Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig, veldig lite og lette greier vi skal lære. Selv IT-faget på VGS var dypere.

Formålet med faget er å lære opp alle sivilingeniørstudentene i grunnleggende IT-kunnskap samt enkelt programmering, ikke å utfordre dere som allerede vet hva dere skal gjøre. Jeg regner forresten med at du vet at de fleste forelesningene kommer til å handle om JSP/MATLAB-programmering (avhengig av parallellen din)? Kan du virkelig dette fra før?

Nettopp, og å bruke tables til design er jo "feil" og veldig gammeldags.

Sikker på at du ikke misforstod? Foreleseren på parallellen min brukte i hvert fall tabeller kun til presentasjon av data, ikke til design. Mulig ulike forelesere gjør det på forskjellig måte.

Lenke til kommentar

Var iallfall CSS til layout og tabeller til presentasjon da jeg hadde ITGK for en del år siden. Tviler på de går tilbake på det nå.

Så forresten følgende på en tavle etter en ITGK-forelesning:

8 bit = 1 byte

1024 byte = 1kb

1024 kb = 1Mb

1024 Mb = 1GB

Her burde noen få smekk på stussen.

Lenke til kommentar

Hvem sender man epost til hvis man vil ha en uformell begrunnelse for karakter i matte 2? Eldar Straume, Brynjulf Owren, Dag Wessel-Berg eller Finn Knudsen? Eller er det ett fett?

Send til den foreleseren som var ansvarlig for din parallell.

Lenke til kommentar

Fem år med Orakeltjeneste er etter min mening bra cv pynt.

Med lønn. Bedre enn å sitte i kassa eller tørke gamle rumper.

Det er det eneste alternativet til orakeltjenesten. Det eneste.

Btw - å sitte i kassa eller tørke gamle rumper kan man gjøre i sommerferien ergo å tørke gamle rumper > orakel.

Greit nok at det er flott med dere som gidder å holde hjula på ntnu og studentlivet ellers (samfundet, uka osv) i gang, men syns det er helt utrolig hvor lettoverbeviste ellers intelligente folk her inne er over viktigheten av en random, underbetalt og strengt tatt lite relevant jobb er. Måten dere ser ned på alternativene til å slave for liten eller ingen lønn paralellt med studiet er toskete.

Endret av Deneb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang. det med tables kan det hende jeg missforstod. Men virket uansett ikke lovende. I ene eksempelet stod det plutselig <br /> (isteden for <br>) og foreleser kunne ikke svare på hvorfor når noen spurte.

Vi har JSP, og det går nok veldig greit.

(Jeg vet jeg kan virke arrogant her nå, men ble litt frustrert over hvor utrolig basic vi skulle starte)

Endret: Men orakel er jo relevant for meg?

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Nettopp, og å bruke tables til design er jo "feil" og veldig gammeldags.

Bortsett fra at man ikke skal bruke html tables til design på eksamen da.

Joda, men det er ikke det ypperste av arbeidserfaring, kanskje får en sommerjobb hos IBM om en er litt flinkere til å studere istedenfor å jobbe i orakeltjenesten..

Endret av Deneb
Lenke til kommentar

Når dere deler faget med alle andre siving-linjer er det slik det må være. Du tror vel ikke at den gjennomsnittlige studenten på byggteknikk har like stor kunnskap som den gjennomsnittlige studenten på datateknikk? Det er dessuten ingenting som hindrer deg fra å forskuttere et senere fag, og bare møte opp på eksamen (og gjøre de nødvendige øvingene, selvsagt) i IT gk, hvis du vil ha større utfordringer.

Lenke til kommentar

Joda, men det er ikke det ypperste av arbeidserfaring, kanskje får en sommerjobb hos IBM om en er litt flinkere til å studere istedenfor å jobbe i orakeltjenesten..

Det er jo sant. Men i så måte kan jo også slike greier være bra, da man kommer i kontakt med folk.

Og det er begrenset hvor mye jeg (man?) orker å jobbe med studiene uansett hvor mye fritid jeg har. Likegreit å ha noe annet enn skole og trening å drepe fritiden med.

Lenke til kommentar

Da var den siste IT GK forelesningen på en veldig god stund overstått..

IT-fagene våre virker også å være litt vel enkle første semester. De snakket om lagringsmedium og totallsystemet, og hadde jeg sittet nærmere utgangen ville jeg trolig bare forlatt lokalet. Pensumlistene var mildt sagt deprimerende lesning. Moroa må visst vente.

Ikke misforstå: jeg har forståelse for at de starter på bunnen, men det er likevel frustrerende å måtte repetere ting som jeg har sett på som en selvfølge i mange år.

Lenke til kommentar

Fem år med Orakeltjeneste er etter min mening bra cv pynt.

Med lønn. Bedre enn å sitte i kassa eller tørke gamle rumper.

Det er det eneste alternativet til orakeltjenesten. Det eneste.

Btw - å sitte i kassa eller tørke gamle rumper kan man gjøre i sommerferien ergo å tørke gamle rumper > orakel.

Greit nok at det er flott med dere som gidder å holde hjula på ntnu og studentlivet ellers (samfundet, uka osv) i gang, men syns det er helt utrolig hvor lettoverbeviste ellers intelligente folk her inne er over viktigheten av en random, underbetalt og strengt tatt lite relevant jobb er. Måten dere ser ned på alternativene til å slave for liten eller ingen lønn paralellt med studiet er toskete.

Det jeg mente er at en orakel deltidsjobb er en av de bedre deltidsjobbene du kan ha som datastudent. Hvert fall tidlig i studiet.

Allikevel, jeg har hverken verv eller jobb eller noe som helst.

Jobber om sommeren og tar det rolig nå.

Lenke til kommentar

Hvem sender man epost til hvis man vil ha en uformell begrunnelse for karakter i matte 2? Eldar Straume, Brynjulf Owren, Dag Wessel-Berg eller Finn Knudsen? Eller er det ett fett?

Hei, akkurat når det gjelder disse store grunnkursene så bør man nok gå gjennom de "offisielle kanaler" dvs anmode formelt om begrunnelse. Grunnen til dette er at det for disse kursene ikke nødvendigvis er faglærerne som retter oppgavene, dette blir gjerne gjort av stipendiater eller andre ansatte ved matteinstituttet. Faglærer har heller normalt ikke tilgang på noen lister som forteller hvem som har rettet akkurat din eksamen.

I mindre kurs kan man gjerne sende en epost til faglærer og be om en uformell begrunnelse, evt stikke innom kontoret hans/hennes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...