Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

 

Er det en uskreven regel at professor skal legge ut lf til eksamen kort tid etterpå eller er dette en velsignelse som kun de fremste blant dem praktiserer?

 

De fleste legger vel ut kort tid etter, men en har som student strengt tatt ikke krav på å få noe LF i det hele tatt. Vet om mange faglærer som ikke legger ut LF - antar det er pga gjenbruk av oppgaver på eksamen, men det er vel opp til hver enkelt hva de gjør og hvorfor de gjør det sånn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. Det er en av fordelene med å bo i sit-hybel. Jeg har bokmerket "smb://progdist.ntnu.no/progdist/", så er den der når jeg vil.

 

EDIT: for ikke å nevne hastigheten! :O

 

Jeg har ved flere anledninger makset ruteren på 100 mbit.

 

Hva er poenget med så høy hastighet når det er download limit?

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som bryr seg om hvor mye de laster ned, slux. Med 100 Mbps trenger man ikke ha så mye liggende lokalt, siden det uansett går raskt å få tak i det. Streaming og spilling er et par kapitler for seg selv. Men 10GB(?) per dag er riktig nok litt lite. Utstyret deres må da takle mer enn som så. En litt høyere begrensning vil uansett stoppe de som overforbruker, og det er vel der problemet ligger.

Lenke til kommentar
Det er i hvert fall det jeg har oppfattet som den offisielle årsaken.

100 Mb/s er ikke mye data. (Evt. 1 Gb/s ut fra studentbyen, er ikke så kjent med strukturen..) Selv det mest ubrukelig utstyret takler det mer enn fint nok. Det eneste ved det tekniske aspektet som gjør at ingen begrensning er litt ukult, er at linjen fort kan bli for tynn. Et par tøffe torrent-karer opptar lett hundre megabit. Sannsynligvis var alt trøbbelet fra RIAA o.l. det største problemet. NTNU slår ganske hardt ned på ulovligheter nå.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Det er i hvert fall det jeg har oppfattet som den offisielle årsaken.

100 Mb/s er ikke mye data. (Evt. 1 Gb/s ut fra studentbyen, er ikke så kjent med strukturen..) Selv det mest ubrukelig utstyret takler det mer enn fint nok. Det eneste ved det tekniske aspektet som gjør at ingen begrensning er litt ukult, er at linjen fort kan bli for tynn. Et par tøffe torrent-karer opptar lett hundre megabit. Sannsynligvis var alt trøbbelet fra RIAA o.l. det største problemet. NTNU slår ganske hardt ned på ulovligheter nå.

 

Det er ikke riktig, den faktiske grunnen til at grensen opprinnelig ble innført er at uploaden ble for mye for moholt-gw. Utstyret var på den tiden gammelt og tålte en begrenset mengde samlet trafikk ut av studentbyen. At 100 Mb/s ikke er så mye er sant, det som derimot heller ikke er sant er at det kun er en eneste person som bruker linja til enhver tid. Ihvertfall på den tiden telte ikke trafikk innenfor samme subnett. Når det ble innført så kunne man (ihvertfall på det tidspunktet), nok klart seg med å strupe kun moholt, men det ble vel avgjort at det rettferdigste var å strupe alle, i tillegg til at studentbyene hadde ganske mye av ntnus totalt, og ITEA driftet studentbyene gratis, så det var nok tilleggsargumenter. Men grensens hovedgrunn var faktisk tekniske begrensinger med utstyret.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men utstyret har blitt bedre i dag. Så hvorfor ikke kjøre en aksjon for å få økt nedlastningsgrensen til feks 100 GB?

 

Ja, jeg vet, eneste som duger er å få fjernet nedlastningsgrensen. Men det kommer ikke til å skje, så hvorfor ikke møte dem på mellomveien og prøve å iallefall få økt grensen? HD-video, Spotify osv begynner jo å bumpe borti grensen nå selv om det er "normal", lovlig nettbruk nå til dags.

 

Hvor mye vil det sånn ca koste å gå på NTNU per år? Jeg vet det bare koster ca. 500 kr i semesteravgift, men er det noe andre avgifter jeg må ta hensyn til? Da tenker jeg bortsett fra hybel, mat og sånt...

:)

Bøker. Du kommer ikke til å tro hvor dyre akademiske bøker kan være. Og du vil typisk være nødt til å kjøpe minst fire 600-kr mursteiner per semester.

Lenke til kommentar

Men utstyret har blitt bedre i dag. Så hvorfor ikke kjøre en aksjon for å få økt nedlastningsgrensen til feks 100 GB?

 

Ja, jeg vet, eneste som duger er å få fjernet nedlastningsgrensen. Men det kommer ikke til å skje, så hvorfor ikke møte dem på mellomveien og prøve å iallefall få økt grensen? HD-video, Spotify osv begynner jo å bumpe borti grensen nå selv om det er "normal", lovlig nettbruk nå til dags.

 

Hvor mye vil det sånn ca koste å gå på NTNU per år? Jeg vet det bare koster ca. 500 kr i semesteravgift, men er det noe andre avgifter jeg må ta hensyn til? Da tenker jeg bortsett fra hybel, mat og sånt...

:)

Bøker. Du kommer ikke til å tro hvor dyre akademiske bøker kan være. Og du vil typisk være nødt til å kjøpe minst fire 600-kr mursteiner per semester.

 

Det vet jeg ikke noe om, det jeg vet er at i min tid, så var ikke ITEA så lystne på å bruke masse spenn på nytt kjerneutstyr på egen regning i forbindelse med studentbyene, og SiT ville heller ikek betale, mulig utstyret har blitt byttet siden dengang, er tross alt noen år siden.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mye vil det sånn ca koste å gå på NTNU per år? Jeg vet det bare koster ca. 500 kr i semesteravgift, men er det noe andre avgifter jeg må ta hensyn til? Da tenker jeg bortsett fra hybel, mat og sånt...

:)

Bøker. Du kommer ikke til å tro hvor dyre akademiske bøker kan være. Og du vil typisk være nødt til å kjøpe minst fire 600-kr mursteiner per semester.

 

Ok, ingenting annet som koster mer enn ca 10 000kr altså? Bare bøker og semesteravgift. Kameratene syntes at det virket så billig, så måtte bare være sikker. Hadde regna med 50 000 kr per år for å gå på universitet, se.

Endret av Silfsurf
Lenke til kommentar

Eg skal gå NTNU, eller har det som første valg, men kan vel forandre på rekkefølgen på mine valg fortsatt.

 

Det er samma for meg kor eg tar utdanninga sosiologi, men eg lurte på kva er spesielt med NTNU? Er der stor forskjell på den og andre universitetane i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...