Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

[..]

[..}

[..}

Ser du ikke hvordan jeg har forsøkt å skille mellom å «takle» datamengde og at kapasiteten på ut-linjene nås? En ting er at kapasiteten til en typisk fiberlinje lett kan sprenges av et par torrents, men jeg tviler sterkt på at utstyret rett og slett knelte, datt sammen av trafikken og ikke fungerte lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[..]

[..}

[..}

Ser du ikke hvordan jeg har forsøkt å skille mellom å «takle» datamengde og at kapasiteten på ut-linjene nås? En ting er at kapasiteten til en typisk fiberlinje lett kan sprenges av et par torrents, men jeg tviler sterkt på at utstyret rett og slett knelte, datt sammen av trafikken og ikke fungerte lenger.

Ser ikke du at jeg henviser til utsyret og ikke til linja? Problemet var moholt-gw, det var utstyret som var begrensningen, det fikk problemer lenge før fiberlinjas kapaistet var sprengt. Hva du legger i at utstyret "knelte" vet jeg ikke, det ble ikke ødelagt, men når ting må begynne å kaste pakker og nettet blir sirup, så mener jeg at utstyret ikke fungerer som tenkt lenger. Folk hadde ustbilt og fraværende nett, grunnen var utstyrets kapasitet.

AtW

Lenke til kommentar

Hvor mye vil det sånn ca koste å gå på NTNU per år? Jeg vet det bare koster ca. 500 kr i semesteravgift, men er det noe andre avgifter jeg må ta hensyn til? Da tenker jeg bortsett fra hybel, mat og sånt...

:)

Bøker. Du kommer ikke til å tro hvor dyre akademiske bøker kan være. Og du vil typisk være nødt til å kjøpe minst fire 600-kr mursteiner per semester.

Ok, ingenting annet som koster mer enn ca 10 000kr altså? Bare bøker og semesteravgift. Kameratene syntes at det virket så billig, så måtte bare være sikker. Hadde regna med 50 000 kr per år for å gå på universitet, se.

Hehe, det er fordelen med offentlig utdanning. De store kostnadene i andre sammenhenger går som regel til skolen. :)

Du bruker neppe mer enn 5-6 tusen på bøker, skriveutstyr osv på et år. Du bør jo gjerne ha en datamaskin av hensyn til hvor mye som skjer på nett og i enkelte programmer (som du får gratis fra NTNU) litt avhengig av studieretning, men selv det er strengt tatt ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Eg skal gå NTNU, eller har det som første valg, men kan vel forandre på rekkefølgen på mine valg fortsatt.

Det er samma for meg kor eg tar utdanninga sosiologi, men eg lurte på kva er spesielt med NTNU? Er der stor forskjell på den og andre universitetane i Norge?

Ikke ta sosiologi, eller noe i den gaten. Du kommer til å risikere å bli arbeidsledig. Det er allerede "overproduksjon".

Lenke til kommentar
[..]

Ser du ikke at /&%?!

Nei, anyhooo.. De jeg har pratet med fra back in the old days beskriver tiden som bare gull og grønne skoger. Men hvem vet, kanskje de bare har unormal høy tolleranse for litt pakketap her og der. Jeg vet i hvert fall at jeg hadde foretrukket ingen begrensning. Mulig jeg har andre nettvaner enn andre.

Lenke til kommentar

Eg skal gå NTNU, eller har det som første valg, men kan vel forandre på rekkefølgen på mine valg fortsatt.

Det er samma for meg kor eg tar utdanninga sosiologi, men eg lurte på kva er spesielt med NTNU? Er der stor forskjell på den og andre universitetane i Norge?

Ikke ta sosiologi, eller noe i den gaten. Du kommer til å risikere å bli arbeidsledig. Det er allerede "overproduksjon".

Drit nå i det, er jo bare å studere det man er interessert i. Hvis man er flink nok i noe får man jobb uansett, og det er lettere å være flink i noe man faktisk intersserer seg for.

Lenke til kommentar
[..]

Ser du ikke at /&%?!

Nei, anyhooo.. De jeg har pratet med fra back in the old days beskriver tiden som bare gull og grønne skoger. Men hvem vet, kanskje de bare har unormal høy tolleranse for litt pakketap her og der. Jeg vet i hvert fall at jeg hadde foretrukket ingen begrensning. Mulig jeg har andre nettvaner enn andre.

Det var geografisk variasjon i hvem som fikk lide, noen hadde små eller ingen probelemer rett før titaket ble innført, det er snakk om store pakketapp og helt uresponsivt nett her. Tro du meg, med det utstyret som var der når regelen ble innført så hadde du neppe foretrukket ingen begrensing over tid, ihvertfall ikke uten at andre tiltak for å begrense trafikken ble innført, problemet hadde bare blitt verre om det ikke ble gjort noe.

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan er aldersfordelingen på en typisk siv.ing linje på NTNU, 1. klasse? Er litt redd for å bli for gammel til å ikke kunne delta i studielivet. Hvor mange kommer rett fra vgs? Hvor mange har tatt ett hvileår, og hvor mange er enda eldre?

Lenke til kommentar
[..]

Ser du ikke at /&%?!

Jeg husker i alle fall at nettet var helt sirup en god periode for 2-3 år siden (10 GB grensa var da gjeldende). Synes også å huske at årsaken var overbelasta utstyr.

Lenke til kommentar

Hvordan er aldersfordelingen på en typisk siv.ing linje på NTNU, 1. klasse? Er litt redd for å bli for gammel til å ikke kunne delta i studielivet. Hvor mange kommer rett fra vgs? Hvor mange har tatt ett hvileår, og hvor mange er enda eldre?

I min klasse så er det en jevn fordeling mellom de som kommer rett fra videregående og de som har tatt et hvileår. Litt færre av de som har to år siden de gikk på vgs.

Har et par folk i klassen som er 4-5 år eldre enn resten uten at de sliter med å delta i studielivet.

Tror ikke det er noe problem med mindre du er veldig gammel da :p

Lenke til kommentar

Samme som Jonern gjelder for min klasse også.

De fleste er 89 eller 90, mens noen er 88, 87 eller 86. Er litt usikker på om det er et par 85'ere der også. Hvis du, haarod, er over 30 år (redigert: he he he veldig morsomt) i skrivende stund tror jeg du vil merke at du kanskje blir den eldste i klassen, men jeg tror ikke det nødvendigvis trenger å være noen hindring for å delta på all moroa. Bare gå inn med en positiv innstilling. Studielivet er ikke som forsvaret (en stor barnehage) heller, så alder har ikke allverdens å si egentlig.

Endret av Sinnsyk asylaspirant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...