Gå til innhold

Debian og xf86...

Sam40

Anbefalte innlegg

Hei

Har satt opp en box for og teste linux.(igjen,,,) med folgende:

MSI 845G, 256 MB RAM mm. og en Samsug SynkMaster 15GL skjerm.

Kortet har integrert grafikkontroller . Tror ikke den heter i810, men driver for i810 skal vist kunne brukes...

Har installert debian og er oppe og gaar med den naa, men da paa et AGP kort fra Sapphire. Dette kom opp uten probelmer. (har vist ikke satt riktig tastatur, men, men)

Bruker Sapphirekortet i en annen maskin, saa jeg skulle likt og faat dette til og funke.

Faar bare feilmeldinger etter startx og har forsokt xf86config med fler varianter, uten at det blir noe bedre

Noen som har en enkel losning pa problemet!

Skjermen kommer greit opp pa den integererte utgangen nar jeg kjorer snofrix direkefra CD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken utgave av debian? stable eller testing (3.0 eller 3.1)? Har du oppdatert den til siste tilgjengelige versjon?

(Lete, lete, lete, det må da være et eller et annet program (i kde) som kan vise hvilken xserver som kjører.. ) prøv evt å kjøre xf86cfg (som root) den kan fortelle deg hva som brukes. I Control Center (fortsatt kde) kan du også få ut en del info om X-oppsettet.

M.

Lenke til kommentar
Hvilken utgave av debian? stable eller testing (3.0 eller 3.1)? Har du oppdatert den til siste tilgjengelige versjon?

(Lete, lete, lete, det må da være et eller et annet program (i kde) som kan vise hvilken xserver som kjører.. ) prøv evt å kjøre xf86cfg (som root) den kan fortelle deg hva som brukes. I Control Center (fortsatt kde) kan du også få ut en del info om X-oppsettet.

M.

Den som leter....

Har ikke sjekket versjon og slikt enda, men tror det er testing, ett eller annet

Har foresten faat opp en skjerm nu.

Det ser ut som xf86config IKKE skriver endringer til cf86config/4 som forventet!!!

(fant ikke sporsmaalstegne )

Klarte og finne fram til xf86config-4 og opne den i pico og etter litt endring der, saa fikk jeg da opp noe.

Det neste blir og finne riktige parameter for skjerm osv.Slik at jeg for noe bedre opplosning og litt mer farger.

Og kanskje riktig tastaturoppsett....

Hyggelig forum foresten.

Stikker nok innom igjen

Lenke til kommentar

Norsk Tastaturopsett:

Section "InputDevice"

Identifier "Keyboard1"

Driver "keyboard"

Option "XkbModel" "pc105"

Option "XkbLayout" "no"

Option "XkbOptions" ""

EndSection

---------------------------------------

Skjerm oppløsning funner du under "Display"

Subsection "Display"

Depth 8

Virtual 1024 768

EndSubsection

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...