Gå til innhold

Overklokkningsvennlig oppdatering:NF4, A64, x800xl

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe en ganske heftig oppgrading til min gamle PC.

FØRST DE GAMLE DELENE SOM JEG SKAL BEHOLDE:

Chieftech Miditower Sort

Regner med at dette er et kabinett flere av dere kjenner igjen. Det er stort og svart, og har plass til 4 optiske drev, 2 eksterne 3 1/2 og 4 interne 3 1/2. Jeg tenker at mange kanskje har vært borti dette kabinetter. Husker mange hadde det for noen år siden(er ikke versjonen med USB foran). Jeg syns dette er et ok kabinett, selv om jeg tenker på å skaffe meg et litt mindre og stiligere kabinett snart. Men det er som kjent det er som er inni PCen som teller mest :D

Western Digital 250GB S-ATA harddisk, 8mb cache.

Dette er en grei harddisk som jeg har hatt en stund, Tenkte å legge alt på denne, å heller oppgradere senere med en raptor-disk, eller en S-ATA2 disk med støtte for NCQ.

NEC-1300A

DVD-brenner som holder lenge til mitt bruk.

Mulig at jeg også har en DVD-spiller, så jeg skal ikke ha ny DVD-spiller.

DE NYE DELENE:

Jeg trenger: Hovedkort, CPU, RAM, Grafikkort og PSU. Oppsettet skal være overklokkingsvennlig, og jeg tenker ihvertfall å overklokke CPU endel. Jeg har tittet ganske mye rundt, og tenker at jeg har fått til et ganske bra oppsett, men det trenger et siste syn, og noen må si ifra hvis de vet noen annet jeg bør tenke på, eller noe som ikke passer sammen.

PCen skal hovedsakelig brukes til Spill, og annen moro. Så trenger altså et heftig skjermkort. Har ingen spesiell pengegrense, men er ikke villig til å betale så mye mer enn oppsettet jeg har satt opp nå (omtrent 9500kr).

AMD Athlon 64 3000+ ''Winchester''

Produktguide

Virker som dette er en veldig bra CPU. Har leste testen på overklokking.no, og virker som om den er ganske bra til overklokking. Gidder ikke gå for 3200 eller 3500 fordi jeg har inntrykk av at mye av ytelsen sitter i FSB'n og ikke i hvor mye multiplier er. Håper dette er et riktig valg?

Thermalright XP-120

Produktguide

Denne ser ut som en bra CPU-kjøler. Passer denne med hovedkortet mitt? Hvordan er den iforhold til andre kjølere? Er det noen andre kjølere som er bedre? Jeg er også sterk i tvil om hvilken Vifte jeg skal få for. Silenx viftene (14db) ser fine ut, men mistenker at de flytter litt for lite luft(ihvertfall hvis jeg skal overklokke). Hvilken vifte anbefales?

DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D

Produktguide

Hovedkort er jeg ganske usikker på, men har funnet ut at dette ser ganske bra ut. Har lest endel tester, og noen i DFI tråden i forumet, og virker som at dette kortet er en av de beste overklokkerne av nForce 4 korta. Si ifra hvis det er et annet kort dere anbefaler fremfor dette.

OCZ Platinum DDR400 1024 MB Rev. 2 2-2-5(2x512)

Netshop

Passer disse sammen med hovedkortet mitt, eller kan det bli noen problemer? Regner med at disse passer bra. Det var også disse som ble brukt i testen av DFI Ultra kortet hos Anandtech, og de fikk et ekstremt bra overklokkingsresultat. Finnes det noen bedre? Disse er i tillegg på "Ukens Tilbud" hos netshop, så prisen er bra!

Skjermkort er noe jeg er ganske usikker på, men har tittet litt rundt og det virker som x800xl er et veldig bra skjermkort. Dette har bra pris, og en ytelse på høyde med 6800GT. Men er usikker på om jeg skal få for Sapphire eller PowerColor sin versjon av kortet.

Spphire Radeon X800 XL

Produktguide

Dette kortet ser ganske bra ut, men virker som om kjøleløsningen er litt pinglete. Både dette kortet og PowerColor kortet har omtrent samme pris, så prisen er ikke så farlig.

PowerColor Radeon X800 XL 256MB PCI-E

Produktguide

Det ser ut som at dette kortet har en mer solid og kraftigere kjøling. Regner med at dette kan hjelpe meg litt på overklokking. Dette er også Ukens Tilbud hos Netshop, så derfor har det bra pris.

Hvilket av disse kortene tror dere jeg skal gå for? Som sagt har de samme pris, så det har ingenting å si. Noen som har et av dem og kan fortelle noe om kortene?

