CodeDeleted Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Noen som vet hva som er forskjellen mellom dual og singel kabel til lcd? og hva støtter de forskjellige i oppløsninger Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Dual støtter dobbel datamengde i forhold til single. Du trenger ikke dual før du går over 1600*1200 Lenke til kommentar
CodeDeleted Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Takker for svar Når har du tenkt å teste Nec 1970GX skjermen da... klør i fingrene for å skaffe meg en slik skjerm Lenke til kommentar
Plukkern Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Så vidt jeg vet (her får ekspertene korrigere meg hvis jeg tar feil) så er det ingen vanlige skjermkort som kan utnytte den ekstra båndbredden i dual link kabler. DVI output fra kortene mangler tilkoblingspunkt for den ekstra "kanalen" som dual link tilbyr, og du får ikke utnyttet den. Single link skal som nevnt støtte oppløsninger opp til 1600x1200. Av erfaring har jeg sett at kvalitet/lengde på kabel kan gi problemer ved denne oppløsningen. Dessuten vil ofte eldre skjermkort ( pre DX9 ) ha problemer med å levere varene i 1600x1200. 1970GX kjører 1280x1024 så du burde uansett ikke oppleve noen form for problemer med denne. R. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Trur nok du tar feil her. Ut frå din teori så vil LG sin 23" Sony sin 23" og Apple sin 23" vere ubrukeleg, Den einaste skjermen som kan gi hold i teorien er 30" til apple då den treng eit speifikt skjermkort få å drives (som er vel forsatt berre tilgjengeleg for apple , men er eit GeForce 6800 GT- eller Ultra DDL-kort) Lenke til kommentar
Plukkern Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Det er fullt mulig å kjøre skjermer med oppløsning på mer enn 1600x1200. Selv om man kun har single link. 1. Ved å benytte den analoge utgangen. 2. Ved å redusere oppdateringsfrekvensen på DVI til mindre enn 60 Hz. 3. Ved å redusere screen blanking time. 4. Ved kort med 2xdvi kan man overføre data via 2 single link kabler. Se figurene på denne sida hos Toms Hardware for en beskrivelse av hva som kan kjøres over single link. Jeg anbefaler forøvrig å lese hele artikkelen som er glimrende. Side 6 understøtter forøvrig påstanden min om at vanlige grafikkort ikke er dual link. Grafikkort (untatt high end workstation) har kun en TMDS transmitter innebygd i GPU kjerna (mao single link), pluss at dual DVI kort har en ekstra TMDS for DVI nr 2. R. Edit: Må moderere påstandene mine litt her. Har sjekket litt rundt, og ser at bla. Geforce 6800 chipen har støtte for Dual link, og at endel produsenter utnytter dette. Endret 1. mars 2005 av Plukkern Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Takker for infoen. Då stemmer det opp mot 30"ern til apple. Men at "kvasi"-løynsinga til dei vanlege korta takler 2304000 pixler@60Hz, sjølv om det blir sagt at det er 1600x1200 som er maks for singel altså 192000 pixler@60Hz. Mens når ein virkeleg kjem opp i storgutt-klassen må ein ha doble transmittere. Men eg må stille meg kritisk til eit avsnitt i den artikkelen: A graphics card with a good DVI signal using reduced blanking would still be sufficient to drive one of Apple's new 20" and 23" Cinema Displays at their native resolutions of either 1680x1050 or 1920x1200, respectively. However, to drive the 30" version at its native resolution of 2560x1600, there is no way around Dual-Link operation. For dei seier at 1600x1200 er maks for singel, så er det likevel ikkje godt nok for Apple sin 20" som har 200k færre pixler og dermed mindre informasjon å sende, Men at dei må gjere noko for å få det til. Er ikkje det litt rart? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå