Gå til innhold

875P- SATA problem

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et Albatron PX875p PRO kort med intel ICH5 brikkesett (?)

Har to IDE disker fra før, og har nå kjøpt WD 200GB SATA disk i tillegg.

Hovedkortet har to innebygde SATAporter, så jeg plugget i. BIOS listet disken opp under IDE channel 3 (som jo sikkert er SATA channel 1, har ikke 3 IDE channels). Windows "fant" disken når jeg kom inn i windows, men klarte ikke å installere diskene. Jeg fikk partisjonert disken i Windows Setup, og formatert den når jeg kom inn i Windows igjen. Så disken fungerer..

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal få maskinen til å se at det er SATA og ikke IDE. Device manager sier at jeg har to IDE kanaler som de ikke klarer å installere. Med ICH5 skulle det visst bare være å plugge i, uten noen disketter eller F6 i windows install.. Finns ikke noe vettugt på albatron sin site, men jeg har mailet supporten dems.

P4 3ghz prescott

Albatron PX875p PRO

1 gb ram

Windows XP SP1

Takk for svar!

Hilsen Håvar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok..

Men problemet er at den automatiske hardware installern i windows startup ikke klarer å installere devicene. I device manager så står de to IDE devicene oppført med utropstegn ! (at noe er galt regner jeg med). Derfor har jeg en mistanke om at HDen ikke jobber på 100%

Noen tips?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner bare dette fra Abit AI7-kort (Award BIOS tror jeg).

Har du prøvd å sette forskjellig IDE controller modus (eller lignende) i BIOS? Tror vel at "enhanced mode" støtter to PATA kanaler + to SATA kanaler samtidig. Ellers er det noe som heter "combined mode".

Vet at Abit kom med en BIOS-oppdatering som fikset noen PATA+SATA problemer, så kanskje en BIOS-oppdatering fikser problemet.

Endret av Streamline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...