Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke klage over karakteren da det gikk bra for meg. Men latterlig avvikling av statistikkeksamen. 2 oppgaver.

Oppgave 1 bestod av a og b, mens 2 bestod av oppgaver fra a - g/h. Hver oppgave skulle telle likt sa faglærer. Det vil si at hvis man klarte hele oppgave 1 så skulle man i teorien ha 50 % inne. Dette skal de fleste ha klart da det var barneskolesannsynlighet. Likevel ser jeg at strykprosenten er såpass høy. Ser også at karakterene er normalfordelt.

 

Grunnen til at det irriterer meg er fordi Matte2-eksamen tydeligvis var latterlig enkel. Med mange mange A'er. Og at snittet avgjøres av hvilket kull du går.

 

Kan det i dette tilfellet være lurt å klage seg til toppkarakter (fra trinnet under)? Da unngår man jo normalfordelingsfellen.

Lenke til kommentar

Det er vel hver deloppgave som teller likt? Dvs at det totalt var 9 deloppgaver (2 fra oppgave 1, 7 fra oppgave 2), og klarer du oppgave 1 har du dermed 2/9=22.2% inne.

 

Ikke da jeg spesifikt spurte om dette under eksamen. Men det kan nok være det sensor har gjort.

Lenke til kommentar

 

Grunnen til at det irriterer meg er fordi Matte2-eksamen tydeligvis var latterlig enkel. Med mange mange A'er. Og at snittet avgjøres av hvilket kull du går.

 

Sånn har det vel alltid vært - er sjelden en eksmen er nøyaktig like vanskelig - og hvem vet - det kan jo hende at de nye kullene faktisk er bedre? ;)

 

Kan det i dette tilfellet være lurt å klage seg til toppkarakter (fra trinnet under)? Da unngår man jo normalfordelingsfellen.

 

Det kan - men du burde høre på forhånd om hva slags poengsum du har endt opp på; da vet du hvor nærme du ligger en A (90p) og du kan gjøre en "bedre" avveiing mht om det er vits i å klage eller ei. Har du f.eks fått 85p, så hjelper det deg ingenting om grensen har blitt justert opp. Har du derimot fått over 90p i utgangspunktet så er det vel bare å klage.

 

Kan jo også nevne at jeg snakket med veilederen min om akkurat dette herrett før ferien, og han sa at kun tre klager i hans tid hadde endt opp med bedre karakter. Og jeg kjenner også personlig kun to som har gått opp - og begge to var pga feil fra sensors side (regnefeil når de har lagt sammen poengene fra alle deloppgavene). Så moralen er; be om begrunnelse, og eventuelt hør med faglærer om det kan lønne seg å klage - de vet bedre enn deg.

Lenke til kommentar

 

Grunnen til at det irriterer meg er fordi Matte2-eksamen tydeligvis var latterlig enkel. Med mange mange A'er. Og at snittet avgjøres av hvilket kull du går.

 

Sånn har det vel alltid vært - er sjelden en eksmen er nøyaktig like vanskelig - og hvem vet - det kan jo hende at de nye kullene faktisk er bedre? ;)

 

Kan det i dette tilfellet være lurt å klage seg til toppkarakter (fra trinnet under)? Da unngår man jo normalfordelingsfellen.

 

Det kan - men du burde høre på forhånd om hva slags poengsum du har endt opp på; da vet du hvor nærme du ligger en A (90p) og du kan gjøre en "bedre" avveiing mht om det er vits i å klage eller ei. Har du f.eks fått 85p, så hjelper det deg ingenting om grensen har blitt justert opp. Har du derimot fått over 90p i utgangspunktet så er det vel bare å klage.

 

Kan jo også nevne at jeg snakket med veilederen min om akkurat dette herrett før ferien, og han sa at kun tre klager i hans tid hadde endt opp med bedre karakter. Og jeg kjenner også personlig kun to som har gått opp - og begge to var pga feil fra sensors side (regnefeil når de har lagt sammen poengene fra alle deloppgavene). Så moralen er; be om begrunnelse, og eventuelt hør med faglærer om det kan lønne seg å klage - de vet bedre enn deg.

 

Jeg tror det stemmer at det ikke er veldig mange av klagene som ender i forbedring av karakteren, men et betydelig antall er det likevel, kanskje 10% om en snakker om grunnkursene i matte. Forrige eksamensperiode ved IMF var det ca 500 klager.

Flere går ned enn opp tror jeg, de fleste blir stående. Skal en spekulere, så tror jeg sjansen for å forbedre karakteren er større hvis eksamen er lett enn hvis den er vanskelig. Dette skyldes at ved vanskelige eksamener så justeres karakterene ofte opp, denne informasjonen kommer ikke klagekommisjonen i hende, og de vil jo ikke foreta den samme justeringen. Dette er også grunnen til at man vanligvis er forsiktig med å gjøre justering motsatt vei, dvs sette strengere krav ved lett eksamen. Det blir det mange klager av, og mange av dem vil jo da typisk også lykkes.

 

Jeg skjønner veldig godt studenters frustrasjon over urettferdigheten ved varierende vanskelighetsgrad på eksamen fra det ene året til det andre, men jeg kan forsikre om at det å lage gode eksamener er en høyst ikke-triviell øvelse. Det gjøres faktisk også en god del kvalitetssikring på dette, blant annet er den en tilsynssensor fra et annet universitet som går gjennom eksamen på forhånd og vurderer blant annet vanskelighetsgraden. Men av åpenbare grunner kan man ikke involvere et altfor stort antall mennesker på forhånd heller.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror det stemmer at det ikke er veldig mange av klagene som ender i forbedring av karakteren, men et betydelig antall er det likevel, kanskje 10% om en snakker om grunnkursene i matte.

 

Er det virkelig så mange? Greit, nå er det jo en god del mer som tar grunnkursene i matematikk, men da vil jo 10% også være et desto større antall - overraskende i så fall (for min del).

 

Skal en spekulere, så tror jeg sjansen for å forbedre karakteren er større hvis eksamen er lett enn hvis den er vanskelig. Dette skyldes at ved vanskelige eksamener så justeres karakterene ofte opp, denne informasjonen kommer ikke klagekommisjonen i hende, og de vil jo ikke foreta den samme justeringen. Dette er også grunnen til at man vanligvis er forsiktig med å gjøre justering motsatt vei, dvs sette strengere krav ved lett eksamen. Det blir det mange klager av, og mange av dem vil jo da typisk også lykkes.

 

Er helt enig her - men så er jo spørsmålet om hvor mye de justerer opp? Jeg ville uansett anbefalt de som vurderer å klage om å be om begrunnelse først og snakke med faglærer, da en får en pekepinn på hvor landet ligger og en slipper kanskje å spare både seg selv og instituttet for ekstra arbeid og mas.

 

Jeg skjønner veldig godt studenters frustrasjon over urettferdigheten ved varierende vanskelighetsgrad på eksamen fra det ene året til det andre, men jeg kan forsikre om at det å lage gode eksamener er en høyst ikke-triviell øvelse. Det gjøres faktisk også en god del kvalitetssikring på dette, blant annet er den en tilsynssensor fra et annet universitet som går gjennom eksamen på forhånd og vurderer blant annet vanskelighetsgraden. Men av åpenbare grunner kan man ikke involvere et altfor stort antall mennesker på forhånd heller.

 

Selvsagt er det frustrerende - men jeg vil tro at over et helt studieforløp så "jevner det seg ut" - dvs en gang er det en selv som er blant "de heldige", mens andre ganger er det andre som får en enklere eksamen. Og hvem vet - det kan jo hende at eksamen slettes ikke er så mye enklere, men bare at de nye kullene er bedre forberedt fra VGS / samt at en ved å komme lenger i studiet også tilegner seg mer kunnskap som gjør at en eksamen i et fag en har tatt før er mye enklere hvis en skulle prøve seg igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...