Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Jeg vil si meg enig med Zethyr. Ærlig innsats er det absolutt viktigste. Fireren bør også helst ikke være pga. flaks eller enorm streving, fordi da må du streve enda mer på studiene, og det har du ikke tid til.

Men, jeg vil absolutt ikke ta forbehold mot at personer med lave mattekarakterer fra VGS ikke kan vende om og få en renessanse på universitetet. Som sagt er generell "kløkt og evne" like viktig som arbeidsmengden.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som hadde IT1102 Informasjonsteknologi GK på søndag og kan legge ut oppgavene? IT folka er litt late når det kommer til eksamensoppgaven, spesielt teorispørsmålene.

Siden de ikke vil legge den ut enda er det vel desto større interesse for den?

Endret av __Lars__
Lenke til kommentar
Jeg vil si meg enig med Zethyr. Ærlig innsats er det absolutt viktigste. Fireren bør også helst ikke være pga. flaks eller enorm streving, fordi da må du streve enda mer på studiene, og det har du ikke tid til.

Men, jeg vil absolutt ikke ta forbehold mot at personer med lave mattekarakterer fra VGS ikke kan vende om og få en renessanse på universitetet. Som sagt er generell "kløkt og evne" like viktig som arbeidsmengden.

7521717[/snapback]

Enig der. En kamerat fikk 3 i 3MX og klarer seg greit nå (går i klassen).

Lenke til kommentar

Nå innføres det et minstekrav om 4 i matte og fysikk for å komme inn, så det er en grense du må komme deg over. Kjenner alt fra "naturlige seksere" til folk som har jobbet for 2 og 3. Om du føler det er en overmåte arbeidsmengde for å få 4, må du kanskje tenke deg litt om, men om man har motivasjonen i orden er det mulig for de fleste å komme seg gjennom matten. Flesteparten av de jeg kjenner som har sluttet, har ikke sluttet fordi de synes det er for vanskelig, men heller fordi de ikke er motivert til å legge inn de nødvedige timene.

Lenke til kommentar
Er det noen som hadde IT1102 Informasjonsteknologi GK på søndag og kan legge ut oppgavene? IT folka er litt late når det kommer til eksamensoppgaven, spesielt teorispørsmålene.

Siden de ikke vil legge den ut enda er det vel desto større interesse for den?

7526576[/snapback]

Fikk de vanskeligste oppgavene av en som hadde IT-eksamen på lørdag. Her er de:

Oppgave 1.3

Du skal lage en metode, posStorste, som tar inn en tabell med positive heltall or returnerer posisjonen til det største tallet i tabellen. Hvis det skulle være to eller flere elementer i tabellen med det største tallet kan du selv velge hvilken posisjon du vil returnere.

Eks: tabellen 1,4,4,5,6 skal returnere tallet 4, som er posisjonen til det største tallet 6

Oppgave 1.4

Her skal du finne hvilken terningverdi det er flest av. DU skal lage en metode, finnFlest, som tar inn en tabell med terninger og som returnerer en tabell med to elementer. Det første elementet skal inneholde antall øyne for den verdien det er flest av. Det andre elementet skal inneholde hvor mange terninger som hadde dette antallet med øyne.

Eks: tebellen 1,4,4,5,6 skal returnere 4,2

Oppgave 1.7

Her skal du simulere flere terningkast. Du skal kaste en og en neve terninger helt til du får fem like terninger i ett og samme kast. Du skal med andre ord kaste alle terningene på nytt helt til du får fem like i det samme kastet.

Terningkastene skal telles og det skal skrives ut hvor mange terningskast som måtte til før du fikk fem like terninger på ett kast.

Eller så kan jeg anbefale denne siden til å øve på teorioppgavene. Veldig deilig å ha et system der man kan krysse av og få opp poengsum uten å måtte legge sammen selv :) Fikk forresten høre at teorioppgavene ligner _veldig_ på tidligere oppgaver.

Lenke til kommentar
Et mer bedragersk fag skal man leite lenge etter. Begynte lett og fantastisk med HTML og CSS, før faget tok en vri à la M. Night Shyamalan til det verre. Mye verre. JSP = Helvetes port

7529662[/snapback]

:D

Det komiske er igrunn at itfaget er veldig sentralt i den utdannelsen jeg har begynt på... Etterpåklokskap ftw...

Lenke til kommentar
Enkel programmering _er_ ikke vanskelig, det bare krever litt jobb om man ikke har gjort det før.

7529901[/snapback]

Hva er egentlig vansklig i skole-sammenheng? Er ikke nettopp det at det krever endel jobb en av tingen som kjennetegner et vanskelig fag? Alt(?) av skolefag kan man jo lære seg om man jobber nok med det.

AtW

Lenke til kommentar
Enkel programmering _er_ ikke vanskelig, det bare krever litt jobb om man ikke har gjort det før.

7529901[/snapback]

Er forsåvidt enig i den, men jeg føler selv at jeg rett og slett ikke har hatt tid til å lære meg det ordentlig. Har hatt mer enn nok å holde på med i både matte1 og diskmat, og når jeg i tillegg er en mindre treningsnarkoman så strakk ikke tida til..

Lenke til kommentar

AtW: "Vanskelig" vil jeg betegne som noe som krever enten en høy IQ eller en stor mengde arbeid, i tillegg til at det krever en del forkunnskaper. Med tanke på hvor heftige ting 12-åringer kan programmere så kan man eliminere disse faktorene som krav for programmering. En logisk sans hjelper litt, men om man begynner med et språk med relativt enkel syntaks (som f.eks. JSP) så vil det ikke være en umulig oppgave for noe oppegående menneske i universitetsalder å lære seg nok til å stå, uansett forkunnskaper.

Hadde det vært snakk om å reverse programmer, skrive assemblykode og denslags, så hadde man kunnet snakke om "vanskelige" fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...