Gå til innhold

Fujifilm finepix S7000

Anbefalte innlegg

Jeg er igrunn ny i fotografering, men har invistert i dette kameraet nå.

Noen som erfaringer med det? Noen tips for å få gode bilder med dette kameraet?

Og en ting, hva skal jeg stille det på for å få tatt nattbilder? :blush:

Jeg har prøvd å ta av solnedgangen, men resultatet ble en knall Orange himmel! :ermm:

Hva kan ha skjedd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og en ting til foresten.. Jeg har lest litt i håndboken som følger med, men det er noe jeg ikke har fått svar på liksom.

Man kan jo stille det på SP, AUTO, P, S, A og M. Hva betyr disse? Når skal man bruke hva?

SP og Auto vet jeg ikke hva gjør eksakt.

P står for program mode hvor kamera velger Aperture og Lukker automatisk.

S står for shutter priority. Med dette moduset velger du lukkerhastighet og kamera vil justere aperture for å eksponere riktig.

A står for Aperture priority. Her velger du Aperture og lar kamera bestemme lukker.

M er Manual hvor du selv velger Aperture og lukker.

Jeg synes personlig A og M er de mest brukbare modusene. (Normalt A, og M ved bruk av blitz)

S kan brukes for å ta bilder av hurtig bevegelse i skiftende lys siden du da kan velge lukkertiden og kameraet eksponerer for deg.

A gir deg full kontroll på komposisjon av statiske objekter (Dybdeskarphet er en viktig faktor i komposisjon og bør normalt ikke overlates til automatikk), uten at du trenger å knote masse for å eksponere riktig.

M er praktisk ved bruk av blitz siden blitzen uansett stopper bevegelse og lukkertiden bare bestemmer hvor mye naturlig lys du får.

P.S. S7000 er ikke et speilreflekskamera.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et av disse, var fornøyd forsåvidt jeg, selv om det er bytta ut. OK utgangspunkt for å lære seg å ta bilder.

SP er det samme som PIC(tror jeg det heter) på Canons SLR, sånne "programmer" med portrett, landskap, sport, etc. Har aldri brukt det, jeg bruker alltid blenderprioritet eller manuell.

Hva er det du ikke har fått svar på i manualen?

Lenke til kommentar

Forst ma jeg minne om at s7000 ikke er speilrefleks.

Jeg kjopte faktisk dette kameraet 3 dager siden og jeg er kjempe fornoyd sa langt :D

Hvis du gar inn i SP sa er det forskjellige moduser. der kan du velge natt modus, men det er vel like greit a ga inn i M, velge en lav lukkertid og en lav aperture? og husk a bruk stativ eller en sardeles stodig hand :D

Sa jeg dette korrekt na folksen?!

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at det ikke er et SLR ja, til tross for fujifilms noe finurlige ordbruk på websiden sin:

S-serien  er digitale "speilreflekskameraer" med mange manuelle funksjoner

Nattmodusen i SP er begrenset oppad til 3 sek lukkertid, så jeg tror med fordel du kan velge manuell og bruke stativ og 2 sek utløserforsinkelse eller investere 100 kr i en gammeldags snorutløser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hmm.. takk for svar alle sammen! Har vært uten nett, så har ikke sett dette før nå!

Jeg er 100 % nybegynner og føler meg bare dum her... :blush:

Jeg finner ikke ut hvordan jeg stiller hvitbalansen.

Og for å si det sånn, jeg har jo hørt om denne lukketiden mange ganger, tror jeg vet sånn ca hvordan jeg skal stille den og, for det er vel det som er Shutter, sant? dere snakker om så og så mange sekunder her, men på kameraet her er det jo bare nivå 1,2,3 eller av. :blush: Og igrunnen, så har jeg ikke helt skjønt hva den er godt for...

Og Aperture? hva er det, og hvor stiller jeg det?

Føler meg bare dummere og dummere jo mer jeg skriver her...

Håper jeg er velkommen her selv om jeg ikke har peiling på slike ting?

Jeg vil så gjerne lære å ta bra bilder for jeg syns det er kjempemoro å fotografere!

SP er det samme som PIC(tror jeg det heter) på Canons SLR, sånne "programmer" med portrett, landskap, sport, etc. Har aldri brukt det, jeg bruker alltid blenderprioritet eller manuell.

Blenderprioritet, hva er det? :ermm:

Og er det sånn at man skal bruke blitz minst mulig? Hvorfor det?

Når jeg ikke bruker blitz får jeg alltid så mørke bilder.

Om om noen orker å svare meg her så er det noe jeg gjerne vil ha svar på:

Det jeg fotograferer mest er datteren min på2,5 år som det er veldig mye fart i. og dyrene mine: hund, katt, kanin, Marsvin og fugl.

Foresten når jeg skal fotografere fuglen min så vil jeg jo ha nærbilde av han, ellers så er det jo egentlig liten vits, saken er at han er hvit og litt blå, men når jeg tar nærbilde så blir han liksom helt hvit, sånn skyggelagt hvit på en måte. (vanskelig å forklare) iallefall, man ser bare en hvit kontrast, ikk øyne, nebb, osv... ser ikke detaljene på han for å si det sånn.

Jaja, nå går det vel ikke ann å føle seg mer dum og være mer amatør her.... :whistle:

Lenke til kommentar

La meg se om jeg klarer a forklare litt, jeg er ikke helt proff selv, men kan jo fortelle deg det jeg vet. For jeg vet at det er skikkelig kjipt nar noen ikke svarer pa en post...

Manuell hvitbalanse: Skru pa kamera, ga f.eks inn i S mode > Menu/ok > WB balance > klikk pa den med "1" i seg > ta bilde av et hvitt papir > tror det ma vare godt opplyst, da det blir hvitt liksom :)

Lukker/shutter: Kjor kamera i S modus > vri pa den knotten til hoyre for M,A,S,P knappen. da velger du hvilken shutter speed kameraet har nar det tar bilder. helt fra 3" ("=sekunder) til 1/1000. i bunn og grunn sa velger du du hvor lang tid kamera bruker pa a "fange" bildet. Hvis du tar et bilde av et "non-moving" kan du velge en shutter midt i mellom, prov deg litt fram. Hvis du skal ta bilde av f.eks et rally race, kan det vare lurt a velge en hoyre shutter. en 3mulighet er a velge en lav shutter. la oss si at du skal ta bilde av et hus (non-moving) og noen trar (moving) som er bak huset. da vil huset sta helt stille, mens trarne blir litt blury, siden de beveger seg fra helt til venstre i bildet til hoyre.

A modus (jeg er ikke helt sikker pa denne, obsobs:)) kjor kamera i A modus, du kan velge aperture fra F2.8-F8 det har noe med hvor mye lys som linsa slipper inn (tror jeg) om linsa er stor eller liten. hvis den f.eks er liten og du tar bilde av en blomst, da vil du fange blomsten perfekt, mens det bak blomsten vil fa en skikkelig blury effekt. kun fordi du fokuserte pa blomsten. men hvis du tar bilde av et landskap sa vil du jo som oftest ha alt sylskarpt, vel derfor en hoy apning. Jeg tror hoyste apning er hoyre tall (f8) og vice versa. correct me if im wrong folks !!

jeg folkte meg ganske teit med alle disse begrepene for jeg ogsa, men jeg tror jeg har en bedre formening om hva det er na :)

Blenderprioritet er vel hvor lyst eller morkt et bilde blir :S hvis du tar bilde om natta, sa er det lurt a stille blendern oppover, til pluss siden, vice versa!

hm, det med blitz hortes litt rart ut, du kan jo alternativt bruke blender istedenfor blitz (eller?) men sa klart kan du bruke blitz ogsa. den er jo tross alt til for a lyse opp morke steder, sann som skygger i ansikt etc...

Ang fuglen din. du ma hvertfall sette kamera i makro modus (den blomsten som sitter pa venstre side av kameraet, like ved linsa) og skru av blitzen sann at den ikke lyser opp hele fuglen.. jeg skjonte ikke helt hva du mente

Men haper dette hjalp en god del :)

Lenke til kommentar
Og for å si det sånn, jeg har jo hørt om denne lukketiden mange ganger, tror jeg vet sånn ca hvordan jeg skal stille den og, for det er vel det som er Shutter, sant?
Lukker er det samme som Shutter. Det benevner hvor lenge lukkeren skal være åpen. Hvis den er åpen i 3 sekunder så trenger du bare en tredjedel av lyset som ved 1 sekund. Hvis lukkertiden er lengre enn brøkdelen av et sekund så trenger du stativ siden du ikke vil greie å holde kameraet stødig nok for hånd.

Og Aperture? hva er det
Det er blenderåpningen. Liten åpning gir lite lys til bildebrikken men større dybdeskarphet og ofte skarpere bilder. Stor åpning bruker man når det er lite lys eller man ønsker en uskarp bakgrunn.

Blenderprioritet, hva er det?
Man stiller inn den blenderåpningen man vil ha og kameraet justerer lukkertiden automatisk sånn at bildet blir korrekt eksponert. Lukkerprioritet er det motsatte, der stiller du den lukkertiden du vil ha og kameraet lusterer blenderen automatisk.

Og er det sånn at man skal bruke blitz minst mulig? Hvorfor det?

Når jeg ikke bruker blitz får jeg alltid så mørke bilder.

Blitzbilder ser ofte unaturlige ut, spesielt med den blitzen som er innebygget i kameraet. Hvis bildene blir mørke så trenger mer lys eller lengre lukkertid. De færreste kamera kan ta innendørsbilder uten ekstra belysning eller så lange lukkertider at du må bruke stativ. Hvis du er fornøyd med blitzbildene selv så er det ingen grunn til å ikke bruke blitz.

når jeg tar nærbilde så blir han liksom helt hvit, sånn skyggelagt hvit på en måte.
Da er du muligens for nært til at kameraet greier å fokusere, sjekk om kameraet her en egen makro funksjon for nærbilder.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...