Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest så mange misforståelser og forvirringer om stipend, lån og permisjon her, så slår det meg at det er elendig av NTNU å ikke ha dette forklart klart og tydelig et sted.

Hva har NTNU med dette å gjøre? Det er kassa som gir deg stipend, det står ganske klart på kassas sider.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Noe som jeg tror er mulig, selv om det ikke er helt lovlig er å ta utveksling til et universitet i Kina og betal dem for å gi deg noen studiepoeng mens du reiser rundt om i verden.

Da kan du få 52K i stipend uten å studere.

Nå skjønner jeg ikke helt hvor du vil.

Mener du at det skal være en del av utveksling på NTNU? I så fall er det strenge krav til at det skal være relevant til fagplanen osv. Og du får ikke studiepoeng hvis ikke du kan vise at det er en seriøs institusjon hvor du faktisk har lært ting tilsvarende det du ville lært på NTNU.

Eller mener du at du skal droppe å studere på NTNU og "søke" til dem på egen hånd? I så fall må Lånekassen godkjenne dem hvis du skal få penger, og de er ikke så mye mer slakkere de heller. Alle universiteter må godkjennes individuelt av dem, og hvis ikke du kan vise at det er en seriøs institusjon så tror jeg Lånekassen setter seg på bakbeina ganske fort.

Så hvordan har du tenkt å få det til?

Det var nok litt mer problematisk enn jeg trodde det var. Synes bare det var en morsom ide.

Men noe som jeg er ganske sikker på er mulig er faktisk å skaffe deg falske papirer. Lånekassen krever ikke mye dokumentasjon, jeg trengte bare å sende inn opptaksbrevet (som lett kunne ha blitt forfalsket) og karakterene mine fra videregående og jeg fikk penger. Og for å få penger videre må jeg sende inn karakterutskrift og bevis for at jeg har betalt.

Forresten det virker som om jeg vil få mer penger i stipend neste år. Har de forandret støtten fra lånekassen?

Lenke til kommentar

52K? Er det med noe ekstra stipend fordi man er i utlande da eller?

Ja, man får litt mer penger når man studerer i utlandet. Reisestøtte er en av dem. Støtte for studieavgift er ikke inkludert, men det er en annen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Men noe som jeg er ganske sikker på er mulig er faktisk å skaffe deg falske papirer. Lånekassen krever ikke mye dokumentasjon, jeg trengte bare å sende inn opptaksbrevet (som lett kunne ha blitt forfalsket) og karakterene mine fra videregående og jeg fikk penger. Og for å få penger videre må jeg sende inn karakterutskrift og bevis for at jeg har betalt.

De har systemer som gjør at Lånekassen kan "se" hvordan studieprogresjonen på NTNU er (hvor mange fag du tar og hvorvidt du består fag du tar eller ikke) uten å måtte gå veien om deg. Så derfor går det ganske glatt gjennom, siden de vet at juksemakere blir tatt ganske fort uansett.

Men er det snakk om utenlandske universiteter skal jeg love deg at ting fort blir mer komplisert. Da må du sende langt mer detaljerte søknader. Og de sjekker på egen hånd, uavhengig av papirene du sender inn, om det universitetet du søker deg på er noe tess og du faktisk har fått plass. Prøver du deg med "Ching-Chongs svindelinstitutt" i en kjeller i Beijing blir du avslørt ganske fort og risikerer politianmeldelse for svindelforsøk.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

De har systemer som gjør at Lånekassen kan "se" hvordan studieprogresjonen på NTNU er (hvor mange fag du tar og hvorvidt du består fag du tar eller ikke) uten å måtte gå veien om deg. Så derfor går det ganske glatt gjennom, siden de vet at juksemakere blir tatt ganske fort uansett.

Men er det snakk om utenlandske universiteter skal jeg love deg at ting fort blir mer komplisert. Da må du sende langt mer detaljerte søknader. Og de sjekker på egen hånd, uavhengig av papirene du sender inn, om det universitetet du søker deg på er noe tess og du faktisk har fått plass. Prøver du deg med "Ching-Chongs svindelinstitutt" i en kjeller i Beijing blir du avslørt ganske fort og risikerer politianmeldelse for svindelforsøk.

Jeg studerer ikke på NTNU, jeg studerer ingeniørfag på University of Auckland i New Zealand. Det er ikke mer komplisert.

Og de sjekket ikke særlig godt. En venn av meg studerer her også, og de ga han støtte for et helt år selv om de burde ha visst at studiet startet i Mars. (De kom senere å krevde tilbake pengene, men allikavel.)

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg studerer ikke på NTNU, jeg studerer ingeniørfag på University of Auckland i New Zealand. Det er ikke mer komplisert.

Og de sjekket ikke særlig godt. En venn av meg studerer her også, og de ga han støtte for et helt år selv om de burde ha visst at studet startet i Mars. (De kom senere å krevde tilbake pengene, men allikavel.)

Anerkjente universiteter i utlandet går også ganske fort gjennom, siden de allerede har sjekket og OK'ed dem. Men prøver du deg med et nytt og ukjent universitet går de etter i sømmene.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at enkelte absolutt skal prøve å snylte hos lånekassa - det er vel ikke verre enn å ta lån hos en bank på et beløp tilsvarende det en vil snylte hos lånekassa - tipper forskjellen til slutt ikke blir så forbanna stor uansett siden det ikke er snakk om de største beløpene uansett - og som andre har sagt, det største økonomiske tapet kommer i form av at en kommer ut i jobb senere enn det en opprinnelig skulle.

Myntet på de som vurderer å lure lånekassa :)

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Fallhøyden ved å svindle lånekassen er jo stor. Du kan miste muligheten til å få studielån i fremtiden, noe som er ganske kritisk for å ta seg høyere utdanning for veldig mange.

Fallhøyden er stor, utbyttet er minimalt, jeg tipper svindling av kassa er svært lite utbredt.

AtW

Lenke til kommentar

Etter å ha lest så mange misforståelser og forvirringer om stipend, lån og permisjon her, så slår det meg at det er elendig av NTNU å ikke ha dette forklart klart og tydelig et sted.

Hva har NTNU med dette å gjøre? Det er kassa som gir deg stipend, det står ganske klart på kassas sider.

AtW

Siden dette påvirker flesteparten av NTNUs studenter, så syns jeg man kunne sammenfattet informasjonen som angår lånekasse, permisjon, friår, hengefag etc på ett sted. Slik ville man unngått mye forvirring blant studentene.

Lenke til kommentar

AtW

Siden dette påvirker flesteparten av NTNUs studenter, så syns jeg man kunne sammenfattet informasjonen som angår lånekasse, permisjon, friår, hengefag etc på ett sted. Slik ville man unngått mye forvirring blant studentene.

Å finne lånekassas regler må jeg ærlig innrømme jeg fant ganske trivielt i min tid. Kan man ikke reglene til lånekassa som "vanlig" student har man ikke prøvd særlig hardt. Greit nok, ntnu kunne sikkert samlet info litt bedre, men da kun med ansvar for sine ting, ikke lånekassa sine ting.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...