Jeg er åpen for andre forslag også, men regner med at dette kortet er et ganske bra valg. Jeg har jo også muligheten for å gå for x850XT PE kortene, eller noe slikt. Men ytelsen blir ikke så mye bedre, og det koster 1000kr++. 6800GT er også et alternativ, men disse er også ganske dyre i forhold til x800xl, som gir omtrent samme ytelse.

PSU

Har kommet frem til 3 strømforsyninger som kan være aktuelle:

Tagan TG480-U01

Produktguide

OCZ PowerStream 420W

Produktguide

MIST 500W.

Microplex

Når jeg tenker meg om har jeg mest lyst på den nederste. Den har ekstremt stilig desing, alle kabler er svarte, og den har stor 12cm vifte. Hvis ingen har noen spesielt imot denne, går jeg for den. OCZ psu'ene er veldig dyre, og derfor vet jeg ikke om jeg har råd til mer enn 420W hvis jeg skal gå for OCZ. Da virker MIST med sine 500W som et bedre alternativ.

Så hva mener dere om dette oppsettet? Passer alt sammen? Er det noen andre deler som jeg heller bør gå for? Hva som helt av kommentarer, så bare kom med det! :D

Ps. jeg har ingen kabinettvifter. Bør jeg har noen sånne? Evt. hvilke, og hvor mange? Hvor bør jeg plassere de, og hvor mye luft bør de flytte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så selv på dette hovedkortet og CPU-vifta, og de er av god kvalitet, men dessverre ikke kompatible, jeg sendte nemlig mail til thermalright og spurte. De sa at må da heller kjøre XP 90 eller eventuelt noe helt annet. Ellers ser det bra ut. Hvis du skal overklokke, ville jeg heller byttet kjøleren enn hovedkortet, siden kortet har gjort det sylskarpt i de testene jeg har sett, og har gode muligheter til f.eks. spenningøkning (opptil 4.0 V på minne!).

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om jeg får klokket noen høyere med 3700 brikker. Det kan selvfølgelig være, men tror at jeg får klokket ganske bra med 3200 brikker også. Noen som vet noe mer om dette. Det var ihvertfall disse brikkene som ble brukt i testen hos Anandtech, og der fikk de FSB'n opp i 308 tror jeg. Sykt!

Lenke til kommentar

Her er testen jeg snakker om: Test av DFI Lanparty UT Ultra-D hos Anandtech

Maximum OC:

(Standard Ratio) 238x12 (Auto HT, 2-3-2-7, 1T, 2.9V)

2856MHz (+19%)

Maximum FSB:

(Lower Ratio) 318x9 (2862MHz) (Auto HT, 2.5-4-3-7, 2.9V)

(1:1 Memory, 1T, 2 DIMMs in DC mode)

(+59% Bus Overclock)

Dette er med minnemodulene jeg har satt opp. Er et ganske imponerende resultat, men tror dere at det er mulig å få høyere klokkefrekvens, samtidig som jeg kan få samme/strammere timings med en annen type RAM?

Kan noen forklare meg om timings egentelig har så mye å si? Eller er det bare slik at de som overklokker mye, vil ha lave timings fordi de brenner for overklokking, og det viktigste er å få best score i 3dMark? Hvor mye har det egentelig å si?

Angående PSU ber jeg dere ta en titt på DENNE tråden. Her skryter mange av den, og trådstarter snekker'n er vist ganske erfaren innen PC-bygging osv. I tillegg virker det ok å få 500W for mindre pris. På en PSU som er så dyr regner jeg med at det er skikkelige Watt også, og ikke slik som en Q-tec 550W e.l.

Endret av jorgenhm
Lenke til kommentar
Så selv på dette hovedkortet og CPU-vifta, og de er av god kvalitet, men dessverre ikke kompatible, jeg sendte nemlig mail til thermalright og spurte. De sa at må da heller kjøre XP 90 eller eventuelt noe helt annet. Ellers ser det bra ut.

Kan noen andre bekrefte dette? Jeg trodde at jeg har sett flere folk på Internett som bruker disse 2 delene sammen? Noen andre som vet noe?

Og jeg lurer også litt på dette med minne. Er det noen andre brikker jeg heller bør gå for? Jeg tenker meg å overklokke ganske kraftig, og vill gjerne opp i en HTT på 300, men vet ikke om jeg klarer dette. Hvilke brikker er da best og kan gi meg best timings? Er OCZ PC3200 Platinum Rev2. de beste? eller finnes det bedre alternativer?

Flott om noen vet noe om støy osv på skjermkortene jeg ser på! :D

Lenke til kommentar

Trenger et raskt svar, fordi jeg vurderer å bestille idag. Dette er mitt endelige oppsett, og hvis det ikke er noe galt med det så bestiller jeg idag. Husk at jeg skal overklokke, og vil gjerne opp i ganske høy HTT hastighet(250>). Here it goes:

Athon64 3000+ "Winnie" 939

Thermalright XP-120

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D

OCZ PC3200 Platinum Revision 2

Powercolor x800xl

MIST 500W PSU

Ting jeg trenger anbefalinger på:

Hvilken 120mm vifte til XP-120? Evt. viftestyrer. ?

Hvilken type og hvor mange kabinettvifter(muligheter: 2bak, 2 foran, 1 i siden)

Og en ting til:

PCen min ble bygd i en butikk og jeg fikk ikke med alt av resterende skruer, og cover til PCI-slots med meg hjem. Hvor kan jeg får tak i riktige skruer, og covere til PCI-slots? Trenger også noen slike som forhøyner hovedkortet fra resten av kabinettet. Sjangs for at de har dette på Digital Impuls? Pris?

Takk

Lenke til kommentar

T XP-120 må være et godt valg, jeg har lillebror XP-90 på en Prescott 3.0E og der ligger idle på 35C, load på 48C. Og jeg som trodde Prescott var en ovn.

Jeg har Swiftech MCX6400V på en A64-3000 winni og mener den er like god. Winchesteren er kald 2.45 [email protected] 35/40C.

Jeg bruker en TT 90x25 mm vifte med regulator på winchesteren, og en likedan bare 120 mm på Prescotten.

Lenke til kommentar

Til vifte på CPU-kjøleren kan du jo gå for en Delta-vifte koblet til en slags viftestyring (kan bli litt bråkete hvis du kjører den på maks hele tida :p )

Flytter villt mye luft!

EDIT: Setter du inn en delta-vifte nederst foran til å trekke luft inn, og enda en rett over skjermkortet til å trekke ut, blir det nok bra med kjøling i kabbisset ditt!

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

Kjøpte ny maskin for to uker siden, har nesten de samme komponentene (DFI Ultra-D, Winny 3000+, Sapphire x800xl, Mist 500W, TT XP-120). Alt passer bra sammen, overklokker som en drøm. Har gjort meg noen tanker om komponentene, håper det vil hjelpe:

Sapphire x800xl: Bra kort med god bundle, bråker en del med standard kjøling (har byttet kjølingen med en dobbel Zalman heatsink, er nå lydløs. Eneste minus er at den ikke har dobbel DVI (enkel dvi + standard vga).

Mist 500W: Stilig, gir mer enn nok strøm til mitt oppsett, veldig stillegående. Minuset (hvis du kan kalle det for det) er at for å være stillegående, går viften tregt, noe som fører til lite luft blir presset ut den veien. MAO, det kan hende du trenger en ekstra vifte i kabinettet, fordi viften i strømforsyningen sannsynligvis ikke er nok.

Alt annet: Strålende. Når jeg kjøpte PC var støynivået viktig, vet ikke om det gjelder deg óg. Hvis du vil ha støysvake vifter, anbefaler SilentPCReview Nexus vifter, som blant annet selges på Mamoz. Et annet, og dårligere alternativ er PABST som selges på Digital Impuls, disse må undervoltes kraftig for å kunne kalle lydløse, ellers gode.

Bare spør om du lurer på mer.

Lenke til kommentar

Tror ikke Deltavifter er en så god idè å bruke på CPU kjøler. Dette fordi det kjøleren er lagd for 120mm vifter, og det er neppe optimalt med en 80mm vifte da.

Som kabinettvifter kan det fungere flott, men må selvfølgelig tenke på viftestyring også.

Hva mener folk om denne vifte som partner til XP-120, og et par sånne som kabinettvifter? Kommer jeg til å få en Ok luftflyt? Hvis CPU kjøleren støyer kan jeg evt. bruke en Zalman Fanmate(har en sånn på lager). Hva syns dere om den ideen?

Lenke til kommentar

Har kjøpt samme 80mm vifte, og 120mm viften med 26db istedet (dvs litt tregere enn den du valgte). Begge kjøres på ca 6V (mot standard 12V), prosessoren overklokket til 2600MHz, med andre ord, jeg ville værtfall kjøpt en tregere 120mm vifte. Selvfølgelig, hvis støy ikke er noe du er opptatt av i det hele tatt, så er det ikke noe problem med de du har valgt.

Og forresten, hvis du vil spare litt penger, les denne tråden. Konklusjon, dyrt minne på Athlon 64 hjelper stort sett ingenting.

Lenke til kommentar

Tror jeg går for det minne jeg har sett meg ut uansett. Er på ganske bra tilbud hos Netshop, og regner med at det er LITT bedre. Men vill det si at jeg bør kjøre minne mitt asynkront på f.eks 200HTT. På den måten kan jeg bruke default timing(2-2-2-5) Vil dette gi bedre ytelsen enn HTT på 250 eller noe sånt, men med mye slappere timings? Er det beste alternativet å klokke brikkene så langt jeg kan med stramme timings, eller har ikke timings så mye å si heller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...