Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123897

Hvor mye har innflyttingsdatoen man satte å si? Jeg ante jo ikke når vi begynte når jeg søkte, så tok litt tilfeldig. Bekjente som har søkt etter meg har allerede fått hybel på Moholt.

Hva skrev du på semesterstart og slutt? Og hva skrev de bekjente av deg som fikk hybel? :)

Når er egentlig semesterstart høst 2010?

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vi forvente resultatene fra Matte 2 på studweb før helga?

Edit: SOMMERFERIE :dribble:

Etter hva jeg forstår har de fleste i retteteamet bekreftet at de er ferdige med rettingen nå, men jeg tør ikke spå om resultatene foreligger før helga. Husk at det er en gigantisk operasjon med retting av 1400-1500 besvarelser, koordinering mot tilsynssensor, kalibrering av resultatene over teamet via ekstern sensor osv, så at man trenger 3 uker er kanskje ikke så rart.

At 14. juni er datoen (og ikke 11. som er 3 uker etter eksamen) skyldes nok at pinsemandagen ga en ekstra dag. Kan ellers bemerke at det er forholdsvis alvorlig for instituttet med forsinkelse, fordi det er ganske stive dagbøter for dette, det dreier seg om et ganske stort beløp pr dag pr besvarelse. Så det blir nok seinest mandag. :)

Lenke til kommentar

Nei, ikke enig i det du: CECEDDBEAA

Vet ikke om du gidder, men jeg må nesten forsvare æren min her :p

5) Du har rett. Jeg tok A = 24 og fikk 30. Surt :(

6) KinEn = 0.5*(6/1000)*(300)^2 = 270 J

Q = (50/100)*KinEn = KinEn/2 = 135 J

Q = m*C*dT -> dT = Q/(m*C) = 135/[(6/1000)*128] = 178 circa

hva er feil her tro :hmm:

7) På material 3 er det størst temperaturforskjell. Det er jo det

som er vitsen med isolering. Den her tror jeg jeg har rett

8) Her tenkte jeg på toget og fyren som står å venter. Når toget

kommer nærmere, øker frekvensen du hører (skarpere lyd).

Fikk ikke tid til å regne på det, så vet ikke helt...

9) K = kinetisk energi

U = potensiell

K(A) + U(A) = K(B) + U(B) --> U(A) = K(B)

m*g*(R/2) = (0.5)*m*v^2 --> v = sqrt(g*R)

F = (m*v^2)/R = mg

Veldig usikker på dette :hmm:

Lenke til kommentar

Etter hva jeg forstår har de fleste i retteteamet bekreftet at de er ferdige med rettingen nå, men jeg tør ikke spå om resultatene foreligger før helga. Husk at det er en gigantisk operasjon med retting av 1400-1500 besvarelser, koordinering mot tilsynssensor, kalibrering av resultatene over teamet via ekstern sensor osv, så at man trenger 3 uker er kanskje ikke så rart.

At 14. juni er datoen (og ikke 11. som er 3 uker etter eksamen) skyldes nok at pinsemandagen ga en ekstra dag. Kan ellers bemerke at det er forholdsvis alvorlig for instituttet med forsinkelse, fordi det er ganske stive dagbøter for dette, det dreier seg om et ganske stort beløp pr dag pr besvarelse. Så det blir nok seinest mandag. :)

Supert :)

Lenke til kommentar

6) KinEn = 0.5*(6/1000)*(300)^2 = 270 J

Q = (50/100)*KinEn = KinEn/2 = 135 J

Q = m*C*dT -> dT = Q/(m*C) = 135/[(6/1000)*128] = 178 circa

hva er feil her tro :hmm:

Skal bli 175 K , altså B. Jeg glemte å dele på to for 50 % :wallbash:

Isolerer best = minst temperaturfall = minst stigningstall = Material nr. 2 = B

8) Her tenkte jeg på toget og fyren som står å venter. Når toget

kommer nærmere, øker frekvensen du hører (skarpere lyd).

Fikk ikke tid til å regne på det, så vet ikke helt...

doppler.jpg

Som du ser øker frekvensen, men ikke med tiden.

9) K = kinetisk energi

U = potensiell

K(A) + U(A) = K(B) + U(B) --> U(A) = K(B)

m*g*(R/2) = (0.5)*m*v^2 --> v = sqrt(g*R)

F = (m*v^2)/R = mg

Veldig usikker på dette :hmm:

Denne er mer tipping fra min side. Endret av Senyor de la guerra
Lenke til kommentar

Hvor mye har innflyttingsdatoen man satte å si? Jeg ante jo ikke når vi begynte når jeg søkte, så tok litt tilfeldig. Bekjente som har søkt etter meg har allerede fått hybel på Moholt.

Hva skrev du på semesterstart og slutt? Og hva skrev de bekjente av deg som fikk hybel? :)

Når er egentlig semesterstart høst 2010?

Ingenting på slutt, men at jeg vil ha hybelen fra juli en gang. Hva de andre skrev aner jeg ikke.

http://www.ntnu.no/immatrikulering

Er 17. august i år. Men avhenger av om det er første året ditt eller ikke osv. Jeg vet ikke helt.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig. God isolasjon medfører stor temperaturdifferanse på inner- og yttervegg og dermed stort stigningstall. Er ikke noe poeng med isolasjon hvis temperaturen er lik på begge sider.

Lenke til kommentar

Nja, men når du sitter inne om vinteren er meningen med isolasjon av at det skal være kaldt ute og lunt inne --> stor temperaturforskjell. Jeg mener, jo bedre isolasjon jo større forskjell mellom den kalde lufta ute og den deilige sofakroken :)

Formellt blir det dQ/dt = varmestrøm = A*(k/l)*deltaT =

= A*(k/l)*deltaT --> k = (varmestrøm*l)/(A*deltaT)

stor deltaT --> liten k --> god isolasjon

Som du ser øker frekvensen, men ikke med tiden.

Men mens tiden går, flytter ambulansen på seg.

Du hører jo ambulansen høyere og høyere etterhvert som tiden går. Og tonen blir også skarpere. Så frekvensen DU HØRER øker med tiden... Nei, jeg greier ikke å overbevise meg selv engang :no:

Endret av Tegocalderon
Lenke til kommentar

Du hører jo ambulansen høyere og høyere etterhvert som tiden går. Og tonen blir også skarpere. Så frekvensen DU HØRER øker med tiden... Nei, jeg greier ikke å overbevise meg selv engang :no:

Altså, dopplereffekten har da ingen tidsavhengighet med mindre farten varierer. Grunnen til at du hører forskjellige toner når en ambulanse passerer, er fordi den ikke går rett mot deg. Du har en vinkelavhengighet på farten til bølgen som treffer deg.

Lenke til kommentar

Skarphet har ingen sammenheng med frekvens (eller mer korrekt: hvor toppen av frekvensspekteret ligger).

Den eneste endringen i frekvens jeg kan tenke meg, er hvis ambulansen ikke kommer rett mot deg, men passerer deg med en viss avstand. Da vil frekvensen synke med tid.

Lenke til kommentar

Skarphet har ingen sammenheng med frekvens (eller mer korrekt: hvor toppen av frekvensspekteret ligger).

Den eneste endringen i frekvens jeg kan tenke meg, er hvis ambulansen ikke kommer rett mot deg, men passerer deg med en viss avstand. Da vil frekvensen synke med tid.

Det er jo sistnevnte som er realiteten, iogmed at man neppe står midt i veibanen der ambulansen kommer, over tid vil frekvensen gradvis synke.

AtW

Lenke til kommentar

Noen som vet om en dyktig skredder i trondheim?

AtW

Jeg bruker Symann, rett ovenfor Big Bite i Nordre gate (inngangen ligger i Dronningens om jeg ikke husker feil). Veldig fornøyd med dem, også er de byens billigste også. Men du må antagelig regne med endel venting, så om det haster bør du velge noen andre, feks skredderen i underetasjen i Byhavensenteret.

Lenke til kommentar

Du er så full av drit.. "Retteteam", "dagbøter", "koordinering mot tilsynssensor, kalibrering av resultatene over teamet via ekstern sensor osv".

Det virker nesten som at du tror at vi tror at du faktisk er en professor.. rolleyes.gif

Endret av cidd
Lenke til kommentar

@cidd:

Her er det nok du som er på bærtur.. Tror du det bare er en persom som retter alle besvarelsene? Det er vanlig at f.eks stipendiater retter i første runde (kanskje dette kan gå under betegnelsen "retteteam"?), før faglærer ser over og skriver på eventuelle kommentarer osv før ekstern sensor gjør sin del av jobben.

Det er også vanlig at en til slutt tar middelverdien av poengsummen stipendiat+faglærer gir og det ekstern sensor gir - og ut fra hvordan de totale poengsummene blir så justerer man grensene for de forskjellige karakterene..

Med andre ord, du kunne ikke ha bæsjet deg selv mer på leggen enn det du nettopp gjorde.

Endret av villalobos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@cidd:

Her er det nok du som er på bærtur.. Tror du det bare er en persom som retter alle besvarelsene? Det er vanlig at f.eks stipendiater retter i første runde (kanskje dette kan gå under betegnelsen "retteteam"?), før faglærer ser over og skriver på eventuelle kommentarer osv før ekstern sensor gjør sin del av jobben.

Det er også vanlig at en til slutt tar middelverdien av poengsummen stipendiat+faglærer gir og det ekstern sensor gir - og ut fra hvordan de totale poengsummene blir så justerer man grensene for de forskjellige karakterene..

Med andre ord, du kunne ikke ha bæsjet deg selv mer på leggen enn det du nettopp gjorde.

Hahahahahahaha :D You funny guys!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...