Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AtW: "Vanskelig" vil jeg betegne som noe som krever enten en høy IQ eller en stor mengde arbeid, i tillegg til at det krever en del forkunnskaper. Med tanke på hvor heftige ting 12-åringer kan programmere så kan man eliminere disse faktorene som krav for programmering. En logisk sans hjelper litt, men om man begynner med et språk med relativt enkel syntaks (som f.eks. JSP) så vil det ikke være en umulig oppgave for noe oppegående menneske i universitetsalder å lære seg nok til å stå, uansett forkunnskaper.

Hadde det vært snakk om å reverse programmer, skrive assemblykode og denslags, så hadde man kunnet snakke om "vanskelige" fag.

7529998[/snapback]

Det er jo ingen grunn til å annta at fag på universitet krever forkunnskaper man ikke har fra før når de er obligatoriske. Jeg er forsåvidt enig i at man enten må være smart og/eller at det krever endel arbeid for å kalle det et vansklig fag, det er derfor jeg mener at det at et av kjennetegneen til et vansklig fag er at det krever mye arbeid.

AtW

Lenke til kommentar
Hva er vanskelig med assemblykode i forhold til såkalte enkle språk? Assembly er i det minste logisk :)

7530016[/snapback]

Å få oversikten over et stort program i ASM er ikke lett med mindre man har litt hjernekapasitet. Eller man må bruke lang tid og oversette alt til et annet språk / til pseudokode (noe som også krever en del innsikt, dessverre).

i *= 2;

i forhold til

mul edx, 2

..er jo greit nok, men når man får mer komplekse algoritmer er det enklere å forstå kode som er beskrevet på en måte som får med 'essensen' i plain engelsk, ikke alle smådetaljer som prosessoren trenger. Særlig om man ikke debugger det, så man kan steppe gjennom koden og følge med på alle registrene, heap osv..

Første gangen jeg disassemblet et pittelite enkelt program synes jeg så ut som kaos, nå trenger jeg kun tid på å sette meg ned og forstå hver enkelt relevant linje, og sy det sammen til en helhet. Første gangen jeg så enkel JSP-kode kunne jeg lese hva det gjorde, uten å ane noe som helst om syntax på forhånd.

Lenke til kommentar

# Fibonacci

main

load $4, 1; teller
load $5, 0; x - 2
load $6, 1; x - 1
load $7, 0; temp

start
jeq $2, $4, slutt

add $7, $5, $6
mv $5, $6
mv $6, $7

add $4, $4, 1	

jmp start

slutt
mv $3, $6

end main

Mye enklere enn

a = 0
b = 1
for i in range(n):
   a, b = b, a+b

Kodene gjør ca. det samme ;p

Lenke til kommentar
...

Kodene gjør ca. det samme ;p

7530224[/snapback]

Nå er det snakk om ASM vs JSP da :p Dark-ASM eller hva nå enn det kalles fra AoC ser mer ryddig ut enn ASM (om enn ikke så mye), og syntaksen på det du hadde skrevet til sist der var jo grusom.

Nok nerding... Som man gleder seg til eksamensfest i morgen, da skal det drikkes som aldri før.

7530312[/snapback]

:cry: Flyet går såpass tidlig at jeg må opp klokka 05 dagen etter, så jeg kan ikke drikke så hardt. Dessverre er jeg av typen som _må_ sove litt, klarer meg ikke ellers. Skal nok nedpå der en tur, men tror ikke jeg blir så kavende dritings som jeg burde.
Lenke til kommentar
..., og syntaksen på det du hadde skrevet til sist der var jo grusom.

7530461[/snapback]

Liker du ikke Python? :(

7531236[/snapback]

Nja, njo.. egentlig gjør jeg det. Har aldri lært meg det, though. For-løkke-syntaksen likte jeg ikke, og når du på død og liv skal oppdatere verdien til a og b på samme '='-tegn så blir jeg stressa. Fatter heller ikke hvorfor man ikke definerer datatyper, med tanke på litt sikkerhet og lesbarhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...