Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

På NTNUs nettsider ser jeg det er mulig å "starte sin egen bedrift" og "kommersialisere sin egen ide". Hvordan fungerer dette i praksis? Er det muligheter for å gjøre noe slikt hvis jeg har en fantastisk/revolusjonerende/grensesprengende ide og går BFY (eller fysmat)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis fungerer det ved at du har ymse støtteorganisasjoner for aspirerende gründere (samt indøkere som er kåte på "organisasjonserfaring" på CV-en) som f.eks. Start NTNU. Så har du vel også grunderskolen, som er et eget masterprogram som man kan søke seg til etter tre år. I prinsippet skal vel tekled også være en hjelp, men jeg tviler på at det er noe vanskeligere hvis du går BFY enn fysmat av den grunn.

Lenke til kommentar
  Imaginary skrev (På 28.6.2010 den 19.40):

Bachelor i fysikk/matematikk må vel få et pluss for "MA-matematikk".

Støttes! En hel forelesning i FY1006 ble brukt til elementær vektorregning, ettersom fysmat ikke hadde lært det ordentlig i matte 1 / matte 3 (?). Jeg velger uansett å tro at fysmaterne kunne dette fra før av, og at forelesningen dermed var bortkastet.

Jeg går selv BFY, og er litt usikker på hvordan en skal forklare forskjellene mellom BFY og FYMAT. De to første - og sikkert det 3. og siste året også - har man i all hovedsak de samme fagene, bare med forskjellige fagkoder (unntatt matematikkfagene, i alle fall noen av dem. FYSMAT liker også å kalle emnet "Algebra" for "Algebra og tallteori", ettersom de fleste av dem ikke har hatt tallteori.). Siv.ing-folka har jo et par fag som ikke vi har, som kjemi (?), samtidig som de har et annet og litt mer omfattende opplegg i laboratorieøvelsene i de innledende fysikkfagene. I tillegg må de fylle ut feltet "Studieprogresjon" på omslagsarket på eksamen.

Nabla er, i forhold til Delta, en svært aktiv linjeforening. Når har vi imidlertid fått inn mange spreke folk i Delta og foreningen er på vei opp og fram (som Flin var inne på), men vi kommer selvfølgelig aldri opp på nivå med Nabla hva medlemstall og arrangementer gjelder.

Det finnes flinke kubeknusere på begge linjer.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar
  A-Jay skrev (På 29.6.2010 den 9.12):

Jeg har alltid lurt på hvorfor dette feltet er der. Hva skal de med det? Feltene med kandidatnummer, emnenummer og dato er strengt tatt all info de trenger.

Kanskje de bruker det til å lage litt statistikker eller noe :p

Lenke til kommentar
  Emomilol skrev (På 28.6.2010 den 20.58):

Vil dette i praksis si at hvis jeg går BFY så driver jeg (med) bedriften ved siden av studiet? Er det mange som får stablet noe levedyktig på beina? :)

Det er ingen ting i BFY studiet som handler om å drive bedrift, men det er det heller ikke på fysmat. Hvis du tenker på å starte bedrift må du regne med å ta jobben ved siden av studie uansett om du velger BFY eller fysmat. Dog er det mulig at siv.ing folka har noen hjelpe ordninger jeg ikke kjenner til.

Lenke til kommentar
  Raspeball skrev (På 28.6.2010 den 21.32):

[FYSMAT liker også å kalle emnet "Algebra" for "Algebra og tallteori", ettersom de fleste av dem ikke har hatt tallteori.).

Jeg tok det faget, og Algebra og tallteori var tittlen jeg fikk opplyst. Ble litt overrasket over hvor lite tallteori det var, og skjønte først et stykke inn i semesteret at det var et eget fag med bare tallteori som nok hadde mer av det jeg ville lære noe om og mindre av det jeg ikke forsto. Faget var såvidt jeg vet identisk for oss siv.ing-folk og de som tok bachelor eller master (kanskje de hadde noen sider ekstra, men såvidt jeg husker fikk vi samme eksamen), bare emnekoden var ulik.

Lenke til kommentar

Faget har blitt likt for både siving og bachelor nå. Før inkluderte faget en del sylow-teori for de som gikk bachelor, og generering av endelige kropper (mer anvendt med krypto) for folk på siving. Hvorfor de har valgt å kalle det tallteori er jeg usikker på. Lærer vel Eulers teorem og litt mer, men lærer ganske mye mer i MA1301.

Angående fysmat så er det en del håpløse folk som begynner der og bytter linje. Hvis man følger med i matte3 så skal ikke akkurat vektorregning være noe problem. Er ikke stor forskjell på innholdet på bachelorfagene og matte 1,2,3,4 ...

Lenke til kommentar

So what? Når man er ferdig med 2 år på fysmat kan man nok til å ta fag som er på tredejårsnivå på bachelor. For eksempel lineære metoder og algebra og tallteori. Matte 1,2,3 vil, om en er flink, være nok til å ta mangfoldigheter også.

Men hvis en VET man vil drive med rein matematikk kan en legge opp til en raskere progresjon enn på fysmat, og det vil jo være en fordel. En kan f.eks uten problem ta algebra&tallteori i førsteklasse og lineære metoder høsten i 2.klasse.

Jeg driver med rein matematikk, og jeg angrer ikke på at jeg valgte fysmat. Glem ikke at siving alltid blir prioritert;)

Lenke til kommentar

Er vel uansett noe med at exphil kommer andreåret for bachelor, så det blir omtrentlig samme mattekompetansen på to år uansett - bfy har fem mattefag og fysmat har fire mattefag og statistikk (enkelte vil kanskje påstå at det også er et mattefag, men de tar feil).

Jeg lurte litt på bachelor fysikk eller fysmat da jeg skulle studere, men etter hvert fant jeg ut at akademisk karriere ikke virka så veldig spennende og at fysikk heller ikke var voldsomt givende for meg personlig. Da var det veldig greit å kunne velge indmat og få relevant sommerjobb med en gang uten å stresse med omvalg og å ta opp fag. Det er viktig å tenke på at oppfatningen av fagfelt før man begynner å studere dem ofte er feil, på godt og vondt.

Endret av moyner
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det fem og fire, min feil.

Er man et karriere menneske så er nok siv.ing et bedre valg. Fysmat har nok fordeler akkurat på det området. Det kan man enkelt se ved å legge merke til at Nabla får til felere bedpresser enn Delta.

Nå er jeg ikke sikker på hvordan de gjør ting med ex.phill i år, men da jeg begynte for to årsiden hadde jeg ex.phill i første semester. Sammen med to matte fag og et fysikk fag. Våre hadde jeg et fysikk fag og tre matte fag. På andre året hadde jeg statestikk og 4K. I høst er jeg usikker på om jeg gidder å ta mere matte. Vurderer linjære metoder, men tror ikke jeg gidder.

Nå skal det også sies at de jeg kjenner på fysmat beskriver matte 1 som ikke noe annet enn å slå opp i Rotman. Det er helt sikkert ikke riktig, folk på fysmat er sikkert flinke i mattematikk, men jeg tror kanskje MA emnene første året er en fordel.

Lenke til kommentar
  Flin skrev (På 29.6.2010 den 18.03):

Nå skal det også sies at de jeg kjenner på fysmat beskriver matte 1 som ikke noe annet enn å slå opp i Rotman. Det er helt sikkert ikke riktig, folk på fysmat er sikkert flinke i mattematikk, men jeg tror kanskje MA emnene første året er en fordel.

Har knapt åpnet Rottmann ... Skulle jeg valgt på ny, ville jeg klart gått for MA-emnene pga. tydeligere stringens. Dette blir blant annet dratt fram som en fordel for de som går LUR kontra siving. + PPU.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men man kan vel søke hybel før man i det hele tatt vet om man kommer inn på skolen?!... Etter å ha drøyet leiekontraktskrivingen så ringer man og sier "sry, kom ikke inn". Er lov eller?

hvis jeg venter til 20. juli så er jo alle gode hybelene borte. Dret seg med SiT og, ligger på 286. plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...