Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[...] så lenge man ikke er mer enn 60 studiepoeng på etterskudd fikk man støtte fra lånekassen dette året.

Men du får ikke støtte om du ikke går på universitet, selvsagt kan du melde deg opp og dra til utlandet, og få lån fra kassa. Men jeg kan ikke helt se at det er et særlig lønnsomt trick.

AtW

Lenke til kommentar

Er det f.eks. mulig å ta permisjon første året av en mastergrad (uten noen grunn) og leve som en Konge på lånekassens penger i ett år i Laos, Vietnam, Thailand, etc.?

Merk at dette var synsing fra min side, det var slik jeg trodde det var. Hadde et inntrykk av at man kunne søke permisjon fra graden og fortsatt ta emner ved universitetet, men ser ut som jeg tar feil.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Er det f.eks. mulig å ta permisjon første året av en mastergrad (uten noen grunn) og leve som en Konge på lånekassens penger i ett år i Laos, Vietnam, Thailand, etc.?

Merk at dette var synsing fra min side, det var slik jeg trodde det var. Hadde et inntrykk av at man kunne søke permisjon fra graden og fortsatt ta emner ved universitetet, men ser ut som jeg tar feil.

Jeg tror nok det blir synsing ja. Tar du permisjon fra studiet så er du ikke lengre berettighet støtte fra lånekassen - ganske åpenbart. Ellers tror jeg vi ville hatt mange flere snyltere. Er det noen her som har som mål å leve av staten (overføringer)? :p

Endret av warneck
Lenke til kommentar

Jeg tror nok det blir synsing ja. Tar du permisjon fra studiet så er du ikke lengre berettighet støtte fra lånekassen - ganske åpenbart. Ellers tror jeg vi ville hatt mange flere snyltere. Er det noen her som har som mål å leve av staten (overføringer)? :p

Det er jo uproblemetisk å dra "reisetrikset", det er jo bare å ikke ta perminsjon, meld deg opp som heltidsstudent, ikke ta noen fag, voila, et års betalt fri. Så jeg kan ikke se at permisjonsgreia har så mye med snylting å gjøre som sådann, men kassa gir jo åpenbart bare støtte til de som skal studere. 1-års regelen tar fint hånd om det uansett, kun 1 år forsinkelse. Om folk har lyst til å bruke det året på å låne penger av staten for å sulle rundt ett år, så for all del. Ser ikke akkurat på det som den store "snyltingen", ikke er det særlig lukerativt eller lurt heller.

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan blir det med stipenddelen da? Man må kanskje kunne vise til en adresse annet enn foreldrenes for å få stipend, hvilket er lite smart hvis du ikke skal bo der. Altså får man kun lån, og sånn sett er det ikke akkurat snylting. Heller å leve på lån.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det med stipenddelen da? Man må kanskje kunne vise til en adresse annet enn foreldrenes for å få stipend, hvilket er lite smart hvis du ikke skal bo der. Altså får man kun lån, og sånn sett er det ikke akkurat snylting. Heller å leve på lån.

Man får ikke stipend uansett, fordi man ikke tar fag. Det er nettopp dette som gjør at det neppe i særlig grad kan kalles snylting, riktignok får man et rentefritt lån noen år, men det er tross alt et lån.

AtW

Lenke til kommentar

Ok. Visste ikke at de snurpet stipendet helt. Dersom man tar halv studieprogresjon over et semester, mister man godt under halvparten av stipendet...

Ok? Det er ukjent for meg, men kan jo hende reglene har endret seg.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/

AtW

Neida, det er som du sier. Tar du ingen studiepoeng, så blir det nada stipend.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke de tallene selv, og ser at det ikke står åpenbart på sidene du linker til.

På infomøte ved NT-fakultetet snakket rådgivere varmt om å ta feks 22,5 poeng et semester hvis man syntes det var tungt. De sa at det ville bare trekke deg ish 5000kr. Når jeg tenker over det nå er jo det faktisk akkurat stipenddelen delt på 4. Virker som om de ikke var helt oppdatert da de påstod at man ikke ble trukket så mye... :whistle:

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke de tallene selv, og ser at det ikke står åpenbart på sidene du linker til.

På infomøte ved NT-fakultetet snakket rådgivere varmt om å ta feks 22,5 poeng et semester hvis man syntes det var tungt. De sa at det ville bare trekke deg ish 5000kr. Når jeg tenker over det nå er jo det faktisk akkurat stipenddelen delt på 4. Virker som om de ikke var helt oppdatert da de påstod at man ikke ble trukket så mye... :whistle:

Nå vet jeg ikke helt sammenhengen de har sagt dette i, men jeg vil tippe budskapet de ville fram med er at det ikke er noe stress om du henger litt etter - fullfører du studiet på normert tid så vil du ikke merke at du får mindre stipend et og annet semester - gitt at du fullfører på normert tid.

Bruker du mer tid må du selvsagt ta tilsvarende med studiepoeng ekstra for å få fullt stipend - evnt leve med litt ekstra lån, alt etttersom..

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Hvis du først skal bruke et ekstra år på siving-utdannelsen er de tapte stipendpengene småtteri i forhold til den tapte arbeidsinntekten, så jeg ville ikke stressa noe særlig med det. Det finnes mer i livet enn penger og så lenge man tar en noe praktisk retta utdanning er ikke lånekassens gunstige lån noe problem å betjene uansett :)

Da jeg kjøpte leilighet hadde jeg litt is i magen under budrunden og fikk presset prisen med 100k og samtidig må man jo betale 50k i dokumentavgift og ymse: Det satt økonomien litt i perspektiv, kan du si.

Lenke til kommentar

Men du får ikke støtte om du ikke går på universitet, selvsagt kan du melde deg opp og dra til utlandet, og få lån fra kassa. Men jeg kan ikke helt se at det er et særlig lønnsomt trick.

AtW

Noe som jeg tror er mulig, selv om det ikke er helt lovlig er å ta utveksling til et universitet i Kina og betal dem for å gi deg noen studiepoeng mens du reiser rundt om i verden.

Da kan du få 52K i stipend uten å studere.

Lenke til kommentar

Problemet er jo da at du må finne et universitet som NTNU har samarbeidsavtale med og eventuelt få laget en avtale, godkjenne fagplan og så videre.

Du kan vel søke uavhengig av NTNU? Eller tillater ikke NTNU deg å være immatrikulert hos to universitet samtidig?

Lenke til kommentar

AtW

Noe som jeg tror er mulig, selv om det ikke er helt lovlig er å ta utveksling til et universitet i Kina og betal dem for å gi deg noen studiepoeng mens du reiser rundt om i verden.

52K? Er det med noe ekstra stipend fordi man er i utlande da eller? Man kan jo selvsagt svindle til seg studiepoeng, men vil man drive "trygdesvindel" tror jeg neppe via studiestøtte er den beste måten.

OT: er Louis Nizer lite gjennomtenkt, eller har han en defekt hånd?

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke helt hvor du vil.

Mener du at det skal være en del av utveksling på NTNU? I så fall er det strenge krav til at det skal være relevant til fagplanen osv. Og du får ikke studiepoeng hvis ikke du kan vise at det er en seriøs institusjon hvor du faktisk har lært ting tilsvarende det du ville lært på NTNU.

Eller mener du at du skal droppe å studere på NTNU og "søke" til dem på egen hånd? I så fall må Lånekassen godkjenne dem hvis du skal få penger, og de er ikke så mye mer slakkere de heller. Alle universiteter må godkjennes individuelt av dem, og hvis ikke du kan vise at det er en seriøs institusjon så tror jeg Lånekassen setter seg på bakbeina ganske fort.

Så hvordan har du tenkt å få det til?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...