Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verv er for de som tror det veier opp for bad exams.

Seriøst? Det burde jeg ha tenkt på før jeg gikk inn i et tungt UKEverv.

Tosk! Klarer fint å kombinere verv og skole. Iblant kommer skole i andre rekke, men just pga det har jeg skaffet meg et godt nettverk i næringslivet.

Opp og frem i livet - er ikke bare som førsteradsengasjement på R1. Dårlige eksamener forekommer. 6 år på studiet for å veie opp for disse er derfor helt akseptabelt ifølge mine kilder.

Du burde tenkt på det om du gikk i ett tungt ukeverv for at det skulle se bedre ut på CVen din ja. Det er det diskusjonen her er om, ikke å lage nettverk osv.

AtW

Lenke til kommentar

Seriøst? Det burde jeg ha tenkt på før jeg gikk inn i et tungt UKEverv.

Frosk! Klarer fint å kombinere verv og skole. Iblant kommer skole i andre rekke, men just pga det har jeg skaffet meg et godt nettverk i næringslivet.

Opp og frem i livet - er ikke bare som førsteradsengasjement på R1. Dårlige eksamener forekommer. 6 år på studiet for å veie opp for disse er derfor helt akseptabelt ifølge mine kilder.

Så bra! :) Men du har egentlig ikke klart å argumentere mye imot innlegget mitt, som hovedsakelig sier at hvis man har fått lavt snitt, kan kanskje verv være en måte å høyne CVen på (siden det var dette som ble tatt opp nå).

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Verv er for de som vil ha noe mer ut av tyveårene enn økt nærsynthet og happy hour på Tiger tiger.

Om det i noen grad kan dekke over bad exams kan diskuteres, det kommer helt an på hvor mange og dårlige de er, hvor man søker, og om man har blitt en bra fyr av det. Om man i tillegg til både tunge verv og gode karakterer er en grade A rass, blir dette fort avduket i et jobbintervju. Da blir man som oftest silt vekk.

Lenke til kommentar

Tegocalderon: Du må begynne på bånd da.

Starte på bånd??! Takk for årets mest episke forumleif!

Verv er for de som ønsker å utvide sine perspektiver utover studet, og/eller for de som tror at arbeidsgivere ser på perspektivutvidelsen som positivt.

Lenke til kommentar

Verv er for de som vil ha noe mer ut av tyveårene enn økt nærsynthet og happy hour på Tiger tiger.

Om det i noen grad kan dekke over bad exams kan diskuteres, det kommer helt an på hvor mange og dårlige de er, hvor man søker, og om man har blitt en bra fyr av det. Om man i tillegg til både tunge verv og gode karakterer er en grade A rass, blir dette fort avduket i et jobbintervju. Da blir man som oftest silt vekk.

Riktig, det finnes bare to ting å gjøre i livet utenom verv, drikke og studere. Det er rett og slett umulig å ha en meningfylt fritid om det ikke har noe med verv å gjøre...

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare hyggelig. "Bånd" var kanskje litt ille ja.

Jeg er enig med det mange sier, verv er bra. Det nytter ikke å være super flinkpå skolen hvis du må ofre alt annet for å få resultatene dine. Å studere handler om mye mer enn bare å gå på skole. Jeg har ikke planer om å kaste bort 20åra på en lesesal. Har du et snitt et sted mellom C og B, helst flere Ber enn Cer, kommer du langt.

De aller aller fleste får seg jobb, det er også viktig å huske at etter at du har vært et par år i arbeidslivet blir karakterer mindre og mindre viktig. Arbeidserfaring er gull verdt.

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se hvorfor så mange mener at "superflink på skolen" stort sett impliserer "ofte alt annet for å få resultatene". "Å studere handler om mye mer enn bare å gå på skole", og flertallet her mener altså at dette hovedsakelig er verv?

Lenke til kommentar

Jeg er enig med det mange sier, verv er bra. Det nytter ikke å være super flinkpå skolen hvis du må ofre alt annet for å få resultatene dine. Å studere handler om mye mer enn bare å gå på skole. Jeg har ikke planer om å kaste bort 20åra på en lesesal. Har du et snitt et sted mellom C og B, helst flere Ber enn Cer, kommer du langt.

De aller aller fleste får seg jobb, det er også viktig å huske at etter at du har vært et par år i arbeidslivet blir karakterer mindre og mindre viktig. Arbeidserfaring er gull verdt.

