loureedd Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 muligt og kortslutte 7 harddisker samtidig? jeg mekket en ledning av y-splitter og mekket slik at det ble 1 strøm inn og 9 strøm ut til hdder, cdrom, osv! og klarte og bytte på de 2 svarte så lurer jeg på om det har noe og si. noen ideer om det er derfor? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 hmmm... det skal ikkje ha noke og sei. Det er jord i den svarte. eller 0v om du vil. Lenke til kommentar
tomcse Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Ikke bruk dette patentet! Så mange disker på en og samme strømplugg fra strømforsyninga er ikke bra. Ledningen frem til splitteren får problemer med å levere strøm til så mange enheter. Det at du bytta om på de to svarte er ikke farlig, da de er koblet til samme punkt, jord, begge to. Lenke til kommentar
Never_Ever Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 hva er egentlig vitsen med TO ledere til jord? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Kanskje du har fått kontakt mellom ledninger av ulik farge? I så fall vil bare PSU'en kortsluttes og harddiskene vil ikke ta skade av det. Siden PSU'er har kortslutningsbeskyttelse så er det bare å fjerne feilkoblingen og starte opp på nytt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 hva er egentlig vitsen med TO ledere til jord? Hvis f.eks 5V leverer 2A og 12V leverer 2A til en harddisk så blir det 4A som må gå i retur via jord fra denne harddisken. 4A på en så tynn ledning er egentlig ikke så mye, men tenk på at man kan koble opp til 4 harddsiker på samme ledning. Da må PSU levere hele 8A på 5 og 12V på en ledning og hele 16A i retur via jordlederene. Hvis det kun var en jordleder ville den vært for tynn til å lede så mye strøm og ledningen ville blitt unormalt varm, og ført til unormalt høyt spenningstap. Harddiskene ville da fått for lav spenning, f.eks 4,5V og 10V i stedet for 5 og 12V. For å unngå eller i det minste avlaste den ene jordlederen så er det to jordledere. Dermed blir det bare 8A på hver av jordlederene. Lenke til kommentar
gogodidi Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 hvordan går det å ha 7 harddisker på samme data? har ikke plass til det. har du satt opp cluster kansje? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 hvordan går det å ha 7 harddisker på samme data? har ikke plass til det. har du satt opp cluster kansje? Er da intet problem med et par kontroller-kort, stort kabinett, og forhåpentligvis kraftig nok PSU... Lenke til kommentar
gogodidi Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) sikker... fy om jeg hadde lyst på så mange disker... koster sikkert fleskt og da, hard disker trenger jo ganske mye strøm.... Endret 28. februar 2005 av gogodidi Lenke til kommentar
maedox Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 sikker... fy om jeg hadde lyst på så mange disker... koster sikkert fleskt og da, hard disker trenger jo ganske mye strøm.... Går nå iallfall 5 harddisker på en A64 CPU sånn strømmessig vil jeg tro. (Ved vanlig bruk, ikke 100% peisings.) 10W per disk kanskje. Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Jeg har 8 disker, Athlon 64 3700+ og X800XT Platinum kort på en 350W PSU. 100% stabilt, aldri hatt en eneste omstart eller BSOD. PSU'en har 6 molex plugger ut, så jeg har bl.a. 2 y-splittere som går til 4 x SATA strømplugger, og 4 y-splittere som går til 8 x molex (har også 2 stk DVD+/-RW drev). Men det er en bra PSU, den har bedre rail specs enn mange billige 400-500W PSU'er. Edit: Og det er ikke noe problem å ha mange disker i en og samme maskin selv uten ekstra kontrollerkort. De fleste hovedkort i dag tar gjerne 4-8 SATA enheter i tillegg til 4-6 IDE enheter. Trond Endret 1. mars 2005 av _crs_ Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Scsi! Lett 14 disker da ja, koster litt men... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 hvordan går det å ha 7 harddisker på samme data? har ikke plass til det. har du satt opp cluster kansje? Det er jo ikke noe problem for hovedkort: 4 stk på de to P-ATA-kablene 4 stk på SATA-kabler Vanlige nye hovedkort har nok porter til dette, litt eldre hovedkort har gjerne 4 P-ATA-porter til 8 enheter. Med tanke på PSU så går det nok også fint: 8 disker tar ca 200W ved spinup og ca 80W under vanlig bruk. Når det gjelder kabinetter så er det jo litt forskjellige løsninger ute og går men det finens ganske mange ATX-kabinetter som takler mange disker. F.eks dette: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=LCX01BLBLB har plass til 8 stk 3,5" disker + 4 stk 5,25" CD-rom'er Lenke til kommentar
gogodidi Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) med så mye disker, må casen jo være over flodet med kabler... hvis man ikke bruker SATA drives da, de har jo bitte små kabler. men æhhh kansje dette skulle gå i en annen forum, man, hva er hoved forsjellen mellom IDE og SATA drives, jeg kjenner bare tre: hastigheter kabel størrelse og hvordan de blir navnet på Linux (HD er IDE, og sd er SATA) edit: SUN datamaskiner tar gjerne masser disker, har sett et bilde av e, helsikken så mye plass det var, og mange tomme plasser for kun hard disker og opptil mer en 8 GB ram Endret 1. mars 2005 av gogodidi Lenke til kommentar
maedox Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Her snakker vi mange harddisk på lite plass: http://gallery.perjr.dk/diverse/25_x_129_Gig_MAYHEM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå