Hobbyfotografen Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Som overskriften tilsier, linser kan være til besvær. Jeg snakket med en fotograf og han fortalte at man kan få liten dybdeperspektiv av å ta portrett bilder men "50" fast linse. Han anbefalte heller en zoom og kunne gå litt ifra. (Hvis jeg forstod feil, la meg høre...) Kan noen skrive en kort og grei "avhandling" om når man bør bruke hva. Klart dette er som alt annet, avhengig av brukeren, men jeg vil gjerne høre litt om andres erfaring. Vidvinkel, Zoom, telezoom, faste... Endret 1. mars 2005 av Hobbyfotografen Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Heisann Litt vanskelig om jeg har tolket spørsmålet ditt riktig , men jeg prøver. Hvilket objektiv du skal bruke til hva er en smaksak i første omgang , og om du bruker "fast" objektiv eller zoom er heller ikke så viktig for de forskjellige motivgrupper. Men generelt kan man si at vidvinkelobjektiv med brennvidder på f.eks 15 til 35mm kan være gode til landskap og arkitekturfotografering. Vidvinkel egner seg ikke så godt til portretter da ansiktene kan få en merkelig form , men til gruppebilder er det fint. Korte teleobjektiver på f.eks 70 til 135mm kan vere fine til portretter og innendørs sportsaktiviteter ( men til innendørs aktiviteter er det fint med ett lyssterkt objektiv med en mulighet for f.eks blender 2.8 , 1.8 eller 1.4 ) Lengre teleobjektiver på f.eks 200 til 600mm kan være fine til dyre og sportsfotografering , men også fine til landskapsbilder for å bringe bakgrunnen nærmere. Men her er det ingen regler uten unntak , og med fantasi og kreativitet kan alt brukes til det meste Når det gjelder dybdeskarpheten så har det like mye med blenderverdien å gjøre , ett 50mm objektiv med en stor blender som f.eks f1.8 kan gi et flott portrettbilde der bare øyne eller personen blir skarpt og bakgrunnen uskarp , mens du ved å gi det en blender på f.eks f8.0 vil få bakgrunnen også skarp. En tele på f.eks 100mm vil du også få bakgrunnen uskarp også med en mindre blender på f.eks f5,6. Håper dette ga litt svar på det du lurer på Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Som Helge sa har det ikke noe å si om det er et fastobjektiv eller en zoom. Med en zoom kan du selv vurdere litt hvordan perspektivet skal være, men hvis du vil ha bakgrunnen uskarp likevel, betyr det ikke alltid så mye. Hvilken brennvidde du skal bruke kommer mye an på størrelsen på sensoren i kameraet ditt. Dersom du har fullstørrelse-sensor regnes 85mm som ideelt. Hvis du har mindre sensor, vil den optimale brennvidden være 85mm delt på cropfaktoren. Helge har helt rett i dette ikke er absolutte sannheter, men heller tommelfingerregler, men ved for stor vidvinkel vil motivet kunne få lang nese eller andre, mindre flatterende trekk. Zoomobjektiver har normalt dårligere lysstyrke enn fastoptikk, og dermed kan du ha problemer med å få uskarp bakgrunn. Det hele kommer egentlig an på hvordan du vil ha bildet ditt. Men tradisjonelt har portrettbilder hatt liten dybdeskarphet, og da trenger du stor blender. Og jo kortere brennvidde, jo større blender trenger du for å få samme dybdeskarphet (på samme avstand). Jeg bruker fastoptikk til portretter, fordi jeg vil ha dem skarpest mulig. Med unntak av de aller dyreste zoomene, er fastoptikk skarpere enn zoomer. Erik Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Så går vi over til temaet som var perspektiv. Et bildes perspektiv avhenger kun av fysisk avstand til det man tar bilde av! Man kan kanskje bli lurt av en zoomlinse hvor det ser ut som om perspektivet endrer seg når man zoomer inn/ut, men det gjør det ikke. Det er kun utsnittet som endrer seg. Det vil si, tar du et bilde med vidvinkel, klipper ut et utsnitt og forstørrer, så vil du ha akkurat samme perspektiv som om bildet ble tatt med større brennvidde som ga samme utsnitt. Så til svaret på spørsmålet. Tar du et portrett med 50mm må du gå fysisk nærmere for å få samme utsnitt enn om du tok bildet med 100mm. Det vil si at samme utsnitt gir forskjellige perspektiv med 50mm og 100mm. Jo nærmere du kommer motivet, desto mer dybde får det. Når det gjelder portrett så betyr det mer markerte konturer, og da spesielt forstørret nese. Ikke alltid flatterende og ønskelig i et portrett, med mindre man ønsker denne effekten av en eller annen grunn. Hobbyfotografen, bytt ut lite med mye, så har fotografen du snakket med helt rett. Du får mye perspektiv med en 50mm fremfor en 100mm gitt samme utsnitt ubeskåret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå