Kurium Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Skal sette sammen en pc til en voksen dame, pc'en skal brukes til internett, epost og til enkel bildebehandling av bilder fra digitalkamera. Kriterier: * Stabil * Pris rundt 8.000,- * 17" Flatskjerm (ikke til spill og film ) * Printer (ikke fotoproduksjon) * Alt må være tilgjengelig innen få dager fra samme nettbutikk Har valgt ut komponentene nedenfor fra Komplett, men det hadde vært kjekkt å få en vurdering av valgene slik at resultatet blir best mulig. In-Win S508 Midi Tower ATX SortKabinett m/350W Power MSI K8M NEO-V Hovedkort for S754K8M800, SATA/ATA, LAN, ATX, Lyd, VGA AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MBUnbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA8MB cache 7200RPM NCQ NEC DVD recorder ND-3520A IDE BlackBulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB SortFloppydisk Intern Microsoft Standard Wireless OpticalDesktop Black, tastatur/mus, USB, PS/2 Acer 17" LCD AL1703 TCO99 Black/Silver14ms, D-sub, 350:1, 1280 x 1024 Epson Blekkskriver Stylus C864 seperate patroner, 22spm Samlet sum er kr 7772,- Har valgt et integrert skjermkort siden kravene til dette ikke er store, men det er ikke noe must dersom et annet alternativ gir mer for pengene for hennes bruk. Edit: Hadde glemt prosessor Endret 28. februar 2005 av Scandim Lenke til kommentar
stvjfp1 Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Har du ikke glemt prosessor? Hadde vel tenkt på en barebone løsning, for eks. byggd en pc rundt http://www.psdata.no/ps.asp?it=102720&mlevel=010600 Jeg synes det er pen og den tar liten plass, og det høres ikke ut som mangel på plass vil være et problem for henne. Lenke til kommentar
Kurium Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Har du ikke glemt prosessor?Hadde vel tenkt på en barebone løsning, for eks. byggd en pc rundt http://www.psdata.no/ps.asp?it=102720&mlevel=010600 Jeg synes det er pen og den tar liten plass, og det høres ikke ut som mangel på plass vil være et problem for henne. Prosessor er nå lagt til. Hadde glemt prosessor i ilsten, men den var med i prisen. Barebone hadde muligens vært en løsning, men tror ikke det betyr så mye for brukeren. Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Jeg hadde gått for en laserprinter med mindre hun må ha farger på utskriftene sine. Du skrev at hun ikke skulle bruke den til foto, da ser jeg ikke det store poenget med fargeprinter. Vedlikeholdskostnadene på en fargeblekkprinter er jo mye høyere enn for en laser. Hva med denne: HP LaserJet 1010 fra Komplett Du kan selvfølgelig legge frem forslaget så kan hun bestemme. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Hvorfor ikke gjøre det enda billigere og kjøpe en av de "bygg-det-selv"-pakkene til psdata? Da får man en relativt god pc til rundt 2500,-. Bare fylle på med en skjerm og en skriver. Husk at kontrast er veldig viktig på LCD-skjermer hvis du faktisk vil ha naturlig gjenngiving av bildene på skjerm. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Jeg hadde gått for en laserprinter med mindre hun må ha farger på utskriftene sine. Du skrev at hun ikke skulle bruke den til foto, da ser jeg ikke det store poenget med fargeprinter. Vedlikeholdskostnadene på en fargeblekkprinter er jo mye høyere enn for en laser. Hva med denne: HP LaserJet 1010 fra Komplett Du kan selvfølgelig legge frem forslaget så kan hun bestemme. Hvilke vedlikeholdskostnader finnes det på en printer ?? Eneste utlegg jeg kommer på er fargepatron. Endret 28. februar 2005 av Ozelot Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Barebone er vanskelig å få til ser jeg nå. Er skriveren som ødelegger Kommer tilbake med et forslag om jeg får til noe Kanskje dette? NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Samsung SpinPoint P80 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB 64MX64,Non-ECC,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3) Logitech Click! Optical Mouse, USB Keytronic Multimedia Tastatur, Sort/Sølv, PS/2 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern Viewsonic 17" LCD VA721 TCO99 Skjerm, Silver/Black Asus S-presso Standard - Blue S478, 865G I865G,DDR,VGA,LAN,Card reader,S1-P112 Intel Celeron D 320 2.4 GHz PC533 Socket PGA478, 256KB cache, BOXED Epson Blekkskriver Stylus C86 4 seperate patroner, 22spm Pris uten skriver 7317 Pris med skriver 8322 Alt fra Komplett Skjermen har 450:1 kontrast, i motsetning til 350:1 på den første du listet opp. Vi ser begge ut til å ha glemt å liste opp høyttalere. Endret 28. februar 2005 av -NeoRag- Lenke til kommentar
Kurium Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Hvorfor ikke gjøre det enda billigere og kjøpe en av de "bygg-det-selv"-pakkene til psdata? Da får man en relativt god pc til rundt 2500,-. Bare fylle på med en skjerm og en skriver. Husk at kontrast er veldig viktig på LCD-skjermer hvis du faktisk vil ha naturlig gjenngiving av bildene på skjerm. Bygg selv pc'en fra PSdata hadde sikkert gjort nytten den og, selv om den egentlig er noe utdatert. Ønsket er en pc til rundt 8.000, så da får det bli det. Angående skjerm og kontrast, bør jeg velge en annen? Lenke til kommentar
Kurium Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 ikke bærbar? Ikke bærbar Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 MSI K8M NEO-V En tommelfingerregel er vel å unngå VIA brikkesett til enhver pris(kommentar til liste 1), nVidia brikkesett funker vel stort sett bedre. Sikkert greit å minimere risikoen for at maskinen ikke skal fungere optimalt, dvs har selv hatt HK med VIA chipsett(og AMD, ikke A64) og hatt masse drittproblemer(og er ikke alene om det). Det In-Win kabinettet er vel også så som så, men muligens det beste til den prisen. Mht printer tror jeg faktisk at disse er billigere hos Elkjøp, Lefdal, Expert eller liknende... Det er hvertfall min erfaring. Gjelder sef bare dersom du bor i nærheten av slike. C86en er Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 MSI K8M NEO-V En tommelfingerregel er vel å unngå VIA brikkesett til enhver pris(kommentar til liste 1), nVidia brikkesett funker vel stort sett bedre. Sikkert greit å minimere risikoen for at maskinen ikke skal fungere optimalt, dvs har selv hatt HK med VIA chipsett(og AMD, ikke A64) og hatt masse drittproblemer(og er ikke alene om det). Javel.. jeg har ikke den erfaringen.. Har bygget en rekke system (socket-A) både med nForce og Via...kan ikke si jeg har merket noen særlig forskjell.. bortsett fra at nForce yter noe bedre. (og er greiere å klokke). Det måtte i så tilfelle at det har vært ett nForce-kort som ikke fungerte overhodet med IGP..uten at jeg er så enkel at jeg konkluderer med nForce-brikkesett er søppel.. VIA-kort.. både for socket-A og socket-478 har jeg faktisk meget god erfaring med... "Funker fjell"...som mange ynder å uttrykke det... Ad topic: Hvorfor det ikke vurderes ett rimelig socket-478 alternativ er merkelig..med mindre trådstarter av en eller annen irrasjonell grunn ikke kan tenke seg annet enn ett AMD-system... Dette skal altså til en "voksen dame" som skal surfe og drive litt bildebehandling... Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Er det bare jeg som syntes at det der var litt overkill til det det den skal brukes til? Du har forresten ikke satt opp noen strømforsyning! Tror det er lurt å velge kvalitet her siden stabilitet var et krav. Tror nok jeg har gått for AMD XP i stedet selv om det er på vei ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Er det bare jeg som syntes at det der var litt overkill til det det den skal brukes til? Nei.. Det er ikke bare *litt* overkill... det er *major* overkilll... PS. Dersom jeg skulle hjelpe en "voksen dame" med PC, ville jeg enten bygd noe basert på demovare/lagersalg (som alle mine egne PC'er)...alternatvi fått tak i ett greit brukt system til en rimelig penge.. Det er nærmest å "brenne opp" penga til den "voksne dama" å anskaffe en PC til 8k, men alternativer finnes... En slik "kunde" bør med fordel vurdere en DELL-PC... Uffda... der bannet jeg i kjerka... Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Er det bare jeg som syntes at det der var litt overkill til det det den skal brukes til? Nei.. Det er ikke bare *litt* overkill... det er *major* overkilll... Uhum, I hear that Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg vil si at mitt forslag ikke er like mye overkill som første, og det ser bedre ut (SFF ser alltid bra ut:P) Men egentlig, en Socket A prosessor holder i lange baner for den bruken som er listet opp! Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Har laget et lite oppsett her uten skriver, siden jeg ikke er så inne på det feltet. Det kommer på knapt 7000, så da er det drøye 1000 kroner igjen til en skriver. Dette oppsettet burde tilfredstille behovene hennes. Samtidig som det er kvalitetsprodukter. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg hadde gått for en laserprinter med mindre hun må ha farger på utskriftene sine. Du skrev at hun ikke skulle bruke den til foto, da ser jeg ikke det store poenget med fargeprinter. Vedlikeholdskostnadene på en fargeblekkprinter er jo mye høyere enn for en laser. Hva med denne: HP LaserJet 1010 fra Komplett Du kan selvfølgelig legge frem forslaget så kan hun bestemme. Hvilke vedlikeholdskostnader finnes det på en printer ?? Eneste utlegg jeg kommer på er fargepatron. Blekk er jo svindyrt da. Lenke til kommentar
Kurium Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Er klar over at det er overkill og at langt billigere oppsett kunne tilfredstillt behovene some er satt, men det er ikke opp til oss å avgjøre prisen. Saken er at det er ønsket en så bra pc som mulig til 8k, og dermed spiller det ingen rolle at en billigere kunne ha gjort jobben. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 jeg hadde absolutt tatt utgangspunkt i Aopen Barebone som stvjfp1 linket til over, fra PSdata. Bygg ut med Semrpon 2xxx+, 256/512MB RAM, 40/80/120 GB Samsung Noiseguard, optisk drev og that´s it. Det er innebygd grafikkontroller i den barebonen. Bare sjekk hva prisen blir, den er veldig hyggelig. Og da skulle det være plass til periferiutstyr i budsjettet, som skjerm og printer av noe slag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå