voluz Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Vet dere av noen norske "butikker"/internettsteder hvor man kan bestille hvite instrumentskiver til speedometer, turtall, bensintank osv.? (Altså alt av "skiver" inn i dash'n da.) Har en litt spesiell bil, så må nok helt sikkert få customize'a. (I tillegg til at den er spesiell så er det en spesiell utgave av den igjen, så...) Er i kontakt med en i USA, nærmere bestemt Black Cat Custom. De har tilbydd seg å lage. Men de har satt opp følgende budsjett: - De må kjøpe originale skiver som de kan kopiere: $50-$100 US - Design av helt nye skiver: $180 US - Shipping: $15-$20 US I verste fall koster det med dagens dollarkurs altså 1883 kroner, mens i beste fall koster det 1537 kroner kroner. Lurer på om det finnes noen bedre alternativer i Norge? Eller i det store utland? Lagt ved 1 vedlegg som viser hvordan resultatet blir - et i dagslys og et i mørket. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Jeg bygde om mine instrumenter selv, jeg har en Lada 2103. Lasta ned skivene som bildefiler (husker ikke vilket format) fra den polske Ladaklubb-sida. Filene ble tatt med på en diskett til en copyshop som hadde det riktige programmet, og de skrev dem ut på hvitt "klistrepapir". Instrumentene ble demontert og skivene ble først lakkert hvite, slik at de orginale svarte ikke skulle skinne gjennom det hvite klistrepapiret. Deretter gikk jeg til innkjøp av et skalpelknivsett hos Europris til 60 kroner. Så ble det mange timer med pirkarbeid (Ladaen har fem instrumenter, bensinmåler, tempmåler, oljetrykksmåler, turteller og speedometer). Viserne ble lakkert i bilens farge, blå, og "paspartouene" (vet ikke noe bedre ord) ble lakkert hvite. Resultatet ble ganske bra, og det er helt klart at det går an å gjøre en slik jobb sjøl! (Bilder kommer etterhvert) Lenke til kommentar
voluz Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Hehe, høres suverent ut. Men jeg glemte å skrive at det er 110 % uaktuelt å gjøre det sjøl. Ja, vet at svært mange gjør det, men jeg er talentløs og har heller ikke noe ønske om å prøve selv, hehe. Kan ikke laste ned mine "skiver" noen plass heller da de garantert ikke ligger på nettet. Må evt. scanne dem selv osv. osv. da. For mye pes, og det hadde blitt et dårlig resultat om anti-handyman meg skulle prøvd selv. Så - noen som vet hvor man kan kjøpe eller bestille? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Jeg hadde faktisk ingen tro på at jeg skulle få det til, og det begynte med at jeg forsøkte meg på et par def. instrumenter jeg hadde liggende. Sleit fælt med det første instrumentet. Prøvde en gang til, og det ble ikke så verst. Jeg tok problemene etter hvert som de dukket, og plutselig var instrumentene klare til montering. Men, som du sier det er en del pes. EDIT: Bilder... Du sier at du har en litt spesiell bil, jeg må vel nesten kunne si det samme . Den eneste løsningen jeg hadde var å lage sjøl, og jeg ble som sagt ganske fornøyd med resultatet. Jeg gjorde ikke noe med belysningen i instrumentet, så når det er mørkt, blir instrumentene belyst av et svakt grønt lys, ganske delikat faktisk Endret 28. februar 2005 av Lada2103 Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Til sammenligning de orginale svarte instrumentene: Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Du kan vel sikkert få noen til å gjøre det for deg, men tingen er at du enkelt kan kopiere og skrive ut skivene selv. Gidder du ikke ta i et skruvjern selv og heller ikke vil lage det selv så får du bare bite i det og bla opp penger.... Hva slags bil har du? Endret 28. februar 2005 av aurstad Lenke til kommentar
voluz Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Du kan vel sikkert få noen til å gjøre det for deg, men tingen er at du enkelt kan kopiere og skrive ut skivene selv. Gidder du ikke ta i et skruvjern selv og heller ikke vil lage det selv så får du bare bite i det og bla opp penger.... Hva slags bil har du? Hehe, blir nok å bite i eplet da ja. Har en Mitsubishi Sigma DOCH 3.0 V6 4WS med ECS. D.v.s. en bil som har styring på 4 hjul samt at den har ECS - elektronisk justering av understell - type stivhet av fjærer, høyde på bilen osv. (Sportsprogram - stive fjærer, High og Extra High.) I tillegg til at den justerer seg automatisk etter kjøreforhold, kjørestil og last da. Sigma er jo en litt sjelden bil i seg selv, og bare 2 % av Sigma'ene har ECS igjen - og dette har en egen "visningsplass" i "skivene", sammen med Traction control og ESP - så jeg må ha spesialtilpassede "skiver" i forhold til dette også... Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Spørr på et trykkeri. Der har de grafikkkyndige folk som oftest. Da kan de bare lage et speedometer o.l i et grafikkprogram og deretter skrive det ut på klistrepapir. Etterpå bare demontere instrumentene og klistre på de nye speedometeret. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 dette kan da vel ikke bare være å gjøre helt uten videre? da tenker eg på speedometeret først og fremst. kan jo nesten lage en egen skala da, som for eks viser 10-20kmt mindre Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Spørr på et trykkeri. Der har de grafikkkyndige folk som oftest. Da kan de bare lage et speedometer o.l i et grafikkprogram og deretter skrive det ut på klistrepapir. Etterpå bare demontere instrumentene og klistre på de nye speedometeret. De skivene jeg har, er designet i programmet Coral Draw 8. Er vel ikke all verdens jobb for en grafikkkyndig å gjøre dette. Sier som Tready, stikk innom et trykkeri. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 dette kan da vel ikke bare være å gjøre helt uten videre? da tenker eg på speedometeret først og fremst. kan jo nesten lage en egen skala da, som for eks viser 10-20kmt mindre Vel man bør jo ha samme mellomrom mellom f.eks 50-60 som på orginal skivene ellers så blir jo speedometeret ditt feil. Det er jo derfor det er fint å kunne scanne inn orginal-skivene for så å ta utgangspunkt i dem når man designer nye skiver. Dette er for å sikre at f.eks km/t blir rett. Det er jo forøvrig ikke noe problem å legge til topp hastighet.. f.eks gjøre om slik at skiva går til 280 istedet for 240.. I denne hastigheten er det jo ikke så nøye uannsett, enhver måling blir jo en guestimate.. pluss det ser jo litt tøft ut.. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Jeg tror dem bruker koordinater og grader for å beregne hvor kilometerstrekene skal være, så det er ikke noe problem. Voluz: Tror du ikke det lages hvite "stylingskiver" til Sigma i Japan da? Endret 1. mars 2005 av Lada2103 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå