Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Ja, jeg tenkte på sivilingeniør da jeg skrev det.

Regnet med det, men jeg liker å spikke flis.

Er en del dragvoll-studier som fint kan være veldig krevende hvis man bare vil. Psykologi, f. eks. Statsvitenskap er heller ikke noe å kimse av. For ikke å snakke om medisin.

Jeg har riktignok bare tatt mer eller mindre ett førsteår i psykologi, det er ikke krevende i det hele tatt. Selvsagt kan du gjøre alle fag rkevende om du vil blir best i verden, 10 ganger bedre enn nivået til en A-karakter, whatever, men det er ikke særlig krevende fag på det lavere nivået heller. Medisin er vel greit nok, men har ikke inntrykk av at det er like krevende som siving heller (dog har jeg heller ikke her mer erfaring enn lavnivå)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en del dragvoll-studier som fint kan være veldig krevende hvis man bare vil. Psykologi, f. eks. Statsvitenskap er heller ikke noe å kimse av. For ikke å snakke om medisin.

Ja, jeg glemte visst medisin og psykologi. Statsvitenskap? Prestisje? Er du på syre?

Jeg var fortsatt på "akademisk krevende", og ikke nødvendigvis prestisjefullt.

Hva er det mest "presitsjefylte" studie på NTNU? Datateknikk? Indøk? Nanoteknologi?

Fysmat er det akademisk tyngste studiet.

Av siv. ing.-studiene, i alle fall. Vil tro bmat+mmat eller bfys+mfys er like tungt, om ikke tyngre (om du vil det). Men det er ingen tvil om at jazzlinja på konsen er det desidert mest prestisjefylte studiet på NTNU. Den linja er sånn passe unik i Norge, og har et av de tyngste fagmiljøene i norden. Det er der "alle" musikerne drømmer om å komme inn.

jeg ler av tanken på at pinglete frie fag skal være hardere en fysmat :)

AtW

Det kommer jo helt an på hva du gjør det til.

Lenke til kommentar

Jeg har riktignok bare tatt mer eller mindre ett førsteår i psykologi, det er ikke krevende i det hele tatt. Selvsagt kan du gjøre alle fag rkevende om du vil blir best i verden, 10 ganger bedre enn nivået til en A-karakter, whatever, men det er ikke særlig krevende fag på det lavere nivået heller. Medisin er vel greit nok, men har ikke inntrykk av at det er like krevende som siving heller (dog har jeg heller ikke her mer erfaring enn lavnivå)

AtW

Nå er det forskjell på førsteåret og profesjonsdelen.

Lenke til kommentar

AtW

Nå er det forskjell på førsteåret og profesjonsdelen.

Det er det nok, men mitt inntrykk fra de som går profesjon, så er ikke forskjellen enorm i vanskelighetsgrad. Generelt finner jeg det lite sannsynlig at et fag som er flere ganger enklere i førsteåret plutselig blir like vanskelig fra år to og utover.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Man må jo nesten anta at man gjør det til det samme i begge tilfeller, om man virkelig vil sammenlikne to studier. Selvsagt er det lettere å stryke fysmat enn å få kun A'er på frie fag, men om man regner med omtrent samme ambinsjonsnivå. Noe annet er jo ganske meningsløst når man ønsker å sammenlikne selve studiet. Når det er sagt, og litt mer seriøst, så er vel mitt inntrykk at forskjellen mellom frie fag og siving har blitt ganske liten, når jeg begynte var det helt vanlig at frie fag fikk dobbelt så mange studiepoeng for samme fag.

AtW

Lenke til kommentar

Sykler dragvollinger flest denne ruten forbi lerkendal, og så raka vegen til dragvoll via johnsvannsveien, eller er det en smartere rute?

Hvor lang tid bør jeg sette av, fra stavnebrua ca?

Du mener over jernbanebrua, så forbi Lerkendal stadion og rett opp til Moholt studentby, så videre til Dragvoll? Høres ut som en bra rute. Tror ikke det er så veldig stort rom for å optimalisere så mye mer hvis du sykler stien eller på grusveien gjennom boligfeltet istedenfor på veien som nummer 5 tar oppoverbakken til Moholt, og sykler samme rute som nummer 5 fra Moholt studentby til Dragvoll (bortsett fra en liten snarvei istedenfor omveien om Voll studentby).

Jeg ville beregnet minst 30 minutter fra jernbanebrua fordi jeg er i så avsindig dårlig form og helst vil ha litt buffertid. Eller bare påspandert meg noen buss/trikkebilletter fram og tilbake, man får jo overgang.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

AtW

Man må jo nesten anta at man gjør det til det samme i begge tilfeller, om man virkelig vil sammenlikne to studier. Selvsagt er det lettere å stryke fysmat enn å få kun A'er på frie fag, men om man regner med omtrent samme ambinsjonsnivå. Noe annet er jo ganske meningsløst når man ønsker å sammenlikne selve studiet. Når det er sagt, og litt mer seriøst, så er vel mitt inntrykk at forskjellen mellom frie fag og siving har blitt ganske liten, når jeg begynte var det helt vanlig at frie fag fikk dobbelt så mange studiepoeng for samme fag.

AtW

Jeg går BFY, og av mine 16 fag så langt er 11 av dem fag som er felles med fysmat. De resterende 5 er mattefag som dekker pensum til matte 1, 2 og 3 + litt til. Tror ikke det er så mye lettere enn fysmat (og nei, jeg sier heller ikke at det er vanskeligere). Så ja, med samme ambisjonsnivå er nok forskjellen i vanskelighetsgrad ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar

Du mener over jernbanebrua, så forbi Lerkendal stadion og rett opp til Moholt studentby, så videre til Dragvoll? Høres ut som en bra rute. Tror ikke det er så veldig stort rom for å optimalisere så mye mer hvis du sykler stien eller på grusveien gjennom boligfeltet istedenfor på veien som nummer 5 tar oppoverbakken til Moholt, og sykler samme rute som nummer 5 fra Moholt studentby til Dragvoll (bortsett fra en liten snarvei istedenfor omveien om Voll studentby).

Jeg ville beregnet minst 30 minutter fra jernbanebrua fordi jeg er i så avsindig dårlig form og helst vil ha litt buffertid. Eller bare påspandert meg noen buss/trikkebilletter fram og tilbake, man får jo overgang.

Tror å ta stikkveier gjennom boligfelt øker tabberisikoen drastisk :whistle:

Tror jeg tar den ruta da.. Wish me luck. Og nei, jeg tar ikke bussen før det er absolutt nødvendig. De gutta der fortjener ikke mitt hardt opptjente(velfortjente) studielån!

Tror jeg planlegger 30 min da, så kan jeg ta meg god tid, og ikke komme klam på eksamen ;)

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Jeg går BFY, og av mine 16 fag så langt er 11 av dem fag som er felles med fysmat. De resterende 5 er mattefag som dekker pensum til matte 1, 2 og 3 + litt til. Tror ikke det er så mye lettere enn fysmat (og nei, jeg sier heller ikke at det er vanskeligere). Så ja, med samme ambisjonsnivå er nok forskjellen i vanskelighetsgrad ikke-eksisterende.

Enig! Nedturen med fys.mat er at man må ta en del obligatoriske fag som folk på BMA og BFY slipper unna, men igjen, price to pay for siving:p

Lenke til kommentar

og sykler samme rute som nummer 5 fra Moholt studentby til Dragvoll (bortsett fra en liten snarvei istedenfor omveien om Voll studentby).

Anbefaler heller å følge ruta til 36 og 66, ganske sikker på at den er kjappere.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

og sykler samme rute som nummer 5 fra Moholt studentby til Dragvoll (bortsett fra en liten snarvei istedenfor omveien om Voll studentby).

Anbefaler heller å følge ruta til 36 og 66, ganske sikker på at den er kjappere.

Kan bekrefte at denne løypa i alle fall virker slakere oppover, så da bør den i utgangspunktet være kjappere.

Lenke til kommentar

Hvis den er slakere oppover, uten å gå noe nedover, så er den jo nødvendigvis lengre. Om det går kjappere eller ikke kommer jo da an på sykleteknikken din. Men mulig femmeren går nedover litt på slutten?

Det er klart, men jeg vil tippe at det for den generelle student går kjappere å sykle slakt oppover enn bratt oppover. Siste stykket før 5-ern kommer opp på flata og runder ned mot idrettsbygget der oppe er ganske bratt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ler av folk på fysmat som tror de er verdt mere enn andre folk og at deres studie er så bra. Når alt kommer til alt er fysmat en av de siv.ing linjene som det er vanskeligst å få seg jobb etter.

Jeg ler av folk som tror at å si at et studie er vanskeligere enn ett annet betyr det samme som at studiet er bra eller at de som går på studiet er verd mere enn andre folk. Men er det så vanskelig å få jobb etter fysmat? Nå var det riktinok ganske gode tider når jeg sluttet, men alle jeg kjenner fikk jobb greit.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...