkgrensen var at 3-4% av brukerne stod for to tredeler av all trafikk. De aller fleste, inkludert meg, holder seg godt under 10GB/24h det aller meste av tiden. Problemet er at man noen ganger får behov for mer. Om man hever grensen til 25GB/24h vil de aller fleste ikke merke noen forskjell, og de få som vil utnytte båndbredden maks vil fortsatt ha en relativt lav begrensning.

Man har vel ikke andre alternativer enn Uninett når man leier hybel hos SiT?

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Internetttilkoblingen er latterlig billig, enkelte begrensninger må man regne med til den prisen.

Den er gratis for alle som bor på SIT-hybel. :)

Det er ingen tvang å bruke NTNUs nett, ei heller er grensen på båndbredden en hemmelighet. Det blir etter min mening litt for dumt å klage på dette i etterkant, er du ikke fornøyd så bytt til en annen ISP. Dette blir for meg det samme som å klage på benplassen når man flyr Ryanair. "Alle" vet at Ryanair har dårlig plass i flyene, men velger allikevel å fly med de pga. lav pris og gode destinasjoner.

@Flin. Det er vel 10GB i mnd hvis jeg ikke husker feil.

Tro meg, hadde det vært mulig å bytte ISP hadde jeg gjort det for flere år siden. Jeg har ingen problemer med at de legger begrensninger på bruken og har full forståelse for de økonomiske og pragmatiske vurderingene som er gjort bak dette. Det som irriterer meg er at vi ikke får lov til å bytte til andre ISPer.

Og, det er 10 GB opp og 10 GB ned per dag.

EDIT: Fant dette på SIT sine sider:

"Det er relativt store investeringer i nettverket som må taes. NTNU vil ikke ta den kostnaden så lenge det er ulovlig bruk av nettet som gjør at kapasitetsproblemene oppstår. Kontrakten din sier at det skal være internett tilgjengelig, men sannsynligvis ikke noe om hvor raskt nettet skal være. Du har dermed liten mulighet til å påberope at leieobjektet har en mangel. Om kapasiteten på nettet allikevel skulle regnes som en mangel er denne mangelen ikke vesentlig og kan dermed ikke være grunn til å heve kontrakten. Dere kan ikke kjøpe internett av en annen leverandør gjennom NTNU sitt kabelnett, men et mobilabonnement vil vel ingen kunne nekte dere å anskaffe dere."

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Den er gratis for alle som bor på SIT-hybel. :)

Er vel mer korrekt å si at den er bakt inn i husleien? Mener å huske den ble "gratis" da husleien fikk et godt hopp for noen år siden da jeg bodde på Steinan, så regner med den da gikk over til å være inkludert i husleien.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere som bor på Steinan, og jeg misunner dem virkelig husleia. De betaler nesten en tusenlapp mindre enn meg i måneden og har rundt dobbelt så store hybler. Busskort eller sykkel er selvfølgelig et must, men jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så fælt å bo der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...