Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Høres ut som snadder det ja! Men du satser på å få A/B på i alle mattefag? Er nok nyttig hvis man tenker doktorgrad. Angående kont, er det slik at konteeksamener for høstsemesteret blir avholdt rett etter sommerferien eller noe i den dur, mens de for vårsemesteret blir avholdt i høstsemesterets eksamensperiode?

 

Innser kanskje at jeg burde tenkt taktisk kont på diskret matematikk forrige semester, da kunne jeg kanskje greid A i alle fag det semesteret. Tar det uansett opp hvis jeg fikk dårligere enn B (har ikke fått sensur ennå), var visst litt rusten på kombinatorikk.

 

Hadde forresten første algebraforelesning forleden, virker veldig gøy!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Njaa. Hittil kan jeg ikke flagge med en eneste A. Har en god del B-er, da. Sett bort i fra et første år som gikk ganske elendig (stort sett C) har jeg B i alle mattefagene. Må også ta opp en flau E i statistikk. Det blir for dumt å ha. Selv om faget er gørr. Får gjøre det beste ut av det.

Etter jeg fikk litt forklaring av drgz på doktorgradlivet frister det hakket mer, ja. Først må jeg jo se hvordan mastergraden går. Et skritt om gangen.

Tror generelt alle konter blir avholdt i sommerferien? Mulig jeg tar feil her, så noen får eventuelt rette på meg.

Diskret matematikk er vel ikke den karakteren som teller veldig mye. Dersom du tar ekstrafag tror jeg du "tjener mer" på å ha de fremfor diskret. Avhengig av hvor relatert det er til det du skal, da.

 

Øyving Solberg som foreleser dette året også? Er han god?

Lenke til kommentar

At forskjellene skal være så store på helt identiske bøker (ISBN) er helt sprøtt.

 

Trodde først den ene skulle være hardcover, men det var den ikke gitt. Drøy forskjell. Har du forresten sjekket på amazon.co.uk? Finner ofte bøkene enda billigere der, spesielt på marketplace (ikke alltid dog, som f.eks for den boka du listet opp). Mange sjapper som selger helt nye kopier for en slikk og ingenting; flere ganger spart alt fra 300kr til 800kr.

Lenke til kommentar

Algebraforeleseren er jo tidenes kjedeligste og mest monotone foreleser. Med mindre han har endret seg siden i fjor forstår jeg ikke hvordan noen kan få et godt inntrykk av faget av forelesningene hans. Boken er heldigvis god.

Jøss. Såpass. Var ikke i noen av forelesningene selv, så jeg vet ikke. Ble reddet av en god bok, da. Så der er vi veldig enige.

 

Trodde først den ene skulle være hardcover, men det var den ikke gitt. Drøy forskjell. Har du forresten sjekket på amazon.co.uk? Finner ofte bøkene enda billigere der, spesielt på marketplace (ikke alltid dog, som f.eks for den boka du listet opp). Mange sjapper som selger helt nye kopier for en slikk og ingenting; flere ganger spart alt fra 300kr til 800kr.

Ja, det var det jeg også først trodde. Pleier alltid å sjekke på Amazon også. Ulempen er at du må betale frakt og leveringstiden er noe lang. Nå kan du jo også betale litt mer for å få det levert nokså hurtig, men da blir det igjen dyrere. Fordelen med Capris er at det er gratis frakt på alt over 195kr (tror jeg), og at det ligger i Norge. Prisene er også konkurransedyktige med Amazon. Som du sier er det ofte en god del penger å spare! :)

Lenke til kommentar

Er veldig mye å spare ja så jeg blir alltid like forundret over de massive køene på Tapir/Akademika hvor folk handler inn alt av pensumbøker. Med tanke på hvor lite tid jeg bruker på å lete er de sparte pengene god timelønn!

 

Jeg bestiller som regel fra capris eller britisk amazon og da er det gratis frakt. Noen ganger lønner det seg også å bestille fra marketplace selv om det da ofte tar lengre tid.

Lenke til kommentar

Må også ta opp en flau E i statistikk. Det blir for dumt å ha. Selv om faget er gørr. Får gjøre det beste ut av det.

Auch. Sannsynlighetsregning eller Statistiske metoder? (eller kanskje et annet fag?) Har Sannsynlighetsregning nå, synes faktisk det er interessant så langt, aksiomatisk og systematisk i motsetning til slik jeg opplevde det på vgs. Blir antakelig verre utover semesteret...

 

Tror generelt alle konter blir avholdt i sommerferien? Mulig jeg tar feil her, så noen får eventuelt rette på meg.

Ah, for både vår- og høstsemestere altså. Vet du når i sommerferien de pleier å bli holdt? Greit om det er i andre halvdel slik at man får forberedt seg litt!

