UAM Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Har nettopp bytte ISP og som den ivrige surfer jeg er målte jeg hastigheten på den nye linja. Innhastigheten var som forventet, men uthastigheten var for lav. Ringte leverandøren og fikk opplyst om at de ikke kompenserer for overhead ut. Har selvfølgelig ikke sluppet saken, lurer derfor på om noen har vært borti lignende og i så tilfelle hva var utfallet? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Du får den hastigheten du betaler for, men det vises ikke i windows som nytte-trafikk. Mao. du kan ikke kreve å få mer enn det du har bestillt og betaler for, gratis. Edit: For å svare på spørsmålet , jeg vet ikke om noen som kompenserer for opphastigheten. Endret 28. februar 2005 av Rim Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Har selvfølgelig ikke sluppet saken, lurer derfor på om noen har vært borti lignende og i så tilfelle hva var utfallet? Det er slik det er på nesten alle ADSL-linjer uansett leverandør. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Det er slik hos ngt også. Bredbåndsleverandørene ble klagd inn for forbrukerområdet før overhead'n ble fjernet fra innhastigheten. Syns vi burde fått den fjernet fra uthastigheten også. Noen andre som har synspunkter vedrørende dette? Lenke til kommentar
UAM Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Ettersom det ikke står et eneste ord om 15% reduksjon av hastighet som følge av overhead i ISPs reklame, gjelder vel denne paragrafen i markedsføringsloven: § 3. Utilstrekkelig veiledning m.v. Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser, når framstillingen ikke gir forsvarlig eller tilstrekkelig veiledning eller trekker inn uvedkommende forhold, og derfor må anses urimelig. Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, dersom den utnytter forbrukeres mangelfulle erfaring eller kunnskaper, og derfor må anses urimelig. Klippet ut hos forbrukerombudet. Endret 28. februar 2005 av UAM Lenke til kommentar
UAM Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Dette punktet i "Forbrukerombudets retningslinje for Markedsføring av internettaksess", er vel også et verdt og ta med i diskusjonen 6. Hastighet Aksessleverandørene må gi nødvendig informasjon om aktuelle begrensninger som kan påvirke den hastigheten som forbrukerne opplever. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Men hallo?! Dere får jo hastigheten dere skal ha. Overhead er jo en kritisk del av trafikken. Dersom dere har en e.g. 2000 linjen vil PCen deres motta 2000kbps trafikk men siden disse testene bare måler nyttetrafikken gir dette et falskt bilde. Dersom dere bruker VPN, og trådløst med kryptering blir det ennå mer overhead. Skal ISPene kompensere for dette og da? ISPene selger f.eks. 704/128 kbps LINKER, ikke nedlastinghstigheter. Dette blir som å klage på fartsgrensene til Ferrari-selgeren... Lenke til kommentar
UAM Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Er ikke enig i fremstillingen din, måten linjene markedsføres idag blir som å markedsføre et produkt ekl. moms uten å opplyse om dette. Lenke til kommentar
UAM Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Egentlig har de ISPene som tar de 15-20% inn, på egen kappe, anerkjent at dette ikke er nyttetraffik for kunden. Derfor kan de heller ikke argumentere for at uthastigheten skal inkludere oveheaden. De kan heller ikke likestille disse to hastigheten i sin markedsføring ettersom det er snakk om to forskjellige beregningsmetoder. Enten får de legge til 15% når de opplyser om innhastigheten eller så får de redusere den opplyste uthastigheten. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hva menes egentlig med overhead? Er det f.eks. headere i TCP/IP-pakker? Eller er det ADSL-spesifikt? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 UAM: Så vidt jeg har forstått så har de kompensert på nedstrøms for det er dette folk flest tester og de ble lei av å sitte å forklare dette for alle som ikke skjønner det, hver dag. Burns: Ja, headere. Det er først og fremst IP over ATM som er "problemet". Google om du vil ha mer info. Lenke til kommentar
UAM Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Tja, hadde de tatt seg bryet å skrive noe om dette i sin markedsføring, hadde det nok ikke blitt så mange telefoner. Så hvorfor gjør de ikke det tro? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Fordi det forvirrer kundene, og det har ingen hensikt. Det er jo likt for alle operatører. Lenke til kommentar
UAM Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Nåja, om de hadde operert med samme hastighetsgrunnlag for ut og inn skulle jeg vel ikke gjort så mye ut av det. Men det gjør de ikke og det står det ikke opplyst om der jeg bestilte mitt abonnement. Jeg får 2200 inn og 435 ut, i reklamen står det 2200/512. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Altså igjen, du får det du skal ha. Du får faktisk 10-15% mer enn det du skal ned, mens du får det du betaler for opp. Som sagt (igjen) så pleier ISPer å kompensere for nedstrøm for det er som oftest dette brukerene måler og de er lei av å forklare dette 10 ganger om dagen. Men for all del, om du på død og liv vil bruke tid på å få mer enn du betaler for, go ahead. Nå har jeg forklart det minst to ganger, så jeg gir opp. Lenke til kommentar
UAM Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Poenget er ikke at du skal forklare det, poenget er at dette skal fremkomme tydelig under markedsføringen, særlig når man opererer med to forskjellige grunnlag for hastighetangivelsen. Om du mener at kunden skulle ta overheaden på egen kappe er en helt annen diskusjon. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Enig med UAM. Forbrukerrådet(eller var det retten?) konkluderte med at det var for mye å forvente at den enkelte bruker skulle sette seg inn i hva overhead var. Dette må også kunne sies å gjelde for uthastigheten. Grunnen til at den ikke er oppjustert på samme måte er nok pga. at mannen i gata ikke er like opptatt av uthastighet. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Nå vet jeg ikke om det er noen dom på dette feltet men la oss ta ett eksempel. På alle biler idag viser speedometeret 10% for mye. La oss, for the sake of the arguement, si at det viser 10% mindre istedet. Når da bilselgeren sier at toppfarten på bilen er 220 km/t og når du tester dette vil speedometeret vise 200 km/t. Vil du da klage til bilselger og kreve kompensasjon for at toppfarten er "feil"? Selv om speedometeret viser 200km/t så kjører du fortsatt i 220km/t. Vil du da bruke speedometeret som argumentasjon for at du bør kompenseres siden alle speedometer viser 10% for lite så du trodde at toppfart på 220km/t betydde 220km/t i "speedometer-fart" slik at du ville oppnå en reell toppfart på 242km/t? Det henger jo ikke på greip... Alle ISPer selger linker. Det er ingen som selger "nedlastningshastighet". Eller opp for den saks skyld. Endret 3. mars 2005 av Rim Lenke til kommentar
Doleo Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Bobbelibom. Du får det du betaler for. Finner du på å bruke en annen protokol enn tcp/ip så kan det nok godt hende du får mindre overhead. ISP gir deg sikkert lov til det. At du mangler kunnskap om å utnytte produktet ditt er nok ikke noe du kan laste ISP for. For å være mer seiøs: Hvor mye overhead du før avhenger av hvilken protokol du benytter. I tillegg kommer eventuele ytterlige protokoller som http, ftp osv. Om du velger å overføre rådata over tcp/ip får du maksimalt 97,333% av den hastigheten som er oppgitt. Og ikke 80-85% som noen her feilaktig sier. Om du velger å bruke https, eller andre protokoller så blir det noe merkelig å si at ISP skal kompensere for det. Hva om du velger å kjøre enn https side gjennom din VPN tilkobling, skal ISP ta høyde for det og? Da må de gi deg mye mer kapasitet enn hva du betaler for i dag. Det er noe mindre overhead hvis du bruker IPv6. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå