Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Det er med andre ord ikke akkurat noen stor overraskelse at det jukses med forskningsdata på høyere nivå på "alle" undervisningsinstitusjoner sør for Voll forsøksgård ...

8083648[/snapback]

 

Om man ikke klarer å se det vesentlige skillet mellom en obligatorisk øving og å fabrikere forskningen sånn, så mangler man såpass gangsyn at det neppe har noe å si uansett. Det hadde jo vært interessant å se om det var noe korrelasjon mellom koking og forskningjuks når andre faktorer er tatt hensyn til, det tviler jeg på.

 

AtW

8083806[/snapback]

For verden er en ting med uendelig mange tilfeldigheter som aldri er i relasjoner til hverandre. Poenget er at det SKAL og BØR bli slått hardt ned på uansett hvor og når man gjør det. At det er en liten ussel øvingsoppgave på et usselt lite nerdeinstitutt har ingenting å si og man skal ikke beskytte folk som jukser med sin egen eller annens utdanning.

8083916[/snapback]

 

Ja, fordi ikke alt er tilfeldigheter, så MÅ det finnes en korrelasjon mellom disse to tingene....

 

Hvorfor skal og bør det slås hardt ned på det? Hva skal det være godt for? Hvem tjener på det? Det beste hadde vært om det var frivillig, så slapp folk å koke, men når det ikke er det, så ser jeg ikke helt det store problemet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Genialt! Ny express-buss mellom sentrum og Dragvoll (link) - så får vi på 5'ern bedre plass :D

8080610[/snapback]

 

Herlig! Skulle bare ønske det var litt flere avganger, og at den gikk 10 over 2 fra dragvoll. Alltid stappa på bussen da.

8081703[/snapback]

De skulle også kjørt leddbuss på de verste avgangene. Men det er kanskje litt vanskelig på de krikete plassene på veien til/fra Dragvoll.

8082335[/snapback]

 

De gjorde det i eksamenstiden. Men det virker som om det går to busser på den værste tiden noen ganger.

Lenke til kommentar
TFY4102. Du skal ha det til høsten hvis du fortsatt går bygg. Men til høsten tror jeg at jeg skal prøve på matte 1 eller matte 3. Mistenker dog at matte 3 er vanskelig å få stilling i, siden det er så jævla slapt - og dermed svært ettertraktet blant studasser. :innocent:

8081611[/snapback]

 

Hva er egentlig forskjellen på TFY4125 og TFY4102? Hadde TFY4125 for et år siden, og det har gått inn og erstattet 4102. Kommer sikkert til å ta det på nytt, E er ikke noe å skryte av (dog et ok resultat når 140 av 190 (ca) fikk E eller F).

8083658[/snapback]

Sikkert ikke mye. Karakterfordelingen var dessuten cirka lik i TFY4102 da jeg tok det.

 

Studass-stillinger finner man - som beskrevet tidligere i tråden - ved å gå på Innsida->Studentservice->Studass-stillinger.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal og bør det slås hardt ned på det? Hva skal det være godt for? Hvem tjener på det? Det beste hadde vært om det var frivillig, så slapp folk å koke, men når det ikke er det, så ser jeg ikke helt det store problemet.

8083948[/snapback]

Er det ikke plagiering da? Det er vel mot NTNUs reglement og kan vel i ekstreme tilfeller føre til utestengelse fra høyere utdanningsmuligheter i Norge? Bør vel slås ned på da?

Lenke til kommentar
Ja, fordi ikke alt er tilfeldigheter, så MÅ det finnes en korrelasjon mellom disse to tingene....

 

Hvorfor skal og bør det slås hardt ned på det? Hva skal det være godt for? Hvem tjener på det? Det beste hadde vært om det var frivillig, så slapp folk å koke, men når det ikke er det, så ser jeg ikke helt det store problemet.

 

AtW

8083948[/snapback]

Jeg synes det går et ganske vesentlig skille mellom en vanlig øving og en obligatorisk labrapport. For ganske mange er det faktisk den første introduksjon til hvordan et selvstendig arbeide skal utføres, og da bør det ikke tas så lett på. Neste trinn i alvorlighetsgrad er at folk jukser på prosjekt/masteroppgave, og da begynner det å bli virkelig seriøst.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal og bør det slås hardt ned på det? Hva skal det være godt for? Hvem tjener på det? Det beste hadde vært om det var frivillig, så slapp folk å koke, men når det ikke er det, så ser jeg ikke helt det store problemet.

8083948[/snapback]

Er det ikke plagiering da? Det er vel mot NTNUs reglement og kan vel i ekstreme tilfeller føre til utestengelse fra høyere utdanningsmuligheter i Norge? Bør vel slås ned på da?

8084251[/snapback]

 

Det er imot reglene, derfor bør det slåes ned på? Jeg tenkte på et mer grunnleggende plan enn det må jeg innrømme.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, fordi ikke alt er tilfeldigheter, så MÅ det finnes en korrelasjon mellom disse to tingene....

 

Hvorfor skal og bør det slås hardt ned på det? Hva skal det være godt for? Hvem tjener på det? Det beste hadde vært om det var frivillig, så slapp folk å koke, men når det ikke er det, så ser jeg ikke helt det store problemet.

 

AtW

8083948[/snapback]

Jeg synes det går et ganske vesentlig skille mellom en vanlig øving og en obligatorisk labrapport. For ganske mange er det faktisk den første introduksjon til hvordan et selvstendig arbeide skal utføres, og da bør det ikke tas så lett på. Neste trinn i alvorlighetsgrad er at folk jukser på prosjekt/masteroppgave, og da begynner det å bli virkelig seriøst.

8084266[/snapback]

 

Bare fordi det er et enormt hopp mellom de to trinnene fra et labarbeide der det i detalj forklares hva man skal gjøre, der man vet resultatet på forhånd, og der rapporten din ikke publiserers noe sted, opp til masteroppgave så betyr ikke det at det er sammenliknbart. an kan like det eller ikke,m men det taes ekstremt lett på juks i labarbeide, hvor mange tar ikke å endrer en liten verdi de vet er feil for å få resultatet som allerede er kjent, for å få rapporten godkjent, og slippe å gjøre alt omigjen? I mine øyne så oppfordrer opplegget til slike ting. Ingen er tjent med at folk kaster bort tiden eller koker for å slippe å gjøre det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bare fordi det er et enormt hopp mellom de to trinnene fra et labarbeide der det i detalj forklares hva man skal gjøre, der man vet resultatet på forhånd, og der rapporten din ikke publiserers noe sted, opp til masteroppgave så betyr ikke det at det er sammenliknbart. an kan like det eller ikke,m men det taes ekstremt lett på juks i labarbeide, hvor mange tar ikke å endrer en liten verdi de vet er feil for å få resultatet som allerede er kjent, for å få rapporten godkjent, og slippe å gjøre alt omigjen? I mine øyne så oppfordrer opplegget til slike ting. Ingen er tjent med at folk kaster bort tiden eller koker for å slippe å gjøre det.

 

AtW

8084360[/snapback]

Problemet blir jo isåfall hvordan man skal få folk til å lære noe.. Jeg hadde inntrykk av at de aller fleste tok labrapporten seriøst, og leverte gode rapporter. Og selv dersom noen koker en rapport til en viss grad, vil dem lære en del om oppsett etc.. Men en direkte kopi blir for drøyt. Jeg synes det burde straffes med ett års utsettelse av eksamen når det er såpass alvorlig.

Lenke til kommentar
Det er imot reglene, derfor bør det slåes ned på? Jeg tenkte på et mer grunnleggende plan enn det må jeg innrømme.

8084313[/snapback]

Det er jo plagiering, presentere en annens manns arbeid som sitt eget - for meg ganske umoralsk (i tillegg til at det er mot reglementet)...

Lenke til kommentar
Bare fordi det er et enormt hopp mellom de to trinnene fra et labarbeide der det i detalj forklares hva man skal gjøre, der man vet resultatet på forhånd, og der rapporten din ikke publiserers noe sted, opp til masteroppgave så betyr ikke det at det er sammenliknbart. an kan like det eller ikke,m men det taes ekstremt lett på juks i labarbeide, hvor mange tar ikke å endrer en liten verdi de vet er feil for å få resultatet som allerede er kjent, for å få rapporten godkjent, og slippe å gjøre alt omigjen? I mine øyne så oppfordrer opplegget til slike ting. Ingen er tjent med at folk kaster bort tiden eller koker for å slippe å gjøre det.

 

AtW

8084360[/snapback]

Problemet blir jo isåfall hvordan man skal få folk til å lære noe.. Jeg hadde inntrykk av at de aller fleste tok labrapporten seriøst, og leverte gode rapporter. Og selv dersom noen koker en rapport til en viss grad, vil dem lære en del om oppsett etc.. Men en direkte kopi blir for drøyt. Jeg synes det burde straffes med ett års utsettelse av eksamen når det er såpass alvorlig.

8084430[/snapback]

 

Man må møte opp på laben, så det er vel grunn til å anta at man lærer noe uansett, å ikke orke å skrive en kjedelig rapport forsvarer neppe noe som i praksis vil koste en person hundretusenvis av kroner. Jeg ser ærlig talt ikke hva som er så fantastiskt alvorlig med å ikke skrive en uinteressant rapport som ikek publiseres selv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er imot reglene, derfor bør det slåes ned på? Jeg tenkte på et mer grunnleggende plan enn det må jeg innrømme.

8084313[/snapback]

Det er jo plagiering, presentere en annens manns arbeid som sitt eget - for meg ganske umoralsk (i tillegg til at det er mot reglementet)...

8084478[/snapback]

 

Jeg er sikker på at folk gjerne hadde presentert det som andres arbeid om systemet ga de muligheten til det. Alvorlighetsgraden av plagiering er så og si utelukkende bestemt av hva mediet for plagerinengen er, jeg ville feks ikke kalle det "ganske umoralsk" å fortelle en vits som om du fant på den selv. (eller en vandrerhistorie).

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil tørre å påstå at det i noen tilfeller kan skape en tilbøyelighet for plagiering senere. Studenten operasjonaliserer det han/hun har lært (plagiering slipper man unna uten problemer) og dette kan jo føres videre opp stigen til høyere nivå (mer og mer alvorlig grad). Det er et dårlig tegn for studentene at man ikke bryr seg hvis man plagierer. Universitet skal jo utdanne oss.

Lenke til kommentar
Jeg vil tørre å påstå at det i noen tilfeller kan skape en tilbøyelighet for plagiering senere. Studenten operasjonaliserer det han/hun har lært (plagiering slipper man unna uten problemer) og dette kan jo føres videre opp stigen til høyere nivå (mer og mer alvorlig grad). Det er et dårlig tegn for studentene at man ikke bryr seg hvis man plagierer. Universitet skal jo utdanne oss.

8084549[/snapback]

 

Slippery slope-logikken kan sikkert brukes om mye, men isåfall er alt man gjør som kan tolkes som galt på noen som helst måte alvorlige greier, fordi det kan føre til at man gjør verre ting senere.

 

Om man må opp på univeristetsnivå for å skjønne at man lett slipper unna med slik plagiering, så føler jeg man har gått glipp av noe livserfaring, det er ikke akkurat vanklig å resoonere seg fram til at det er tilfelle.

 

Jeg velger å se på universitet som et sted der man bør lære seg å ta ansvar selv, ansvar for egen læring, og at man bør lære seg å ikke gjøre ting av moalske grunner, ikke fordi man ikke vet hvor lett det er å slippe unna. Det er hårreisende enkelt å jukse på eksamen også, men jeg har inntrykk av at de færreste gjør det. Så forhåpentligvis er det ikke å oppdage at det er enkelt som gjør at folk jukser.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men, hvorfor er reglene der hvis de ikke håndheves? Det er noe dualistisk når man i teorien forbyr plagiering, men man i praksis godtar det. Men, det blir vel noe ala blasfemi-paragrafen da ;)

8084662[/snapback]

 

Ja, det burde vært mindre obligatorisk jalla-aktivitet på gløs, det er jeg enig i. Men tilsnakk fra vitass er vel en slags "håndheving" ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...