Hvorfor "nytter det ikke å være superflink på skolen"? Jeg er ikke noen person som leste 24/7, men kjenner noen som er veldig ivrige, og bruker veldig mye tid på studering/forskning, de ser ikke særlig ulykklige ut for meg, og de har suksess utifra sine egne suksesskriterier. Folk er forskjellige, og har forskjellige interesser, uten at det betyr at de "kaster bort" livet sitt.

Ellers så er det som du sier tilfellet at de fleste får jobb, og det virker som arbeidserfaring er viktigere, når det er sagt så synes jeg ikke det virker som verv er så mye mer enn "ising on the ckae" det helelr, karkterer er nok vitkigere enn verv ganske ofte.

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor "nytter det ikke å være superflink på skolen"? Jeg er ikke noen person som leste 24/7, men kjenner noen som er veldig ivrige, og bruker veldig mye tid på studering/forskning, de ser ikke særlig ulykklige ut for meg, og de har suksess utifra sine egne suksesskriterier. Folk er forskjellige, og har forskjellige interesser, uten at det betyr at de "kaster bort" livet sitt.

Ellers så er det som du sier tilfellet at de fleste får jobb, og det virker som arbeidserfaring er viktigere, når det er sagt så synes jeg ikke det virker som verv er så mye mer enn "ising on the ckae" det helelr, karkterer er nok vitkigere enn verv ganske ofte.

AtW

Ja, man har forskjellige perspektiver på hva man vil bruke tiden sin på. Noen arbeidsgivere krever faktisk at man har vist et engasjement utenfor studiet, fordi det er denne typen arbeidstakere de verdsetter høyest. Andre bryr seg ikke om dette - for eksempel NTNU. Om man er (f.eks) fysmatter og sikter seg inn mot en PhD, karriere innen akademia og foretrekker å være asosial - så er nok øltapping på samfundet dårlig anvendt tid. Jeg skjønner synspunktet ditt.

Men for studenter som

• Liker å sosialisere
  • Liker å feste og ha det moro i godt lag
  • Verdsetter et bredt nettverk
  • Tilfredsstille kravene som en del "elitearbeidsgivere" setter
  • Vil ha en (større eller mindre?) "edge" i forhold til andre søkere hos de fleste arbeidsgivere
  • Vil lære seg å fungere bedre i sosiale settinger
  • Bedre teamworkskillsene og samarbeidsevnen
  • Lære seg møtevirksomhet
  • Ha noe annet å tenke på enn studiene og øvinger
  • Koble av en gang i blant og utforske hva mer livet har å by på
  • Liker sex
  • Er lei av jentene/guttene i klassen
  • Etc

så er for eksempel et verv eller et medlemskap i en studentorganisasjon et godt alternativ. (;

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva for noe arbeidsgiver som skal foretrekke en sau foran meg, hvis jeg har vesentlig bedre karakterer, men han har tappa øl på samfundet og har et bonusår. Det er i hvert fall en bedrift jeg ikke er interessert i å jobbe for.

edit:

Det er sikkert dritkult å jobbe på Samfundet, men ikke gjør det fordi du tror det gir CV-poeng.

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Kul diskusjon som pågår her nå.

Tror dere jeg kommer til å bli ansatt noe sted? Jeg har mediocre karakterer og null verv, men jeg har et par chars med 5,5-6k gs i WoW og en level70-konto i MW2 som jeg har opparbeidet meg på 1 år, for å nevne noe. Tenk hva jeg kan klare på 5! En PC og en spillkonsoll koster kanskje mer enn nestlederstillingen i Norsk Forening for Geir Ødegården-fans, avdeling NTNU, men jeg må innrømme at det er mer givende. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sportslig aktivitet går foran verv i mange tilfeller. Hadde glatt valgt en som var aktiv skiløper kontra f.eks. en møtedeltaker hos Senterungdommen.

Dette var en overraskelse. Kan du forklare hvorfor sport teller så mye?

Endret av Tegocalderon
Lenke til kommentar

Men dersom dere har like karakterer får pipa en annen låt. Du virker bitter, har du stilt på opptak men ikke blitt tatt opp? :hmm:

Nei, jeg meldte meg på til UKA-intervju, men trakk meg i siste liten da jeg fant ut at det kom til å ta altfor mye tid gjennom en hektisk prosjektperiode. Jeg angrer ikke i ettertid, kom inn på hyblene uansett.

Lenke til kommentar

Hvis man skal gjøre noe utenfor skolen bør man gjøre det fordi det er gøy. Virker som om samfundetfolk ofte er litt militante, kommer fort ganske uoppfordret med en lang liste over grunner til å ta verv (liker å ha sex? fantastisk bidrag til diskusjonen om cv-relevans! og også en artig implikasjon om at du ikke får pult uten uka-hettegenser!). Gjør ting fordi det er gøy. Innse at det er mye å ta seg til på fritiden som ikke går innunder frivillighet.

Personlig tror jeg nok CV-verdien av de fleste frivillige greier er ganske liten og det er også det inntrykket jeg har fått etter å ha snakket med diverse folk som driver med ansettelser. Det er liksom et mantra som gjentas omigjen og omigjen for å få folk til å engasjere seg, men det gjelder i langt fra alle bedrifter. Derimot virker det som om å ha hatt jobb er veldig viktig, siden det viser at man kan fungere noenlunde strukturert i forhold til retningslinjer og arbeidstid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se hvorfor så mange mener at "superflink på skolen" stort sett impliserer "ofte alt annet for å få resultatene". "Å studere handler om mye mer enn bare å gå på skole", og flertallet her mener altså at dette hovedsakelig er verv?

Jeg ser veldig mange som jobber veldig mye med skolen og ofrer en del annet, mange av de får gode karakterer og andre får ikke det, men alle ofrer noe. Jeg setter spørsmåltstegn ved om det er verdt å ofre så mye som mange gjøre bare for en A. Jeg undres også over hvor flinke de er hvis de nesten ikke har tid til annet en skole.

Nei det er ikke bare verv, men verv kan være en del av det. Hoved poenget er vel at man burde ha litt sosiale antenner etter endt studie og dessuten bude man ha hatt det litt gøy i løpe av studie tiden.

Det finnes mange som er flinke på skolen og har et sosialt liv ved siden av, det er ingen umulighet. Studiene er ikke så krevende at man må bruke hver time til å lese.

Jeg påstår ikke at de er ulyklige, men jeg tror at de vil innse at det er noe de har gått glipp av. Det er greit å være flink, men jeg synes man må ta seg tid til å slappe av og ha det gøy også. Livet er mye mer enn bøker og resultater og det er det en del som ikke har skjønt. Selvfølgelig har du rett i at folk er forskjelige og det er ikke opp til meg å sitte å bestemme hva som gjør andre lykkelige, men jeg tror sterkt på at alle har godt av å utvide sin horisont.

Men for studenter som

• Liker å sosialisere
  • Liker å feste og ha det moro i godt lag
  • Verdsetter et bredt nettverk
  • Tilfredsstille kravene som en del "elitearbeidsgivere" setter
  • Vil ha en (større eller mindre?) "edge" i forhold til andre søkere hos de fleste arbeidsgivere
  • Vil lære seg å fungere bedre i sosiale settinger
  • Bedre teamworkskillsene og samarbeidsevnen
  • Lære seg møtevirksomhet
  • Ha noe annet å tenke på enn studiene og øvinger
  • Koble av en gang i blant og utforske hva mer livet har å by på
  • Liker sex
  • Er lei av jentene/guttene i klassen
  • Etc

så er for eksempel et verv eller et medlemskap i en studentorganisasjon et godt alternativ. (;

Hva slaks dop går du på? Virker som sterke greier. Verv er en fin ekstra ting, men man klarer seg kjempe fint uten også. Jeg har et ganske lite verv, sitter i linjeforeningen styre, klarer meg knall. Første året hadde jeg ingen ting og jeg vil nesten påstå at jeg var mer sosial da enn nå.

moyner har et godt poeng. Det burde være gøy. Samtidig hvis du synes det er gøy å sitte på en lesesal og lese hele dagen er du nok litt rar. Mennesker er sosiale dyr.

Lenke til kommentar

Husk på at det foregår LITT mer enn bare øltapping på Samfundet da. Man har for eksempel ITK, FK, Regi, VK, LIM, LøK, Klubbstyret og så videre. En del av disse har forholdsvis lange verv, og om man har hatt verv i FK som lydtekniker i 3,5 år, så har nok det litt å si for en arbeidsgiver, dersom man for eksempel skulle jobbet innen noe som hadde med lyd, musikk, scene eller slikt. Kunne ramset opp mange eksempler, men tar meg ikke tida til å si noe særlig mer her, enn at jeg nok en gang sier at Samfundets verv går ut på adskillig mye mer enn øltapping. Husk det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...