 

Diskret matematikk er vel ikke den karakteren som teller veldig mye. Dersom du tar ekstrafag tror jeg du "tjener mer" på å ha de fremfor diskret. Avhengig av hvor relatert det er til det du skal, da.

Kan jo faget, i hvert fall det meste av det som var eksamensrelevant, så tenker å ta det ved siden av de "fem vanlige". Synes feilene jeg gjorde på eksamen var så tullete, og vet at jeg lett kunne greid en A om jeg hadde øvd litt mer på kombinatorikk. Kombinatorikk er jo forøvrig veldig viktig å kunne når man holder på med matematikk.

 

Algebraforeleseren er jo tidenes kjedeligste og mest monotone foreleser. Med mindre han har endret seg siden i fjor forstår jeg ikke hvordan noen kan få et godt inntrykk av faget av forelesningene hans. Boken er heldigvis god.

Er ikke den oppfatningen jeg har av ham. Hadde han i lineær algebra sist høst, og synes han foreleser på en grei og formell måte. Ble kanskje litt mye def/teorem/bevis noen ganger, men synes han motiverte stoffet nok. For eksempel hadde han en interessant introduksjon til komplekse tall ved hjelp av 2x2-matriser. I algebra-timen denne uka brukte han all tiden for å vise fram eksempler som motiverte gruppe-definisjonen, så det var greit. Boka er fin ja, har lest litt i den i juleferien. Er også litt av grunnen til at jeg allerede vet hvor interessant abstrakt algebra er.

Endret av barkebrød
Lenke til kommentar

Dette semesteret har jeg bestilt alle bøkene fra Capris. Gidder ikke betale en formue for bøkene på Tapir/Akademika, og vanligvis sparer man ikke så mye mer på å bestille fra Amazon. Jeg er bare spent på om jeg får tak i bøkene. De surrekoppene på Bunnpris Elgeseter har problemer med å finne omtrent annenhver av pakkene jeg henter.

Lenke til kommentar

Må også ta opp en flau E i statistikk. Det blir for dumt å ha. Selv om faget er gørr. Får gjøre det beste ut av det.

Auch. Sannsynlighetsregning eller Statistiske metoder? (eller kanskje et annet fag?)

Jeg vil anta det var statistiske metoder. Da Håvard Rue hadde faget høsten 2010 var det "koslige" 65 % som strøk, sammenlignet med "bare" 29 % i fjor høst. Bare 9 av de 26 som møtte bestod eksamenen til Rue..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tapir har bøker med en gang, kan være kjekt hvis du vil studere asap.

Capris osv har middels prisa bøker, som dukker opp forholdsvis fort.

Ebay har kinesere som selger asiatiske utgaver av bøkene tilnærmet gratis. Forvent noe leveringstid, men ellers helt like bøker (bortsett fra dårligere papirkvalitet og kinesisk forord)

Lenke til kommentar

Er ikke den oppfatningen jeg har av ham. Hadde han i lineær algebra sist høst, og synes han foreleser på en grei og formell måte. Ble kanskje litt mye def/teorem/bevis noen ganger, men synes han motiverte stoffet nok. For eksempel hadde han en interessant introduksjon til komplekse tall ved hjelp av 2x2-matriser. I algebra-timen denne uka brukte han all tiden for å vise fram eksempler som motiverte gruppe-definisjonen, så det var greit. Boka er fin ja, har lest litt i den i juleferien. Er også litt av grunnen til at jeg allerede vet hvor interessant abstrakt algebra er.

 

Selvsagt underviser han pent og ordentlig, og i motsetning til visse andre forelesere gjør eller sier han så å si aldri feil. Problemet mitt med ham er at forelesningene hans i praksis er en "lydbok"-versjon av boken. Store deler av forelesningene blir brukt på at han tilsynelatende skriver av bevis fra boken på tavlen. Det er ikke noe galt med bevis i forelesninger i seg selv, selvsagt, men de bør ikke være direkte avskrift fra boken. For det første forstår man ikke hvert steg i innviklede bevis mens man sitter og hører på forelesningen, så man må skrive dem ned. Men siden Solberg i bunn og grunn kopierer bevisene rett fra boken, er det poengløst å skrive dem ned (siden de allerede står i boken), og man har sløst mengder med tid som man heller kunne brukt på å forstå bevisene på egenhånd.

 

Som sagt mener jeg ikke at det er noe galt i seg selv med gjennomgang av bevis i forelesninger. Men hvis forelesningen ikke bringer med seg noe som ikke står i boken, f.eks. et alternativt bevis, en annen måte å se beviset på, hjelp til å forstå nøkkelsteg i beviset eller noen tanker om viktige konsekvenser av beviset, kunne man like godt bare brukt boken i utgangspunktet og forstått beviset på kortere tid.

 

Når det er sagt gjør foreleser selvsagt flere ting enn å gå gjennom bevis, men mange/de fleste av eksemplene og motivasjonene er også tatt fra boken. Jeg synes i bunn og grunn forelesninger der nesten alt innholdet er hentet fra boken er meningsløst, og er en mye større fan av Andrew Stacey sin stil (i Lineære metoder) der kun de aller viktigste bevisene gjennomgås i forelesning, man selv beviser mye i øvingene og man ellers selv har til oppgave å lese og forstå andre bevis på egenhånd. Det er mulig jeg er blitt bortskjemt med Stacey og fysikkforelesere som i stor grad underviser uavhengig av bøker, men dette er i hvert fall mine tanker om forelesningsstilen i Algebra (som for øvrig ser ut til å gå igjen i mange andre fag).

Lenke til kommentar

Neste høst er programmet mitt fullt! Da blir det kryptografi, algebraisk topologi I, analysens grunnlag, partielle differensialligninger og analyse på mangfoldigheter. Snadder.

 

Det der kan bli et interessant semester, for å si det mildt.

 

Njaa. Hittil kan jeg ikke flagge med en eneste A. Har en god del B-er, da. Sett bort i fra et første år som gikk ganske elendig (stort sett C) har jeg B i alle mattefagene.

 

Hvis du ønsker å få et stipendiat ved IMF er du avhengig av å ha nesten bare A i matematikkfagene. Derfor vil det være lurere å ta færre fag og gjøre det bra, enn å ta mange fag og gjøre det middels (les B/C) som er et plausibelt utfall gitt den fagplanen du skisserer over.

Endret av kloffsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å få seg et stipendiat kan bli hardt virker det som.

 

Det spørs helt hvilket institutt du tenker å ta det på! Er mange finanseringsveier. Det jeg nevner er de frie stipendene (typisk 3 eller 4) som lyses ut én gang i året. Det er mange på instituttet som ikke har et slikt og de er da typisk sponset eksternt (les anvendt matematikk /statistikk).

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Kan jo faget, i hvert fall det meste av det som var eksamensrelevant, så tenker å ta det ved siden av de "fem vanlige". Synes feilene jeg gjorde på eksamen var så tullete, og vet at jeg lett kunne greid en A om jeg hadde øvd litt mer på kombinatorikk. Kombinatorikk er jo forøvrig veldig viktig å kunne når man holder på med matematikk.

Alt annet i innlegget ditt ble jo mer eller mindre besvart, så jeg sitter kun igjen med en kommentar til at: Ja, kombinatorikk kan være fint å ha med seg videre!

 

Jeg vil anta det var statistiske metoder. Da Håvard Rue hadde faget høsten 2010 var det "koslige" 65 % som strøk, sammenlignet med "bare" 29 % i fjor høst. Bare 9 av de 26 som møtte bestod eksamenen til Rue..

Ja, hadde jeg bare hatt en så "god unnskyldning", annet enn latskap og utsettelse. Nei, dette var statistikkfaget for siving. Jeg gikk først årsstudium, og da var det det faget som var lagt opp. Så har jeg fått det godkjent til å dekke pensumet for de to som vanligvis blir lært bort til BMAT.

 

Når det er sagt gjør foreleser selvsagt flere ting enn å gå gjennom bevis, men mange/de fleste av eksemplene og motivasjonene er også tatt fra boken. Jeg synes i bunn og grunn forelesninger der nesten alt innholdet er hentet fra boken er meningsløst, og er en mye større fan av Andrew Stacey sin stil (i Lineære metoder) der kun de aller viktigste bevisene gjennomgås i forelesning, man selv beviser mye i øvingene og man ellers selv har til oppgave å lese og forstå andre bevis på egenhånd. Det er mulig jeg er blitt bortskjemt med Stacey og fysikkforelesere som i stor grad underviser uavhengig av bøker, men dette er i hvert fall mine tanker om forelesningsstilen i Algebra (som for øvrig ser ut til å gå igjen i mange andre fag).

Enig med deg hva angår bevis slik det står i boka kontra forklaring av/gå inn på detaljer rundt bevis. Stacey er god, men om noe synes jeg han var tidvis lite stringent i lin.met. Det var vel mer enn par ting som ble tatt for gitt, etter hva jeg kan huske? Ellers er jeg litt enig med hva du sier om stilen. Det er enormt lærerikt å lese gjennom bevis/prøve seg frem selv hjemme. Enormt. Derfor er det også viktig å ha bøker!

 

Analysens grunnlag var et veldig godt gjett, men det meldte jeg meg av og utsetter til neste høst. Fant ut at det kunne være greit å bl.a. ha topologi først.

 

Hvor har du dette fra?

Akkurat det har jeg fra egen erfaring. Mye fra standardtopologien på R som ble tatt for gitt i starten av faget, uten særlig videre utgreining om stoffet. For eksempel "open covers".

Men også fordi topologi vil gi meg en større matematisk modenhet i forhold til hva en driver med i faget; Som jo er ganske teknisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...