Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Så det var en annen en som også spurte om hvordan man reserverer studieplassen når en er innkalt til førstegangstjenesten, men hvordan er det man søker om dette? Er det mulig å gjøre det over mail, eller må det sendes i posten?

Hvis jeg får reservert studieplassen til neste år, er det fortsatt mulig å søke på nytt neste vår hvis jeg ønsker å prøve på en annen linje med 2 ekstrapoeng fra forsvaret, uten å miste den reserverte studieplassen hvis det ikke funker?

Ja, det er mulig. Husk at de 2 ekstrapoengene kun gjelder i ordinær kvote, ikke førstegangskvote. Du søker i begge kvotene fram til og med det året du fyller 21, etter det kun i ordinær. Du rangerer studiene som du ville gjort uten at du hadde reservert, men har du reservert plass så kommer du jo inn på det valget. Har du prioritert andre studier under dette, bortfaller disse. Har du prioritert andre studier OVER dette, bortfaller "garantiplassen" om du kommer inn på noen høyere rangerte.

Hvem må i førstegangstjeneste egentlig? Er det ikke frivillig? Jeg ser jo stadig vekk mange som bare starter rett på studiene etter videregående.

Jeg har null peiling på det her, og spør bare av ren nysgjerrighet..

Alle gutter som blir innkalt, må i utgangspunktet, men man kan søke om utsettelse dersom man på innkallingstidspunktet har studert i 3 måneder eller mer.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel nesten strengt tatt bare å ringe og si at du ikke har lyst i det hele tatt. Med de budsjettene forsvaret opererer med per dags dato har de ikke "råd" til å ta inn folk som ikke er motiverte nok for å fullføre tjenesten.

Har ved 3 forskjellige anledninger sagt at jeg IKKE vil inn i førstegangstjenesten, men har likevel blitt innkalt. Uansett så drar jeg om 9 dager og får bare gjøre det beste ut av det.

Herr Brun: Goodie, da er ikke det noe problem. Og i og med at jeg får 2 ekstrapoeng etter fgtj, samtidig som ordinær kvote er lavere så er jeg så og si garantert å komme inn på det jeg egentlig vil neste år. Regner jeg med ihvertfall :p

Lurer fortsatt på hvordan jeg søker om å reservere studieplass da. Kan det gjøres over mail eller må det sendes i posten?

Lenke til kommentar

Det er vel nesten strengt tatt bare å ringe og si at du ikke har lyst i det hele tatt. Med de budsjettene forsvaret opererer med per dags dato har de ikke "råd" til å ta inn folk som ikke er motiverte nok for å fullføre tjenesten.

Har ved 3 forskjellige anledninger sagt at jeg IKKE vil inn i førstegangstjenesten, men har likevel blitt innkalt. Uansett så drar jeg om 9 dager og får bare gjøre det beste ut av det.

Sikker på at du har vært overbevisende nok? ;)

Neida, det er nok ikke slik at det jeg skrev stemmer i alle tilfeller; men jeg kjenner flere som har fått slippe (de siste årene) pga de rett og slett har sagt i fra om at de ikke vil inn.

Lenke til kommentar

Ja. På sesjonen sa jeg ja til at jeg ville inn (var erklært tjenestedyktig med "toppkarakter" i alt det fysiske). Etter noen måneder angret jeg meg, fordi jeg bestemte meg for å ta master ved NTNU. Jeg ringte inn og fikk beskjed om å sende epost fordi datasystemet dems var nede for tiden.

I eposten skrev jeg at jeg ikke var motivert for å "sløse" et år på militæret når jeg hadde såpass mange og tunge år med skole foran meg, samtidig som jeg var godt motivert for å starte direkte med studier.

Har ikke hørt noe fra dem siden (les: har ikke blitt innkalt).

Lenke til kommentar

Jeg kom inn på Marin Teknikk! Nå er jeg veldig spent, og gleder meg til høsten! Flere som kom inn på samme linje?

Jepp :-)

Hva var poenggrensen?

Kom inn jeg og men hadde plass fra forrige år.

53.1

Nice, da sees vi nok når skolen starter :D

Lenke til kommentar

Du må skille mellom hva reglene sier de kan og hva de gjør. At reglene sier at de kan tvinge deg inn betyr ikke at de faktisk gjør det - å slippe unna forsvaret er kjempelett hvis man har tenkt å drive med "voksenliv" i stedet for, men hvis man skal "jobbe og reise litt" er det sikkert verre.

Endret av moyner
Lenke til kommentar

Vel, av egen erfaring vet jeg at når du først blir innkalt får du ikke utsettelse pga. "voksenliv". Det er mange måter å slippe unna de første ukene når du er inne, men da har gjerne skolestart allerede vært og det er litt knot å begynne å studere.

En anekdote != universell sannhet - skal være forsiktig å uttale seg bastant om sånne ting når det finnes nok av eksempler på både det ene og det andre. Det er langt mellom liv og lære når det kommer til byråkrati og papirmøller.

Lenke til kommentar

Akkurat det er sikkert blitt besvart 400 ganger i tråden.

Du TRENGER ikke bra PC. Du trenger ikke PC i det hele tatt om du vil sitte på datasaler og gjøre alle øvinger. En middels bra PC etter dagens standard er mer enn bra nok til alt studierelatert du vil gjøre.

Lenke til kommentar

Lesing verdt til dere som ennå ikke har svar fra SiT eller mangler hybel:

http://www.adressa.no/student/article1508593.ece

Hvilket campus er det Marin Teknikkstudenter holder til? Hadde lest et sted at første halvdel av utdannelsen foregår på Gløshaugen og resten på MTS. Stemmer dette?

Tror det stemmer.

.. mac/windows?

Ekte nerder bruker linux :tease:

Endret av Senyor de la guerra
Lenke til kommentar

Da har jeg kommet inn på NTNU.

Antikkens Kultur på Dragvoll ^^

Var i Trondheim i dag også, og sikret meg et kurant rom på kollektiv.

Utrolig godt at det gikk så greit.

Nå må man finne deltidsjobb...

EDIT: Mac-en min er inne til reperasjon, og det er ikke garantert at jeg får den tilbake før jeg begynner på skolen. Er det muligheter for lånepc? Klarer jeg meg uten en liten stund? Eller må jeg kjøpe meg en billig midlertidig en?

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Da har jeg kommet inn på NTNU.

Antikkens Kultur på Dragvoll ^^

Var i Trondheim i dag også, og sikret meg et kurant rom på kollektiv.

Utrolig godt at det gikk så greit.

Nå må man finne deltidsjobb...

EDIT: Mac-en min er inne til reperasjon, og det er ikke garantert at jeg får den tilbake før jeg begynner på skolen. Er det muligheter for lånepc? Klarer jeg meg uten en liten stund? Eller må jeg kjøpe meg en billig midlertidig en?

Du greier deg fint uten

Lenke til kommentar

Hvis butikken forventer en reperasjonstid på over en uke har du krav på et låneprodukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...